Ресурсбук България. Събитие / обява

 

Бойко Борисов: Велико народно събрание и нова конституция

Премиерът Бойко Борисов предлага да се свика Велико народно събрание и да бъдат направени промени в Конституцията. Борисов увери, че ще се оттегли в деня, когато бъде свикано Велико народно събрание.

Една от промените, предлагани от ГЕРБ, е намаляване на броя на депутатите. За обикновено народно събрание броят на депутатите да бъде свит от 240 на 120. При Велико народно събрание народните избраници вместо 400, да са 280.

От ГЕРБ предлагат вместо Висш съдебен съвет да има само Съдебен съвет на съдиите и Съдебен съвет на прокурорите. Двата съвета ще решават отделно кадровите въпроси, свързани със съдиите, от една страна, и прокурорите и следователите, от друга.

С предложените промени ограничават правомощията на министъра на правосъдието само до това да предлага проекти на бюджети и да управлява недвижимите имоти на съдебната власт;

От ГЕРБ предлагат и гражданите да могат да сезират Конституционния съд.

Главният прокурор на всеки шест месеца да бъде изслушван от Народното събрание и докладът му да бъде приеман. Докладът обхваща прилагането на закона за дейността на прокуратурата и разследващите органи..

Настоящото правителство е изпълнило ангажиментите си. То гарантира икономически растеж, стабилни финанси, рекордно нисък външен дълг, подобри инфраструктурата с невиждани досега мащаби, стартира големите енергийни проекти.

Мобилизирахме милиарди в подкрепа на здравната и социалната системи, хората и бизнеса за ограничаването на разпространението на коронавируса.

Отчитайки успехи на третия си кабинет, Борисов заяви, че това се оказало недостатъчно. Той хвърли отговорността за протестите върху политическите си опоненти и разследваните олигарси.

След години на атаки от несистемни и провалени политически играчи, хули и фалшиви новини, ерозира доверието в институциите. Появи се естественият бунт на младите хора.

Същевременно опозицията в парламента не се припознава като алтернатива, защото е слаба, безпомощна и неспособна да произвежда законодателни решения, които да са коректив на управлението.

Президентът загърби основната си роля на обединител на нацията. В желанието си да е политически лидер, умишлено подклаждаше напрежение между институциите, стигна дотам да изправи български граждани срещу български граждани. Раздели обществото, размаха юмрук и подпали разрушителната сила на противопоставянето. Така се превърна и затвърди като фигурант и слуга на олигархията.

За съжаление, огромната част от децата на протеста не разбраха игрите на задкулисието! И все пак - всичко е в ръцете на младите. Аз уважавам техния бунт. Те все още имат шанс да създадат ново, легитимно, демократично движение и ново поколение политически лидери с демократична представа за България. Време е младите хора да осъзнаят историческата си мисия и тежкия път, по който ще предложа заедно да поемем.

Предложените промените са в отговор на исканията на хората.

Време е не само за смяна на политическата система, а за рестарт на държавата. Необходимостта от рестартиране на политическия модел не може повече да се отлага във времето.

Дошло е време всеки от нас да се определи, като направи своя политически и исторически избор. Само така ще може да се тръгне на чисто. Във време на най-тежката социално-икономическа криза, време на пандемия, време по-тежко от Голямата депресия, когато се сриват световните икономики, държавата трябва да излезе обединена. Съединението прави силата. От това има най-голяма потребност страната ни днес.

 
  Снимки на събитието / обявата
 
 
  Линкове към Бойко Борисов: Велико народно събрание и нова конституция
 
W16 Администрация Фирми Раздел    
 
  Контакти
 
  Фирма - организатор:  
  Обект:  
  Лице за контакти:   Бойко Борисов
  Телефон:  
 
  Адресни данни
 
  Област: София-град
  Община: София
  Населено място:София
  Адрес:
  Пощ.код:
  П.Кутия:
 
  Място и време
 
  Място на събитието:   София. България
  Дата и час от:   14/08/20
  Дата и час до:   14/08/20
 
  Идентификация
 
  Тип на събитието: Политическо събитие   >>>
  Количество: 1
  Стойност:
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Крум Зарков: Безотговорна импрвизация    
__ 1 __

18/08/20
19:56:18
Проектът на ГЕРБ е безотговорна импровизация

БСП няма да влиза в разговори по безотговорната импровизация проект за нова Конституция на ГЕРБ. Това заяви категорично депутатът Крум Зарков. Дебат за законите и Конституцията може и трябва да има, но това може да стане след оставка на правителството.

Оценката на Крум Зарков е, че проектът е правен на крак - от ГЕРБ предлагат стария текст, "необяснимо разбъркан, а там, където са пипнали, са си оставили ръцете".

Освен това в проекта са направени опасни неща: от заличаването на преамбюла и наличието на думи като "мир", "солидарност", "справедливост" до също опасното заличаване на института на Велико народно събрание. Въпреки тежката процедура, ВНС е рубежът, който спира възможността всеки, спечелил изборите, с лека ръка да променя устройството на държавата, обясни Крум Зарков.

