Ресурсбук България. Данни за избрана фирма

 

Служебно правителство Стефан Янев

На 11.05.2021 президентът Румен Радев издаде указ за назначаване на служебното правителство.

Други подобни ресурси
Събития: Политическо събитие
Стоки:    Услуги
Сайтове: Организации, администрация


 
  Снимки от фирмата или реклама на "Администрация"
 
 
  Линкове към Служебно правителство Стефан Янев
 
P4294 Стефан Янев Генерал Мин.председател
P4299 Гълъб Донев Финанси Мин.на труда и СП
P5451 Бойко Рашков Юрист Вътрешни работи
P5692 Атанас Ангелов Пеканов Икономист Европейски фондове
P5693 Георги Великов Панайотов Политик Мин.на отбраната
P5696 Светлан Христов Стоев Дипломат Външните работи
P5697 Янаки Стоилов Юрист Мин.на правосъдието
P5701 Андрей Стефанов Живков Инженер Мин.на енергетиката
P4305 Христо Бозуков Агроном Мин.на земеделието
P5694 Стойчо Тодоров Кацаров Лекар Мин.на здравеопазването
P5698 Асен Личев Вода и канализация Околната среда
P4309 Стела Балтова Икономист Мин.на туризма
P5664 Велислав Минеков Скулптор Мин.на културата
P5702 Андрей Георгиев Кузманов Спорт.деятел Мин.на спорта
P4301 Николай Денков Химия Мин.на образованието
P5798 Валери Белчев Икономист Министър на финансите
P5799 Даниела Везиева Финанси Министър на икономиката
P4306 Христо Алексиев Политик Министър на транспорта
 
  Контакти
 
  Лице за контакти:   Стефан Янев
  Телефон   -
  E-Mail  -
  WEB Site  //hib.multimedia.bg/hib_web.dll/SitPort?Map=1&Cat=37
 
  Адресни данни
 
  Област: София-град
  Община: София
  Населено място: София
  Адрес: ул. Княз Дондуков 1
  Пощ.код/кутия: /
 
  Идентификация
 
  Тип на фирмата: Администрация
  Подтип на фирмата: Държавни органи
  Булстат:  
 
Стоки и услуги доставяни от фирмата

Код Име на стоката Производител Мярка Количество Цена Детайли
Виж
 
 



 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Как служебното правителство може да стане редовно    
__ 1 __

18/05/21
22:53:03

Служебният кабинет е възможен модел за изход от кризата, заяви президентът Румен Радев в интервю за БНР. И отсега се обяви против вероятността и 46-ият парламент да не може да състави правителство: "Не искам да мисля, че ще отидем на трети парламентарни избори тази година. Надявам се партиите да проявят отговорност и благоразумие".

Всъщност обаче именно моделът на президентското служебно правителство може да се окаже резервният работещ вариант след изборите на 11-и юли. При толкова много червени линии, с които партиите на протеста влизат и в новата предизборна кампания - не с ГЕРБ, не с ДПС, не с БСП, не с националистите, е твърде възможно отново да не съберат парламентарно мнозинство. А трети парламентарни избори за година наистина биха били не само абсурдни за страната, но и самоубийствени за тях самите.

Румен Радев не се нае с активна посредническа роля за съставяне на анти-ГЕРБ правителство в рамките на 45-ия парламент - защото хем щеше да бъде обвинен, че надскача конституционните си правомощия, хем защото вероятно тогава не беше уверен, че може да я изиграе. Но подобна роля ще е съвсем оправдана и дори задължителна за него, ако след 11-и юли отново се стигне до политическа криза.

Президентът вече е поел по този път. Първо, съставът на служебния кабинет на Стефан Янев е квази коалиционен формат на анти-ГЕРБ статуквото. Второ, за разлика от предишния служебен кабинет на Радев, оглавяван от Огнян Герджиков, сегашният има за цел да разчиства и ревизира дългогодишното управление на Бойко Борисов и започна да го прави с решителни стъпки още от първия си ден.

Тъкмо чрез служебното си правителство президентът ще покаже пред широката публика кой е работещият модел за ново коалиционно управление. И така ще свърши работата на политиците от опозиционните партии, които трябваше да убедят избирателите си, че коалиция с определена сила на принципна и програмна основа не значи предателство и загуба на идентичност - че ставаш например колаборационист, чалгар или, не дай Боже, комунист.

Служебното правителство е анти-ГЕРБ правителство в действие. Което в краткото време на своя живот трябва да предприеме конкретни стъпки за завръщане към държавността. Самият президент посочи в интервюто си някои от тях - къде отиват милиардите на данъкоплатците, разпределяни от "Автомагистрали", и защо "Лукойл" не плаща данък печалба. А също и да предприеме някои видими модернизационни крачки - като например създаването на въздушна система за спешна медицинска помощ и спътниково наблюдение на състоянието на водоемите.