Никой в света не би могъл да обясни и как така прокуратурата ще има законодателна инициатива. Абсурдността и безотговорността трябва да имат граници. Става въпрос за правните устои на нашата държава.

БСП отказва да влиза в този дебат по същество. Дебат по Конституцията може и трябва да има, но това ще стане едва след оставка.

От вчерашния акт на председателя на ПГ на ГЕРБ Даниела Дариткова не произлиза нещо, тъй като това е внасяне на проект за сведение. Тепърва от ГЕРБ ще трябва да търсят подкрепата на 120 подписа.

Те не предлагат промени, предлагат миш-маш, който никой не може да обясни. Всяка промяна да бъде мотивирана.
 Шрамайер. да се разчисти 30-г. бъркотия    
__ 2 __

18/08/20
20:19:43
Г-н Шрамайер, нуждае ли се България от нова конституция?

- Не, достатъчни са просто няколко промени.

Кои точно са слабостите на сегашния основен закон?

- Спешно се налага да бъде деполитизирано управлението на съдебната система. Трябва да се промени досегашният начин за съставяне на ВСС. Сериозно трябва да се ограничат правомощията на главния прокурор, а прокурорите и следователите не бива повече да се числят към магистратите. Те трябва да бъдат лишени от тези привилегии. Важно е още да се деполитизира Инспекторатът към ВСС. От конституцията трябва да отпадне Великото народно събрание (ВНС).

А как да се реорганизира съдебната система?

- Трябва просто главният прокурор да бъде подчинен на Министерството на правосъдието и да бъде лишен от статута на независим магистрат.

Какво цели Борисов според вас?

- Печели време. Вече е затънал до гуша, пък и се намира под двоен натиск - както от уличните протести, така и от своите "поръчители". Вероятно вече не е господар на собствените си решения. За това говори фактът, че се отказа от плановете си да подава оставка, за която първоначално намекваше.

Освен това той не си дава сметка за сериозността на положението. Българите не се интересуват от правно-техническите детайли в конституцията, те искат радикална политическа промяна - ликвидирането на олигархичната система. Искат ново начало, подобно на онова от 10 ноември 1989 година.

Борисов е изгубил връзка с реалността и поради това думите му не будят никакво доверие.

Повечето от предложенията му не водят към никакъв "рестарт на държавата", а са си най-обикновена козметика. Тук имам предвид както съкращаването на броя на депутатите, така и разпускането на ВСС, съкращаването на мандатите на председателите на съдилищата и главния прокурор, както и изслушването на главния прокурор от парламента, без обаче да бъдат ограничени правомощията му.

Ще успее ли Борисов да прокара предложенията си през НС?

- Не ми се вярва, защото там му трябва мнозинство от 2/3, т.е. 161 гласа. В момента ГЕРБ има 95 депутати, Обединените патриоти разполагат с 21, но тяхната подкрепа още не е сигурна. А те на всичкото отгоре добавят и собствени нелепи предложения, като образователния ценз например. Не е ясно на каква позиция ще застанат ДПС и неговите 25 депутати. Същевременно Корнелия Нинова и БСП вече се обявиха против предложенията на Борисов. Не се знае обаче колко депутати ще последват Нинова.

Идеите на Борисов стават още по-съмнителни поради факта, че повечето му предложения могат да се приемат и от Обикновеното народно събрание (ОНС). Но Борисов може да извлече полза от ВНС. Първо, мандатът на ВНС е безсрочен и никой не може да го разпусне. Второ, правителството на Борисов не трябва да си подава оставката. А дори ако я подаде, пак ще продължи служебно да изпълнява задълженията си. ВНС пък може да влезе в ролята на ОНС и да избере ново правителство. През мандата на Великото народно събрание правомощията на президента могат да бъдат ограничени. А нека не забравяме, че в условията на член 99 от конституцията президентът може да назначава служебни правителства и да насрочва нови избори. Освен това и Конституционният съд не може да контролира ВНС.

В обобщение: това е един хитроумен план. Не разбирам обаче защо Борисов толкова подценява противниците си, надявайки се те да се съгласят.

Бихте ли рискували с прогноза: Как ще изглеждат следващите шест месеца в България?

- С прогнози няма да рискувам. Всичко зависи от това още колко дълго ще продължат уличните демонстрации. И дали, когато приключат с успех, ще се утвърди някакво лидерство с реалистична програма. Защото същинската работа започва едва след смяната на властта: трябва да се разчистят развалините от 30-годишната бъркотия, а впоследствие да се проведе и истинско преосмисляне на 40-годишното комунистическо господство.

Ако успее да го извърши, България може да се превърне в пътеводна звезда за целите Балкани, а дори и отвъд границите им.

* * *
Клаус Шрамайер е бивш заместник-посланик на Германия в България и специалист по конституционно право. От години той професионално анализира слабостите на българския основен закон.
 Христо Иванов: Планът за тотална подмяна    
__ 3 __

19/08/20
15:05:44
След като вече разполагаме с текста на "новата" конституция на Борисов и предложенията за изменения в Изборния кодекс, можем да кажем с пълна яснота, че става дума за план за тотална подмяна. Докато протестиращите искат оставките на Борисов и Гешев, насреща се разгръща план за циментиране на статуквото. И не за няколко месеца до редовните избори, а за години напред.

1. Основната дългосрочна цел на протеста е решителната реформа на прокуратурата и поставянето й под ефективна демократична отчетност. Логиката е проста: в момента Гешев и прокуратурата са основна бухалка на задкулисието около Доган и Пеевски. Изчистваме прокуратурата и тя ще изчисти останалите институции от мафията. Вместо реформа обаче ГЕРБ реално предлага засилване на безконтролността на главния прокурор и премахва дори минималните форми на някакво противодействие, които съществуваха досега:

- Въпреки множеството международни препоръки и ангажименти отново няма процедура за търсене на отговорност и освобождаване на главния прокурор. Повтарям: НЯМА!

- За разлика от заявката за прекратяване мандата на ВСС Борисов не каза нищо за Гешев. Сигурен съм, че скоро ще чуем култовата реплика, че "реформата остава за след края на мандата" на Гешев.

- Предвиденият отделен "съдебен прокурорски съвет" не само няма да бъде контрапункт на властта на главния прокурор, но и ще засили неговата безконтролност. Ако подобна структура изобщо трябва да съществува, нейният смисъл би бил в това да се състои от лица, които не са част от "системата" и могат да се противопоставят на главния. Проектът на ГЕРБ обаче запазва мнозинството от кариерни прокурори и следователи, каквото е положението към момента.

Сега с елиминирането на пленума се премахва дори минималната възможност някой от малцината опозиционери, водени от Лозан Панов, да могат да бъдат контра на Гешев.

- Премахват се и възможности за някакво противодействие на главния прокурор. Отмяната на възможността на президента да не подпише указ за новоизбрания главен прокурор елиминира единствения механизъм за противопоставяне на презареждане на статуквото, който някога изобщо е сработвал. Изваждането на президента от този процес премахва единствения елемент на несигурност за мафията и лишава държавния глава от политическата обосновка да се ангажира със състоянието на прокуратурата.

- Отмяната на възможността министърът на правосъдието да инициира дисциплинарно производство срещу прокурори и главния прокурор е вероятно най-вредното предложение от всички. Това е единствената възможност някой извън системата да се противопостави на нейната мафиотизация.

- Предложението за отчети пред парламента възпроизвежда настоящото положение (при което никой депутат не смее да зададе нито един въпрос на Гешев).

- На този фон намаляването на мандата на главния прокурор до 5 години е несъществено: мафията ще си избира свои главни прокурори, а те ще си царуват несмущавано от нищо.

- Даването на главния прокурор на законодателна инициатива е чисто поругаване на принципа на разделението на властите. Това предложение не просто легитимира настоящата практика, то завършва архитектурата на прокурорската джамахирия, която се изгражда пред очите ни.

2. Вкарването на тези изменения като част от нова конституция има няколко изключително вредни цели:

- Засилването на безконтролността на главния прокурор да мине незабелязано, като бъде погребано в останалата плява. Да се отворят всички възможни други теми за спорове и обществено разделение и да се даде пълен размах за болната фантазия на всякакви псевдопатриоти, турбопопулисти и прочее авантюристи да удавят всичко в абсурдни предложения и истеризиращи спорове. И така темите, поставени от протеста, да бъдат напълно погребани.

- Евентуалното легитимиране на безконтролността на главния прокурор като част от една нова конституция, значи поне още 10 години да не може да се събере енергия за нов рунд от реформи.

3. Свикването на ВНС заедно с предложения за изменения в Изборния кодекс издават намерението ГЕРБ и ДПС да си осигурят служебна победа на изборите:

- Намерението половината велики депутати да се избират мажоритарно в един тур на практика значи да се приложи системата "winner takes all", при която мажоритарната бройка в съответния изборен район отива при партията, получила най-много гласове. Ако изборите ще се правят от Борисов и Пеевски, това ще бъде превърнато в огромна депутатска премия за техните партии.

- Формирането на едномандатните изборни райони и изчисляването на населението в тях също ще се превърне в манипулация в полза на ГЕРБ и ДПС.

- Въвеждането на машинно гласуване в такива срокове и от тези откровени мошеници без възможност за обсъждане на детайлите и контрол, вместо да реши проблеми, може лесно да се превърне в огромна измама.

- Нямам съмнение, че в процеса на "работа" по Изборен кодекс ще се появят нови "изненади", като например традиционната атака срещу преференцията от страна на ДПС.

- В новите предложения на ГЕРБ за промени в Изборния кодекс преференции в пропорционалните листи за ВНС няма.

- За международния стандарт да не се променят правилата за избори една година преди изборите дори и не отварям дума

Всичко това показва ясно, че Борисов прави последния си подарък на Пеевски. Докато повтаря как чува протеста и се кълне в младите, той всъщност прокарва план за циментиране на задкулисната власт на сараите за още едно поколение.

Това не е "рестарт", а реанимация

Прегрупиране на "дълбоката държава" и агресивното й презареждане. Ключовият въпрос е дали ще допуснем по този начин да ни откраднат следващите поне десет години. Ето защо планът на Борисов за "нова" прокурорска конституция и ВНС под контрола на Пеевски трябва да бъде спрян. Това може да стане само с масови протести, обединяващи колкото може повече различни граждани и организации.