Рискове и козове

Ако президентското правителство докаже работоспособност и спечели обществена подкрепа, а след изборите и въпреки едно евентуално открито посредничество на Радев партиите не съумеят да съставят парламентарно правителство, нови избори може да бъдат избегнати. Просто кабинетът "Янев", в същия или променен състав, остава на власт като експертно правителство с необходимата парламентарна подкрепа.

Подкрепа без коалиционно споразумение, дори без времеви ограничения и програмна основа, а само с гаранцията на президента. Редовните президентски избори през ноември, на които Радев ще е кандидат за втори мандат, ще изиграят ролята на отсрочка за евентуални нови парламентарни избори след юлските и за удължаване на живота на кабинета "Янев" поне докрая на годината вече не като служебен, а като редовен.

Самият Румен Радев поема сериозен риск, но в същото време играе най-печелившия си коз. Успехът на служебното правителство, за което той носи пълна отговорност и което може да се окаже резервен изход от нова политическа криза, може да му осигури втория мандат. Успехът на кабинета "Янев" е почти гарантиран - за краткото време до 11-и юли той не може да стане заложник на свръхочаквания, нито има как да се провали, стига да не допусне грандиозни гафове. Така Радев има шанса да извърви един нетрадиционен път в политиката - от държавник към политик. Решителната борба за отвоюване на държавата няма как да не бъде възнаградена от суверена с високо политическо доверие.
 Заварихме хаос в държавната администрация    
__ 2 __

22/05/21
23:54:18

"Заварихме хаос в държавната администрация - в начина на функционирането ѝ, в начина ѝ на подготовка и вземане на решения, което според мен не отговаря на модела на взимане на решения и прозрачно управление". Това заяви служебният премиер Стефан Янев в интервю за предаването "Панорама" по БНТ.

Това, което заварихме е едно тежко наследство и ще ни бъде необходимо време, за да бъде подредена държавата и нейният държавния апарат. Това е една непосилна задача за служебен кабинет, но ние ще направим възможното да направим началото на този ред и ако бъдещият парламентарно подкрепен кабинет припознае тази задача, надявам се тя да бъде доведено докрай.

Според него са подслушвани 32-ма политици

Обективността идва от начина на вземане на решения и начина на функциониране на държавата и демокрацията. Дали сме страна или не, критики ще има вероятно срещу нас. Аз съм заявил в самото начало - ние ще работим на базата на откритост и прозрачност в интерес и пред очите на хората.

По отношение на това подслушвани ли са политици по телефона от опозицията преди изборите, Янев заяви, че по всички твърдения, които били изнесени в медиите - отговорът е да. В момента се извършват проверки и когато се запознаем с конкретния резултат, ще имаме и конкретно говорене. Проблемът с подслушванията е много сериозен и е част от проблема за насаждане на контрол и страх. "Нека да се огледаме около себе си и да преценим колко е популярна фразата: "това не е за телефона". Използваме я в ежедневието си, но въпросът е трябва ли да я използваме в ежедневието си".

Категоричните факти могат да бъдат потвърдени пред съда, но той има информация и чува това, което се изнася в медиите. Янев се надява да не се превръща в страна в един съдебен спор и ще се въздържи от информация, която има.

За шефовете на ДАНС и разузнаването

Тези хора се дискредитирали с неплатения отпуск, който са взели. По този начин, до голяма степен е нарушено изискването в техните закони, че нарушения от рода на уронване престижа на службата води до наказание.

Въпросът с уволнение не стои, но ще се търси вариант за тяхното отстраняване, ново ръководство и службите да работят в интерес на хората и държавата, а не на чужди политически интереси. В момента тече проверка и нека видим резултатите, ако се стигне до съдебна фаза - тогава да се коментира.

В служебното правителство не се говори за ревизия.

Не може да има ревизия в рамките на 2 месеца, а с основна задача подготовка на изборите, поясни служебният премиер. Приоритетът на служебното правителство е функционирането на държавата, възстановяването от пандемията, помощ за българския бизнес, така че икономиката да се развива, заздравяване на основните социална система.

Трябва да бъдат променени начинът, методът и стратегията по управление на пандемията.

Справянето с пандемията до момента е било на някаква пиар стратегия или информационно водене на необосновани хаотични решения, има постижения, но в много ограничени рамки.

Служебното правителство работи по изграждане на нова стратегия, която да управлява пандемията в търсенето на точен баланс, здравните мерки да бъдат адекватни, да продължи ваксинационния план и да се положат усилия за подпомагането на бизнеса с акцент малките и средните предприятия. В това отношение, служебното правителство подготвя една нова икономическа стратегия, с която обществото ще бъде запознато.

Няма да има радикални промени в ръководствата на болниците. Те имат едно много адекватно отношение към пандемията и предложенията, които предлагат са адекватни.

Не познава Васил Божков и още по-малко съществуване на канал, списък или някаква връзка.

Нашите ценностни различия са толкова ясни, че не е нужно да търсим пресечна точка. Кандидатурата на Румен Спецов за шеф на НАП е на финансовия министър.