Протестирайте!
Оставка веднага!
 Стоил Стоилов. Изборен експерт    
__ 4 __

20/08/20
14:04:48
- Мажоритарните избори трябва да са в два тура
- Агитирам за окрупняване на многомандатните райони, без да се фиксират с административните области
- Преференцията не само трябва да остане, но и да е задължителна
- 48-часово гласуване е откровено безобразие
- Замяната на мажоритарен от пропорционален кандидат е като да избираме звездата на Народния театър, а после на мястото й да влезе гардеробиерката
 Просто е за разбиране    
__ 5 __

21/08/20
13:03:05

Няма конституция в света, която да не е променяна. Нашата също се нуждае от промени, тъй като е приета преди 30 години при други житейски и политически условия. Но да се говори категорично за нова конституция без някакви съществени аргументи, просто не е оправдано.

Конституцията на САЩ примерно е от 1787 г., на Германия – от 1949 г. Естествено, че са променяни, но като основен закон, съдържащи принципите на държавно устройство и управление, си вършат прекрасно работата и сега. Същото се отнася за повечето конституции в ЕС.

По въпроса за броя на народните представители и дали да има в бъдеще велико народно събрание, се подхожда доста лековато и недемократично. Парламентът е представител на народа. По-големият брой народни представители гарантира по-добро представителство. С тази идея е обоснована представителността на великото народно събрание (400 депутати), което е призвано да решава особено важни за страната и народа въпроси. Да се премахне то и да се намали броя на народните представители в парламента означава само едно – принизяване ролята на суверена на властта – народът.

Тогава във вихъра на партийните страсти, страната ще бъде подхвърляна от една крайност в друга – ще се окаже на практика, че дошлата на власт партия ще може да изменя конституцията както й е угодно, да приема нова конституция, да прекроява дори границите на страната. Подобна нестабилност е не само нежелателна, а опасна и напълно недопустима.

Сегашният състав на Народното събрание не се ползва с доверието на гражданите, поради което всъщност не може да ги представлява. По тази причина не бива да се занимава с проекти касаещи конституцията.
 Икономиката няма нужда от подобни безумия    
__ 6 __

22/08/20
17:06:26
Макроикономическата стабилност, която е факт през последните 20 години, не беше сериозно разклатена нито от последната голяма финансова криза, нито от фалита на КТБ и политическата нестабилност, нито сега от коронавируса. Малко са ходовете, които можем да направим, за да си разклатим макро котвите сами.

Свикването на Велико народно събрание и писането на нова конституция безспорно е едно от тях. Протести, оставки, служебни кабинети, избори - всичко това сме го гледали и то носи по-скоро ограничени рискове върху макро котвите. Обикновено при служебен кабинет големият фокус е върху бюджета и, общо взето, досега всички се справиха. "Нова" конституция е друг филм - там всичко е на карта и подлежи на търгуване.

Икономиката няма нужда от подобни безумия.
 Нинова: Предложението е конституционен преврат    
__ 7 __

26/08/20
12:30:27
Предложението на управляващите за промяна на Конституцията е опит за подмяна и вид конституционен преврат. Това предложение не е промяна на модела, а вид конституционен преврат за установяване на диктатура. Не може да премахнеш от българската Конституция - социална, правова и демократична държава и да твърдиш, че това е Конституция на съвременна България.

За 10 годни Борисов унищожи де факто правовата и социална държава, сега иска да я заличи и де юре.

Целта е да се спечели време от управляващите и да си гарантират оставането във властта още няколко месеца. Ако бъде свикано и Велико народно събрание, не се знае колко време ще продължи, тъй като то не е ограничено със срок. Затова българските социалисти няма да влязат в сговор за осигуряване на подписи и мнозинство за промяна в Конституцията. Исканията на БСП са незабавно приемане на машинното гласуване, оставка на кабинета, служебен кабинет на Румен Радев, предсрочни избори.
 Висшият адвокатски съвет: Проектът на ГЕРБ погазва основни принципи    
__ 8 __

26/08/20
17:38:24
С аргументирана позиция излезе днес Висшият адвокатски съвет, в която определя предложенията на ГЕРБ като несъобразени с основни принципи на конституционното право, извън грешките, които вече бяха забелязани и от неспециалисти.

Освен грешки и неточности, проектът съдържа отклонения от основни принципни на конституционното право и немотивирани предложения за промени в демократични инструменти, традиционни за най-новата история на България.

Внесеният проект, посочва висшият ръководен орган на адвокатите, съдържа твърде спорни предложения, свързани с мястото и ролята на основните права в бъдещ нов конституционен модел, и още със:

- спазване на принципа на разделение на властите,
- с правото на законодателна инициатива,
- с механизмите, които се очаква да усъвършенстват дейността на съдебната власт,
- с реда и начина, по който индивидуалната конституционна жалба ще бъде въведена у нас,
- и най-вече с предлагания механизъм за изменение и допълнение на конституцията и на основни положения в нея, свързани с нейната конституционна идентичност.

Същевременно проектът на ГЕРБ не засяга други важни въпроси, които занимават правната и академична общност, а и обществото като цяло, свързани с действието на решенията на Конституционния съд, с изричното конституционно закрепване на правото на справедлив съдебен процес, както и съобразяването на конституционните разпоредби с практиката на Европейския съд за правата на човека по ключови дела, по които България е осъждана.

Висшият адвокатски съвет призовава всички български депутати, независимо от техния политически цвят, преди да изразят воля, да подходят "разумно, отговорно и достойно":

да извършат задълбочен експертен анализ на предлагания проект, като осигурят провеждането на широк обществен и професионален дебат, с участието на академичната общност, адвокатурата, омбудсмана, представители на синдикатите и работодателите, на институциите и на гражданското общество. Дебат, в който да се изясни и дали въобще е необходимо Велико народно събрание за предлаганите промени.
 ВМРО - без подкрепа за нова Конституция, ако не приемат исканията им    
__ 9 __

26/08/20
17:50:34
Исканията за законови промени в Конституцията, предложени от ВМРО, са:

- Гербът на Р България:

- За подкрепа на грамотната раждаемост

- За разширяване на правомощията на президента

Чл. 56. (1) Право на законодателна инициатива да има всеки народен представител, Министерският съвет.

(2) Законопроектът за държавния бюджет се изготвя и внася от Министерския съвет.

(3) Право на законодателна инициатива имат Съдебният съвет на съдиите и Съдебният съвет на прокурорите по закони свързани с функционирането на съдебната власт и президента за въпроси, които са свързани с неговите правомощия.

Чл. 71а. (1) Президентът може да поиска предсрочно прекратяване на мандата на Министерски съвет и разпускане на Народното събрание, когато осъществяваната вътрешна или външна политика застрашава националната сигурност или общото развитие на страната.

(2) Правомощието по ал. 1 се упражнява чрез провеждане на допитване до народа, което се насрочва от президента. Правомощието може да се упражни еднократно за срока на мандата на президента.

(3) Предложението, предмет на допитването, е прието, когато в допитването вземат участие равен или по-голям брой избиратели от тези, които са участвали на последните парламентарни избори и повече от половината от участвалите в допитването са гласували с "да". В този случай президентът назначава служебно правителство, разпуска Народното събрание и насрочва нови избори в срока по чл. 33, ал. 3. Актът, с който президентът разпуска Народното събрание, определя и датата на изборите за ново Народно събрание.

(4) Когато предложението, предмет на допитването, не е прието, мандатът на президента се прекратява от деня на обявяване на резултатите от допитването. В този случай вицепрезидентът встъпва в длъжността президент и в двумесечен срок се произвеждат избори за президент и вицепрезидент.

- За правата на българските общности зад граница

- За образователен ценз и задължително гласуване

- За защита на семейната институция от джендър атаките

- За задължителна военна служба

"Имаме решение на ВМРО, че ако нашите искания не бъдат вкарани в общия проект за нова Конституция, ние няма да подпишем предложението на ГЕРБ. В тази ситуация на 2 септември няма да има 120 гласа. Вариантът за Конституция в този му вид няма да го подкрепим. Искаме сериозен дебат. На мен може да ми нареди само ръководството на ВМРО.

Готов съм да изляза и да защитя с аргументи всяко едно от предложенията, които сме направили. Но срещу тях не искам да чувам: Сега ще ни се разсърдят някои хора, какво ще каже портиерът в еди кое-си западно посолство, какво ще каже този и този еврокомисар, а какво ще направим за собствения си народ. Щом искаш 120 гласа за стартиране на процедурата, ще бъдеш малко по-гъвкав и дипломатичен, ще се научиш да си говориш с партньорите, поне като начало", каза позицията пред epicenter.bg и самият Красимир Каракачанов.
 Мустафа Карадайъ. ДПС отказа подкрепа на ГЕРБ за новата конституция    
__ 10 __

01/09/20
08:24:38
Днес ДПС обяви, че няма да даде подписи за внасянето на подготвения от ГЕРБ проект за нова конституция, нито ще гласува за свикване на Велико народно събрание.

При заявките на политическите сили в момента решението на движението практически елиминира възможността да се събере Велико народно събрание, което означава, че дори мнозинството да си осигури до сряда нужните подписи за внасяне на проекта, което изглежда постижимо, до обсъждане на нова конституция няма да се стигне.

Изявлението беше направено от лидера на партията Мустафа Карадайъ. Той мотивира позицията на ДПС, посочвайки, че проектът на ГЕРБ за нова конституция е "поредният удар срещу демокрацията и държавността". Предложеният текст "се отрича от общочовешките ценности: свобода, мир, хуманизъм, равенство, справедливост и търпимост".

Нова конституция може да има след "сериозни дебати, в спокойно, нормално и креативно политическо време", като трябва да се чуе мнението на "гражданското общество, академичните и експертните среди".