Публичното коментиране на журналисти от Бойко Рашков

Политиците не бива да поставят оценка на журналистите, тъй като се дава от зрителите и българското общество. И в личен план, и в длъжностите, които съм заемал, винаги съм се стремял да не обръщам внимание на хвалбите и подмазванията.

Служебното правителство не работи за президента Румен Радев.

Той се надява служебното правителство да не попречи по някакъв начин на държавния глава. "Ще ни познаете по делата, нашият период на действие е организацията на изборите. Смесването на предсрочните парламентарни избори с президентските избори не е логично".

Хората в последните 30 години са се нагледали на достатъчно кръв, пот и сълзи. "Аз съм съгласен да отида на война за българската държавност, хората да живеят по-добре и нашите деца да се гордеят с миналото и настоящето - ако това наричаме война, аз съм готов да водя война. Във всяка война има врагове, но ако не се борим, значи сме се предали и войната е загубена".

Политиката е онова част от общественото съзнание, което трябва да формира начина на поведение на политиците какво правят за хората. Политиката е отговорност, даване на хоризонт и бъдеще на хората, на техния бизнес, живот.

Дали служебното правителство по някакъв начин ще промени позицията за влизането на Република Северна Македония в ЕС.

Категорично не можем да отстъпим от българската позиция, оформена с декларация от парламента. Служебното правителство не може да промени позиция във външнополитически план. Българската позиция е ясна - не можем да излезе от рамката, очертана от парламента. Ние сме готови за неформални разговори с РСМ, да започнем практическа работа по теми, които биха могли да бъдат част от пътната карта за излизане от ситуацията.
 Антон Кутев: Милиарди са били отклонявани в кухи структури, за да бъдат открадна    
__ 3 __

24/05/21
22:45:35

Това, което ние виждаме в момента, е, че милиарди са били отклонявани в кухи структури с единствената цел след това да бъдат откраднати огромната част от тях. Няма да го кажа конкретно, защото това ще го кажат министрите, а се надявам след това да го потвърдят прокурорите. Това заяви в bTV говорителят на служебния кабинет Антон Кутев.

Кухите структури са в доста области. Включително и това, което се изнасяше досега с Българската банка за развитие. Когато милиарди изтичат от държавната хазна... вредите, които нанесе бандитската приватизация може да се окажат по-малки от тези, които са нанесени през последните години на управлението с този начин на действие. Когато ти имаш този проблем пред себе си, няма как да работиш, докато шефовете на службите са ти в отпуск, неплатена. Няма как да работиш, докато не смениш шефа на НАП. Ние не искаме да направим самоцелни смени, ние сме длъжни да ги направим.

Ще се стигне до конкретни резултати по всички разработки. Това, което правят сега министърът на икономиката и министърът на финансите - това са първите стъпки. Подобни стъпки ще има във всички министерства и навсякъде ще има съпротива, тоест навсякъде се оказва, че доста добре са се окопали, включително и информационно, включително е много трудно да стигнеш до документи. Имам опасения как ще си свърши работата прокуратурата. Надявам се да го направи както трябва. Тоест, това е един много дълъг процес и това според мен не може да се каже, че е война, но това е битка."

По отношение на Българската банка за развитие има неизпълнена политика на държавата и изкривяване на обществен ресурс.

"Имаме неизпълнена политика на правителството, специално в случая с Банката на развитие. Вместо да подкрепя малкия и средния бизнес, тя с две трети от парите си е подкрепила едрия. За мен огромния проблем е, че са дадени стотици милиони на малко фирми, а не по милион, по два или по три, колкото трябва да се дават на много малки фирми. Когато не подкрепяш дребния бизнес, а подкрепяш най-големите и най-богатите и това го правиш с държавни средства, има проблем. Нашите пари и данъци не са събирани за това да бъдат давани на най-големите и най-богатите хора, нито пък са давани затова през други пътища да бъдат наливани в кухи структури. Оттук нататък ще последват куп пресконференции на различните министри, където те ще разкажат това, което са видели".

Напредъкът по проверките, свързани с подслушването, трябва да се направи оттук нататък от прокуратурата.

"Бойко Рашков направи каквото можа, оттук нататък всичко това ще бъде предадено на прокуратурата, която е единствената институция, която трябва да продължи всичко това. Вероятно има какво да се предаде, когато министърът на вътрешните работи излиза и казва, че има подслушвани политици, значи има. Друг е въпросът, че това са неща, които са работа на службите.

Когато трябва да се бориш истински с огромни проблеми, а това че имаш подслушване и то очевидно тенденциозно и политическо, е много сериозен проблем. Как ще работи министърът, ако в това време шефовете на службите са в отпуска, неплатена. Те като са решили, че ще излизат в отпуск точно в този момент, те искали ли са да съдействат за решаване на проблемите в България".

Вероятно е имало среща между шефовете на службите след като са се върнали от отпуск и министър-председателя.