Така възниква проблем със събирането на 160-те гласа, необходими за взимането на решение за свикване на Велико народно събрание, което да обсъжда конституцията. Дотук заявката на БСП е да гласува против. Социалистите наброяват 78 депутати, което означаваше, че приемането на решение е възможно само ако всички останали групи го подкрепят, при това в пълен състав. С 25-те гласа на ДПС опозицията на свикването на ВНС става поне 103 гласа, което обрича евентуално решение на неуспех.
 Мустафа Карадайъ. ДПС отказа подкрепа на ГЕРБ за новата конституция    
__ 11 __

01/09/20
08:25:34
Днес ДПС обяви, че няма да даде подписи за внасянето на подготвения от ГЕРБ проект за нова конституция, нито ще гласува за свикване на Велико народно събрание.

При заявките на политическите сили в момента решението на движението практически елиминира възможността да се събере Велико народно събрание, което означава, че дори мнозинството да си осигури до сряда нужните подписи за внасяне на проекта, което изглежда постижимо, до обсъждане на нова конституция няма да се стигне.

Изявлението беше направено от лидера на партията Мустафа Карадайъ. Той мотивира позицията на ДПС, посочвайки, че проектът на ГЕРБ за нова конституция е "поредният удар срещу демокрацията и държавността". Предложеният текст "се отрича от общочовешките ценности: свобода, мир, хуманизъм, равенство, справедливост и търпимост".

Нова конституция може да има след "сериозни дебати, в спокойно, нормално и креативно политическо време", като трябва да се чуе мнението на "гражданското общество, академичните и експертните среди".

Така възниква проблем със събирането на 160-те гласа, необходими за взимането на решение за свикване на Велико народно събрание, което да обсъжда конституцията. Дотук заявката на БСП е да гласува против. Социалистите наброяват 78 депутати, което означаваше, че приемането на решение е възможно само ако всички останали групи го подкрепят, при това в пълен състав. С 25-те гласа на ДПС опозицията на свикването на ВНС става поне 103 гласа, което обрича евентуално решение на неуспех.
 Планът на Борисов се потвърждава: нова конституция ще има, ама друг път    
__ 12 __

31/10/20
16:44:21
"Нещата се променят. Ще видим какво ще правим. А и този коронавирус..."

Така представител на ГЕРБ отговори на въпроса какво реално правят управляващите по идеята на премиера Бойко Борисов за свикване на Велико Народно събрание за нова конституция. С нея на фона на засилващите се протести през лятото той обяви, че ще рестартира държавата. Почти три месеца по-късно развитието на идеята потвърждава коментарите, с които беше посрещната, че това е сценарий за печелене на време ГЕРБ да остане във властта поне до редовните парламентарни избори през 2021г.

Гласуване на предложението за свикване на Велико Народно събрание в първия възможен момент след 2 ноември, според представителите на управляващите партии няма да има. А обещанието на Борисов бе да подаде оставка веднага след като такова решение бъде прието. Но неговото одобрение също е обречено на провал, тъй като без отказилите подкрепа БСП и ДПС няма как да се съберат необходимите 160 гласа. Премиерът не е коментирал скоро темата как ще постъпи в тази ситуация, а междувременно бяха измислени нови начини за симулиране, че реално се работи по проекта.

Какво ще стане с Конституцията на ГЕРБ

Представители на управляващата коалиция смятат, че няма как да има гласуване на решение за Велико Народно събрание в минималния срок - т.е. в седмицата от 2 до 6 ноември, поради две причини. Едната е, че не се е провел нито един обществен дебат по проекта за нова конституция, а другата е - че се чака становище на Венецианската комисията по част от предложенията, което оптимистично трябва да бъде готово около 15 ноември след онлайн срещи с управляващите партии.

Максималният срок за гласуване на решението за свикване на Велико Народно събрание е пет месеца след внасянето му, т.е. до 2 февруари, което е след законовоустановения срок за насрочване на редовните парламентарни избори - те трябва да са в края на март, а президентът трябва да ги насрочи два месеца по-рано т.е. в края на януари. Заради това анализатори и опозиционни партии продължават да коментират идеята за нова конституция като план за оставане на ГЕРБ на власт до край въпреки протестите.

За "тупане на топката" в парламента бе създадена временна комисия със срок на работа до 2 декември, в която да се проведат дебатите по проекта. Опозицията отказа да влезе в нея, а президентът Румен Радев оспори в Конституционния съд, че комисия в редовен парламент може да обсъжда проекта и той прие да се произнесе по него. Според депутати от управляващите партии докато КС не вземе решение по казуса, комисията няма как да работи.

Пред провал е и сформирането на експертен съвет от юристи, тъй като някои не искали да участват, а други били възрастни и заради пандемията от коронавирус предпочитали да дадат писмени становища, но не и да се включат в заседания с много хора.

Ще има ли избори или промяна в кабинета преди пролетта

Според депутати от ГЕРБ и "Обединените патриоти" вариантът за предсрочни парламентарни избори не стои, а другият - за кабинет с друг премиер, бил отхвърлен през лятото и после не е поставян на дневен ред.

Пред "Свободна Европа" председателят на временната комисия за конституцията Десислава Атанасова от ГЕРБ каза в сряда (28 октомври), че няма защо да има предсрочни избори особено в тази ситуация. Тя заяви още, че според нея трябва да се действа бързо с решението за свикване на Велико народно събрание, но не посочи срокове.