"Ние не отразяваме всички срещи на министър-председателя, отразяваме тези срещи, от които има резултат. Резултат няма. Резултат щеше да има, ако те си бяха подали оставките, което те не направиха".

Те не са давали обяснения за тези неплатени отпуски, действията зависят от министър-председателя. Доказването на фактите зависи институционално от прокуратурата.

"Правителството е решено да промени начина, по който нещата вървяха в България. Дано да успеем конкретно по този казус".
 Служебният премиер създаде Съвет по икономическите въпроси    
__ 4 __

03/06/21
20:39:38

Служебният премиер Стефан Янев създаде Съвет по икономическите въпроси. Това бе съобщено от пресцентъра на Министерски съвет.

В състава на консултативния орган към премиера влизат Гълъб Донев (вицепремиер и министър на труда и социалната политика), Атанас Пеканов (вицепремиер по управление на европейските средства) и финансовият министър Асен Василев. Икономическият министър Кирил Петков обаче не попада в състава.

За участие в съвета са поканени още финансистът Красимир Ангарски, доцентът по финанси в УНСС Емил Хърсев, програмният директор в Центъра за либерални изследвания и бивш депутат от "Демократична България" Георги Ганев, както и преподавателят в Norwegian Business School Пламен Ненов.

"Контролът по изпълнението на дейността на Съвета ще се осъществява лично от министър-председателя Стефан Янев. Основна задача на новоучредения орган ще бъдат обсъждането, разработването и прилагането на иновативни стратегии за решаване на икономическите проблеми у нас".
 Служебният премиер: Заварихме хаос, опитваме да оправим това    
__ 5 __

14/06/21
00:43:48

Заварихме един хаос в много сегменти от изпълнителната власт. Опитваме се по най-добрия начин да оправим това. Но за съжаление възможностите и времето са ни малко, но се надяваме този процес да продължи и в близките години, каза днес пред "Дарик радио" служебният премиерът Стефан Янев. Той допълни, че два месеца не може да се промени начина на управлението на държавата.

Премиерът посочи, че има съпротива срещу действията на служебното правителство. В отговор на въпрос той каза, че не води статистика колко души в държавната администрация са били сменени.

"Определящото е професионализмът и отчетността на всички в държавната работа. Работата е в интерес на обществото. Вторият принцип е дали тези хора професионално осъществяват действията си в обществен интерес. Това са критериите. В това отношение са направени вече редица кадрови промени. Ако новоназначените хора не отговарят на тези критерии, ние сме ги назначили, ние ще ги освободим", каза Стефан Янев.

Според него както санкциите по закона Магнитски, така и посещението на Кьовеши, са сигнал към България от нейните съюзници. "Те ни дават сигнал, че знаят, но не могат да ни свършат работата", коментира служебният премиер.

Говорейки за инцидента с МиГ-29, при който загина пилотът, Янев каза, че трагедията е в резултат на неглижирането на българската армия в продължение на години.
 Целта на служебния кабинет: да отреже пипалата на октопода    
__ 6 __

17/06/21
23:15:15


За месец работа служебното правителство на Стефан Янев направи много повече от всеки служебен кабинет досега. Подмени висшия управленски ешелон в сектора за сигурност, приходните агенции, ведомствата в различни сектори, областните управи, директорските съвети на държавни компании. Разкри скандални нарушения и кражби: как държавна банка, създадена да насърчава малкия и средния бизнес, отпуска огромни нисколихвени кредити на герои на статуквото с животински прякори; как се източват стотици милиони за пътища без конкурс; как фиктивно се ремонтират язовири; как се източват болници и се върти търговия с органи; как се обявяват безумни обществени поръчки - от земеделското министерство до военното.

Детайлният отчет е дълъг, а в месеца до изборите ще набъбне още. Основният въпрос обаче е каква е целта и имат ли право.

Целта на уволненията и разкритията би трябвало да е очевидна - да спрат кражбите, разточителството, нарушенията и така да се отрежат пипалата на дълбоката държава. Чрез своите хора в бордове, държавни фондове, държавни компании, агенции, спецслужби и пр. задкулисието ограбва всички и трупа безконтролна власт и икономическа мощ.

Отрязването на пипалата на октопода е не просто право, а задължение на всеки Министерски съвет, вменено му от Конституцията: той трябва "да ръководи и осъществява вътрешната и външната политика на страната в съответствие с Конституцията и законите", да "организира стопанисването на държавното имущество". Тоест, Конституцията повелява правителството да не допуска беззаконие и безстопанственост.

Въпреки че не е излъчен от парламент, служебният кабинет има легитимен първоизточник на своята власт в лицето на президента, който е избран пряко от суверена. Дейността му обаче е ограничена и кратковременна, поради което не е в състояние да провежда дългосрочни политики - може само да ги заложи.

Така служебното правителство може да изпълнява и други важни задачи, освен да организира предсрочни избори. Всъщност, организирането на изборите е само техническа задача, а и конституционният законодател сигурно не си е представял, че някой ден може да има постоянна изборна администрация, която да свърши цялата техническа работа, стига да ѝ е осигурено финансиране.

Фигурата на служебното правителство е въведена с идеята за безпристрастност - за да не стане така, че последните управлявали да организират предсрочния вот в своя полза. Днес последните управлявали твърдят, че служебният кабинет работи в техен ущърб. При нормални условия биха били прави - тоест, при наличието на прилично ниво на демократична правова държава. Нашето ниво обаче е на санитарния минимум и тъкмо разкритията на кабинета "Янев" го доказват най-категорично.

От което следва, че валидно е обратното: Ако бездействаше, служебното правителство щеше да стане съучастник на последните управлявали в превземането на държавата. И щеше да им осигури незаслужено предизборно предимство чрез затаяване на истината за управлението им, така че да могат да продължат да рушат институциите и да грабят обществен ресурс.

С други думи: случайно или не, с фигурата на служебното правителство конституционният законодател е осигурил чудесен резервен инструмент за поправка на счупената държава (особено когато основният такъв - прокуратурата - е тайно приватизиран). Затова днес задачата на служебния кабинет се състои не само в осигуряването на хартиени бюлетини и машини за гласуване, но и в осветляването и пресичането на безобразията и беззаконията.

Какво е нужно сега

Служебното правителство има поне още два месеца живот (след 11 юли ще минат седмици, докато се конституира 46-ият парламент и се състави редовен кабинет), в които ще има възможност не само да кастри пипалата на октопода, но и да го прободе право в сърцето. Гъвкавият хищник обаче има цели три сърца и за отвоюването на демократичната правова държава е нужна много по-мощна политическа енергия, каквато може да бъде концентрирана единствено в новия парламент.

Тази енергия няма как да дойде само от отрицанието на порочния модел на досегашните управляващи и желанието те да бъдат изхвърлени от властта. Партиите на промяната се нуждаят от позитивна кампания, от послания за съграждане, които да бъдат припознати от мнозинството избиратели. С изобличенията на довчера управлявалите служебното правителство ги улеснява максимално, осигурявайки им възможност да се съсредоточат върху позитивната страна на предизборната кампания. Не бива да пропускат този шанс.
 Какво извади на бял свят служебният кабинет: безспорните факти    
__ 7 __

18/06/21
15:35:29


За краткото си съществуване служебното правителство извади наяве много нелицеприятни факти за управлението на страната и цяла грамада от обвинения (засега политически) спрямо предходните управляващи. Тези обвинения са главно в следните посоки - корупционни практики, злоупотреби и безстопанственост. Всеки ден някой министър излиза и заявява, че в неговия ресор нещата са много тревожни. Единици са засега министрите, които не са го направили.

В началото ГЕРБ бяха силно притеснени от това развитие и изглеждаха безпомощни. Но постепенно се окопитиха и започнаха да се правят, че просто вали дъжд от "политически обвинения", предизвикан от правителство, което действа "като предизборен щаб на президента". По този начин те на практика спряха да отговарят по същество за проблемите. Вместо това пуснаха говорителите си да убеждават хората, че ситуацията е "дума срещу дума": едните казват едно, а другите - друго.

Какво доказа служебното правителство

Разбира се, служебното правителство не е съд, който да докаже наказателната вина на този или онзи политик или служител. Но проблемът за ГЕРБ е, че това не е и необходимо. Дори до изборите прокуратурата предвидимо да не направи нищо по материалите, събрани от служебното правителство, в тях вече има достатъчно доказани тежки политически и управленски проблеми, за които някой трябва да понесе политическа отговорност.

Ето само няколко безспорно доказани факта:

1. Българската банка за развитие (ББР) е раздала 1 милиард лева (половината от портфейла си) на осем фирми, зад които стоят четири лица;

2. Едно от тези лица е Делян Пеевски;

3. Управлението на банката направи всичко възможно, за да скрие информация за кредитната си политика от своя принципал - държавата, представена от съответните министри и оправомощени от тях органи;

4. "Автомагистрали" е държавна фирма, която е използвана, за да се възлагат строителни работи по пътищата за общо над милиард лева, без да се спазва законът за обществените поръчки;

5. В резултат отново има концентрация на фирмите, към които се е разпределял значителен държавен ресурс;

6. Държавната консолидационна компания (ДКК) е подобна структура, която пък е управлявала стотици милиони за саниране на язовири;

7. Тъй като не се е прилагал законът за поръчките, концентрацията на фирмите, извършващи работата, отново е много висока;

8. Три години след като над 600 милиона лева публични средства (от бюджета и ББР) са преведени на ДКК, има само десет завършени (микро)язовира и около сто работни площадки в неясна фаза на ремонтни дейности;

9. От десетте завършени язовира първите три проверени се оказват неработещи, празни и дори затревени, макар че са "предадени" като готови преди половин година;

10. Цената поне на някои ремонтни работи изглежда прекомерно висока: да речем "превоз на бетон на км". От ГЕРБ не са казали колко реално е струвал превозът на бетон за язовирите: Лъчезар Борисов заяви, че цена за превоз на бетон според него няма, което е странен аргумент. Колко все пак е излязла тази услуга на държавата, ако министър Кирил Петков не е прав, че е извършвана на цени пет пъти над пазарната?