Два дни по-рано вестник "24 часа" съобщи, че на вниманието на лидера на ГЕРБ още бил вариантът управленският мандат да бъде довършен от правителството на ГЕРБ и "Обединените патриоти" с друг премиер, дори и при очаквания провал на решението за Велико Народно събрание. Депутати от управляващите партии казват, че не е обсъждан такъв вариант с тях, но не изключват възможността да се тестват мненията.

Според октомврийската прогноза на "Икономист интелиджънс юнит" в България няма да има предсрочни избори, идеята за нова конституция е обречена на провал, а политическата сцена ще е бурна до 2025 г.
 Парламентът отхвърли конституционния рестарт на Борисов    
__ 13 __

25/11/20
23:07:36

Народното събрание отхвърли предложението на ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля" за свикване на Велико Народно събрание за приемане на нова конституция. За приемането на такова решение са нужни 160 гласа, а управляващите събраха само 111 гласа.

За свикването на Велико народно събрание гласуваха 110 депутати ГЕРБ и "Обединени патриоти" и един независим, а в последния момент осемте присъстващи народни представители от "Воля" се въздържаха. Против бяха 93 депутати от БСП, ДПС и отцепниците от БСП.

Предложението влезе изненадващо в дневния ред на парламента по средата на окончателното гласуване на бюджетите за 2021 г.

Въпреки че идеята за нова конституция, опакована с обещания за рестарт, бе лансирана през лятото в разгара на антиправителствените протести от премиера Бойко Борисов, днес той не присъстваше на дебатите в пленарната зала.

През август министър-председателят обеща, че ще подаде оставка в деня, в който парламентът реши да има избори за Велико Народно събрание. Той не е обявил какво ще прави, ако Народното събрание отхвърли идеята му, както стана. Във внасянето на проект за нова конституция анализатори и опозиция видяха сценарий за печелене на време Борисов да остане във властта.

Какво предвижда "рестартът"

Проектът за нова конституция бе внесен на 2 септември т.г. от 127 народни представители от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля" след няколкодневни преговори. В него се предвижда промените в конституцията да не се правят от Велико народно събрание, а с референдум; депутатите в обикновеното Народно събрание да бъдат намалени от 240 на 120 души; Висшият съдебен съвет да бъде разделен на два съвета, но без законодателна инициатива и др. Правомощията на главния прокурор обаче не се променят и той отново остава на практика безконтролен.

Гласуването бе два дни след като Венецианската комисия обяви критиките си към проекта за нова конституция. По предложението на ГЕРБ за нов основен закон не са се провели обещаните от управляващите широки обсъждания, тъй като временната комисия в парламента, която бе създадена, за да събере мненията на експерти, не е заседавала понеже президентът Румен Радев обжалва сформирането й в Конституционния съд.

Решението за свикване на Велико народно събрание очаквано не мина, тъй като от септември е известно, че БСП и ДПС са категорично против. Изненадата в гласуването днес дойде от партията на Веселин Марешки, чиито депутати уж са вносители на проекторешението, пък се въздържаха да го подкрепят.

Какво искат партиите

Дебатите продължиха само два часа. Според Крум Зарков от БСП "конституционният кьорфишек" се използва днес, за да отвлече вниманието от затварянето на страната заради коронавируса. По думите му обаче се създава опасен прецедент, тъй като Бойко Борисов хвърля основния закон на страната в едната посока, за да се втурне натам народът, докато той се измъква от другата. След като каза, че не сравнява българския премиер с президента на Беларус Александър Лукашенко и не твърди, че целта е диктатура, той каза, че ГЕРБ хвърля страната в много странна посока.

Лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ обяви, че обсъжданото решение е удар срещу демокрацията и държавността, който е пореден от страна на ГЕРБ, която и сега погазвала законите. "Срамът ви е толкова голям, че сега се опитвате набързо да се отървете от темата", обърна се Карадайъ към управляващите.

В отговор на опозицията Тома Биков от ГЕРБ обяви, че проектът на конституция отчита исканията на протестиращите срещу управлението. Това бе основна опорна точка в изказванията на управляващите. Колегата му от "Обединени патриоти" Искрен Веселинов се обяви за образователен ценз при гласуване. Също така каза, че ВМРО иска президентска република.

Според БСП и в двата случая Борисов е трябвало да бъде в парламента и да подаде оставка. Според Таско Ерменков няма такава наглост като на премиера, който като вълка си е облякъл овчата кожа и си блее.
 Проф. Киров: Приключи порнографията с новата Конституция    
__ 14 __

26/11/20
23:35:33

Когато нещо започне като порнография, приключва като порнография. Това, което наблюдавахме вчера в Народното събрание не ме изненадва. Така бившият конституционен съдия проф. Пламен Киров коментира в сутрешния блок на БиТиВи отхвърленото предложение за проекта за нова Конституция и Велико народно събрание (ВНС).

"Ако изобщо е имало намерение за конституционни промени в мен се затвърждава убеждението, че е необходимо ВНС, защото ако този парламент имаше възможността да измени Конституцията, тежко ни и горко като виждаме какво е нивото на юридическата мисъл в него и нивото на дебата по такъв важен проблем. Конституцията не е нито министерска инструкция, нито постановление на Министерския съвет, за да я променяме по три път на ден".