11. И "Автомагистрали", и ДКК са превеждали огромни суми авансово към своите подизпълнители;

12. Уж независими държавни агенции умишлено пречат на служебното правителство да направи проверка в определени фирми или да смени ръководствата им, като Агенцията по вписванията например;

13. Шефовете на службите за сигурност координирано и вкупом излязоха в многомесечен неплатен отпуск при назначаването на служебното правителство;

14. При уволняването на ръководителите на тези служби те неизменно правят политически изказвания в стилистиката на бившите управляващи: те се борели срещу руските шпиони, а новото правителство било проруско и командвано от Васил Божков.

Тези факти, разбира се, не са достатъчни доказателства за наказателна отговорност на конкретни лица. Но те са абсолютно достатъчни за политическа отговорност, защото убедително обосновават следните три тези:

Лошо и безконтролно управление: Милиарди левове публичен ресурс са управлявани лошо и безконтролно, като е правен съзнателен опит надзорът за целесъобразност и ефективност да бъде занижен. И "Автомагистрали", и ДКК са всъщност кухи административни структури, които правят възможни две неща: по-ниска прозрачност при изразходването на средства и по-нисък контрол над администрацията и частни бенефициери.

Не е чудно, че с такова предмодерно управление, което зависи от личната дискреция на управляващите, пътищата в страната са лоши, а санираните язовири са само десет. А от десетте не се знае колко изобщо работят и дали е било толкова спешно да се санират, след като шест месеца след предаването им си стоят затревени;

Правителствен фаворитизъм: Частните бенефициери от "разпределянето" на публични ресурси са силно концентрирани. Държавата си е отгледала добре охранена клиентела, части от която наскоро дори попадна под международни санкции;

Политизация на служби и на държавната администрация: ГЕРБ (и някои негови управленски партньори) са се окопали сериозно в държавната администрация, службите и уж независими агенции. Тези органи открито бойкотират новото правителство - особено фрапантен беше казусът в службите с организираното отпускарство. Посланието е ясно: не харесваме новите и ще изчакаме "нашите" да се върнат. Вместо модерно действащи администрация и служби, ГЕРБ завещават на бъдещите управляващи свои лоялистки структури.

Бившите управляващи определено има за какво да отговарят

Това са сериозните проблеми и те не бива да се затрупват с лавина от нови обвинения. Не бива да се изгубват и сред неща, за които е нужно задействане на прокуратура и специализирани органи. Такъв е например казусът с подслушването. Той очевидно няма да бъде решен до изборите, защото в момента се намираме в следната абсурдна ситуация: тези, които евентуално са извършили злоупотребите, да проверяват самите себе си. А другите да мълчат под страх от наказателна отговорност за разгласяване на класифицирана информация.

Та бившите управляващи наистина има за какво да отговарят, макар преди изборите да става дума само за политическа отговорност. Не бива да бъдат оставяни да се измъкват с формулата "недоказани обвинения" - всичко изброено по-горе са факти, които разкриват напълно реални управленски проблеми. А задачата на партиите, които искат да наследят ГЕРБ в управлението, е да убедят избирателите, че ще сменят не просто хората, а самия модел.

Това не е проста работа. Но не и невъзможна.
 Премиерът Стефан Янев: Порази ме мащабът на това, което заварихме    
__ 8 __

05/07/21
23:00:20
"Купуването на гласове е грозно явление, подкопава демокрацията. Правим всичко по силите си да го минимизираме и да предоставим увереност на хората, че техният вот е отишъл там, където те са пожелали. Работим в рамките на закона. Когато обществото види, че неговите изконни права се защитават, независимо дали този феномен ще бъде ограничен, или ще бъде спрян, то ще оцени усилията". Това каза служебният премиер Стефан Янев.

Според него в българския политически живот се забелязва отдалеченост - неангажираност на хората с политическия живот. "Политическото представителство е в криза. Има и лидерска криза. Ролята на политика е да бъде визионер. Това липсва в политическия ни живот, в партиите. Гражданското общество трябва да е водещо - партиите да следват хората, а не обратното. Очакването ми за следващото Народно събрание е да има такъв тип говорене. Взаимодействието между партиите и гражданското общество е ключът към всяко управление... Отчуждението между властта и хората трябва да се преодолее".

"Порази ме мащаба на това, което заварихме. Картината не е добра, но тя не е неизвестна за българите. Винаги сме знаели, че нещо не е както трябва, сега виждаме пълния размер. Не се опитваме да правим пълна ревизия. Не бързаме да демонстрираме нещо, което не е довършено. Има документи, които вече са дадени на прокуратурата, може би ще има и други".