Когато се обявява локдаун и затваряне на държавата би било трудно да се представи, че премиерът Бойко Борисов би си подал оставката, дори да имало необходимия брой народни представители за новата Конституция и ВНС. Основната цел била постигната - да не се стигне до предсрочни избори.

Проф. Киров изтъкна, че докладът на венецианската комисия не е благосклонен. Нито едно европейско общество не подхожда по този начин към нова Конституция. В Европа по този начин не става конституционна реформа, в някоя бананова република би могло да стане, но не и в Европа.

Пофесионален дебат за новата Конституция в парламента няма, а във Временната комисия за Основния закон половината от депутатите не са юристи. Единственият, който призна, че е писал Конституцията, си подаде оставката, уточни бившият конституционен съдия, визирайки бившият правосъден министър Данаил Кирилов.

По думите му, ако се обяви извънредно или военно положение в Конституцията е записано, че изборите могат да се отложат за есента.
 Тираничните конституционалисти    
__ 15 __

29/11/20
01:40:05
Четвъртата българска конституция оцеля. Юридическото безразсъдство и политическата низост на управляващите обаче получиха повече от негативна оценка за проекта си от Комисията за демокрация чрез право към Съвета на Европа (Венецианска комисия).

Проектът на ГЕРБ, който така и не бе припознат от своите истински автори, а остана фолклорно анонимно творение, не заслужаваше коментар по същество. Първо, защото бе откровено недодялан и второ, лицата, които го защитаваха винаги са били несъстоятелни като поведение дори като членове на правната комисия в Народното събрание (НС), а и отдавна са лишени от легитимност поради изцяло опорочения законодателен процес в 44-то НС.

Но този затихващ акт на псевдоконституционна инициатива не бива да бъде безнаказано подминат.

Той е важен за институционалната култура и памет на българина в няколко направления:

- сам по себе си е посегателство над действащия основен закон, първи по ред в страните от Източния блок и съвсем нелишен от своите достойнства;

- предложението на проект без да бъдат отчетени установените дефицити на действащата Конституция, превърнали се в трайни недостатъци и на българското посттоталитарно общество, е отказ от адекватно упражняване на държавната власт и подмяна на дневния ред;

- хвърлянето на вината за лошото и корупционно управление върху върховния закон е отказ от отговорност, а тази отговорност се понася на избори.

Ако си припомним позабравените поради тотално профанизиране на политическия говор концепции за обществения договор, конституцията е форма на доброволно съдружие между гражданите. Това съдружие "защитава и закриля с цялата обща сила личността и имота на всеки член на съдружието и чрез която всеки се обединява с всички, но слуша себе си и остава свободен както преди" (Русо, който не се е возил на Джипката). Никой не попита българското общество и не обсъди дори в правните среди този проект.

Така не се променя дори маршрут на автобус, камо ли да се приема нова конституция.

И като говорим за реално съществуващи проблеми, този, свързан със съдебната власт, е най-силно изразен, видно както от многогодишните препоръки на Венецианската комисия, така и от препоръките към последната "фолклорна" конституция на ГЕРБ - 10 страници от общо 23 са посветени на главата "Съдебна власт".

Там липсват съществените елементи, от които българският политически "елит" се отказа и през 2015 г. при изменението на действащата Конституция:

- гарантиране независимостта и безпристрастността на съда чрез осигуряване кариерните и административни въпроси на съдиите да се решават от мнозинство от съдии, избирани от самите съдии;

- разрешаване на въпроса с отчетността на главния прокурор, намаляване зависимостта на редовите прокурори от личната му воля, въвеждане на контрол върху отказите за образуване на наказателно преследване или избирателното такова.

В тази връзка внимание заслужава именно официалната позиция на българската държава чрез изпълнителната власт пред Комитета на министрите относно изпълнението на препоръките по делото "Колеви срещу България".

Както добре си спомняме, през декември 2019 г. бившият вече министър Кирилов предложи главният прокурор да бъде разследван от специален такъв, като под общ знаменател бяха "вмъкнати" и председателите на върховните съдилища. Това превратно решение не получи нито вътрешно одобрение, нито външна подкрепа. Но търсенето на възможност за преодоляване на проблемите със статуса на главния прокурор са изоставени година по-късно в проекта.

На международната сцена обаче остават следите. След конституционните промени от декември 2015 г. това е наболял проблем - България е представила 9 позиции за решаване на проблем, без нито една от тях да е по същество. Това е показателно докъде се простират волята и капацитетът на това управление, в различните му коалиционни формати, за конституционна ревизия.

Разбира се, преексплоатирането на конституцията като отчаян опит за удържане на властта е особено укоримо, но идва да подскаже на българските граждани и на икономическите елити около властта, че щом могат да бъдат жертвани фундаментални държавнически теми от това управление, още по-лесно биха били жертвани и приближените на властта "елити".

Иван Брегов
Правен експерт в Института за пазарна икономика.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>>   Отвори формата за текст  
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  646       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   26/11/20