Янев поясни, че отношенията между изпълнителната власт и съдебната система са институционални. "Институционалният подход е спазен. Какви са действията на съдебната система, не коментираме, защото съдебното решение се изпълнява, не се коментира".

Служебният кабинет ще подготви пакет от потенциално добри законодателни промени, който ще бъде предоставен на 46-ия парламент.

"В момента имаме типично надпартийно правителство. Не е имало партиен натиск откъдето и да било... Ако новият парламент реши, че този тип надпартийно управление е възможно, това е въпрос и изкуство на самия парламент да създаде необходимия инструментариум това да се случи".

По темата за бюджета служебният премиер коментира, че в него има пари, но те са в пера, от които не могат да се правят социални плащания и развиване на политики, важни от социална гледна точка.

"С постановление взехме почти 500 млн. лева от "Автомагистрали" и ги пренасочихме към централния бюджет, като започва преразпределението им - мерките за медиците, за пенсионерите, за мярката 60/40".
 Служебният кабинет отчете дейността си    
__ 9 __

16/09/21
19:50:15


Министър-председателят Стефан Янев и членовете на Министерския съвет представиха пред медиите отчет за дейността на служебното правителство, който гледахте на живо в Dir.bg.

Прозрачност, отчетност и професионализъм

Постарахме се да работим съобразно принципите, които декларирахме в началото на нашата работа, а именно - прозрачност, отчетност и професионализъм. Това заяви служебният премиер Стефан Янев в началото на пресконференцията.

Тези принципи са били обещани и спазени от служебното правителство.

Трябва да се отчете факта, че служебното правителство е работело в една "безпрецедентна политическа обстановка".

"Всички ние сме свидетели как 45-ото и 46-ото Народно събрание не успяха да излъчат правителство, което предполага, че от утре ще имаме нов служебен кабинет. Задачите които стоят пред страната, ще бъдат изпълнявани в подобен дух и по подобен начин. Служебното правителство направи нещо нетипично за такъв тип правителство. Заедно с него успяхме да се споразумеем и да постигнем актуализации за три важни за страната бюджета".

Служебният кабинет е продължил работата по Плана за възстановяване и устойчивост с акцент подобряване на неговите параметри и характеристики и с мисълта как да защитят интересите на българския бизнес и бранш. С Плана имаме още работа, но се надяваме в скоро време да бъде изпратен и до края на годината първите пари да са налични.

Ниска безработица, по-високи доходи и пари за пенсии

Служебният вицепремиер и министър на труда и социалната политика Гълъб Донев отчете рекордно ниско ниво на безработица от 4,82 процента към днешна дата, както и приет пакет от мерки, които осигуряват трайно по-високи доходи на всички български пенсионери.

"Изплащането на добавките от 50 лв. за пенсионерите продължи през юни, юли, август и септември. За това бяха осигурени 520 млн. лв. От 1 юли е променен и размерът на социалната пенсия за старост. С активната работа и на депутатите беше приет и Законът за изменение и допълнение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, като са осигурени и средствата за изплащане на нов размер на добавката на всички български пенсионери от 1 октомври до края на годината".

От 25 декември социалната пенсия за старост става 170 лева, като с увеличението на нейния размер ще се увеличат и всички пенсии, които се изчисляват спрямо нея.

По думите на Донев, отново благодарение на активната работа и на депутатите, социално-инвалидната пенсия се увеличи с 15 процента.

Обезщетението за майчинство през втората година става 650 лева от 1 октомври.

Той отчете като постижение и новия размер на линията на бедност за 2022 година - 413 лева, което е увеличение от близо 44 лева, променена е и методиката. Това ще засегне общо 670 хиляди хора с трайни увреждания, като техните месечни плащания ще бъдат актуализирани.

Елиминиране на криминалния вот

Според вътрешния министър Бойко Рашков служебният кабинет е създал условия за честни избори на 11 юли.

"Беше създадена много добра организация, което позволи в голяма степен да елиминираме криминалния вот, който съпътстваше десетилетия наред изборите, които се провеждаха в нашата страна. По думите му Министерството на вътрешните работи е планирало необходимите полицейски операции, така че да се постигне целта за честни избори.

Засилили сме международното сътрудничество с Турция и Гърция по отношение на мигрантския натиск. В тесни връзки сме със съответните служби на тези две страни и работим успешно. Това взаимодействие ще продължи и занапред.

Рашков коментира и записите с полицейско насилие, случило се на антиправителствените протести през 2020 г.

По тази линия положихме усилия да извършим допълнителни проверки за провинилите се служители и те не са само 4, а много повече. За резултата от тези проверки сме информирали широката общественост, включително за насилието, което беше упражнено и върху български журналисти.

Надграждане на Плана за възстановяване и устойчивост

Успяхме да надградим Плана за възстановяване и устойчивост с оглед оптимизация на съществуващите проекти, въвеждане на 11 нови проекта, 8 нови реформи, каза служебният заместник министър-председател по управление на европейските средства Атанас Пеканов.

Пеканов заяви, че в документа са адресирани някои от основните критики към предишната версия, както и критики, които от години са били отправяни към България в социалната сфера.

"Успяхме да отговорим на част от критиките и изискванията в сферата на енергетиката и декарбонизацията, които са доста строги. Беше намалено финансирането, фокусирано върху София, нещо, което смятам че трябва да правим, защото регионалните дисбаланси продължават да са основен проблем в страната ни".

Пеканов заяви, че в службите на Европейската комисия има разбиране, че ситуацията в България е политически трудна и нестабилна, и вероятно ще се наложи служебен кабинет да подаде този важен документ, който да заложи голяма част от приоритетите на страната ни за следващите години. От друга страна продължават да се изисква поемането на доста сериозни ангажименти в сферата на енергетиката, ясна стратегия за декарбонизация, която да очертае бъдещето на въглищните региони. Предстоят много трудни решения в тази сфера.

По отношение на споразумението за партньорство са проведени много срещи. Остава отворен въпросът за това колко региона да бъдат допустими за финансиране по фонда за справедлив преход. Позицията на ЕК изглежда твърда, че това в България трябва да са три региона - Стара Загора, Перник и Кюстендил. Ние се борим и смятам, че ще успеем да добавим и прилежащите общини, работи се за развитие на териториалните планове на още 8 допълнителни региони.

Атанас Пеканов призова гражданите да участват в националното преброяване. Пребройте се онлайн, данните са защитени. Работи се по решение за удължаване на преброяването онлайн.

Икономически растеж

"Мерките за подкрепа на бизнеса, които ние добавихме се увенчаха с успех. Скоростта, с която се усвоиха, беше по-бърза отколкото очаквахме. Работихме добре и по Плана за възстановяване. Вкарахме допълнително и нови инвестиции. Продължихме и работата по предприемаческата култура в България", посочи служебният министър на икономиката Кирил Петков.

Спрени са много проекти, през които се източват държавните пари и даде пример с проекта за правителствен комплекс в "София Техпарк" с работа на Българската консолидационна компания, на Българската банка за развитие, с работата на "ВМЗ Сопот", както и с проекта за прекратяване на корупцията в общините.

Бюджетът и пари за бизнеса

"Министерство на финансите влезе с бюджет, в който противоепидемичните мерки бяха разчетени до края на март. След това те бяха продължени от предишния кабинет, това продължи и служебното правителство", заяви служебният финансов министър Асен Василев.

За щастие, благодарение на разума на 46-ото НС, тази практика няма да продължи, а вече можем спокойно до края на годината да уверим всички граждани и фирми, че средствата за тях са налични и няма да се налага да се правят импровизации, за да бъдат търсени най-разнообразни пера.

Училище по време на пандемия

Вместо да сумирам дейностите, които Министерството на образованието и науката /МОН/ извърши, искам да благодаря на екипа в Министерския съвет /МС/, с който успяхме да подготвим новата учебна година, за да започне тя по друг начин и при други правила. Тези правила позволяват максимално присъствено обучение, при минимален риск за здравето на учениците и на учителите, каза служебният министър на образованието и науката проф. Николай Денков.

Заедно с поздравленията за първия учебен ден към учениците, учителите и родителите моят призив днес е: "Пазете се, спазвайте мерките, ваксинирайте се, защото колко дълго ще бъде присъственото обучение не зависи от министъра на образованието и науката, не зависи от министъра на здравеопазването, а зависи от това доколко са здрави децата и учителите в училищната мрежа".

Имаме съществен напредък във всяка една от областите, за които отговаря министерството - училищно и предучилищно образование, висше образование, научни изследвания, европейски и други фондове за образования и наука.

Управлението на здравната криза

Служебният премиер Стефан Янев заяви, че е доволен от екипа на Министерството на здравеопазването във връзка с управлението на кризата с COVID-19.

Здравното министерство е подготвило един разбираем и адекватен план за управление на кризата, който предполага предсказуемост на действията. По думите му цифрите по отношение на ваксинацията за периода на управление на служебния кабинет са по-добри от заварените.

Акцентът върху ваксиниране на по-възрастните хора е доста по-добър. Всички мерки, които се прилагат, са достатъчно щадящи за бизнеса и едновременно с това създават правилния баланс по отношение на запазване здравето на хората.

Служебният премиер благодари на министрите за положените усилия, за отговорността към проблемите, които са имали да решават, и начина, по който са били решени. Тази ползотворна работа надявам се да продължи, защото по моя оценка дадохме импулс че България може да бъде по-добра, можем заедно повече. Надявам се следващият парламент да излъчи правителство, което да продължи в тази посока, и всички ние като граждани на Република България да бъдем по-доволни от управлението.

Следващите месеци няма да са лесни и на следващия служебен кабинет няма да му е никак лесно. Сигурен съм, че с мобилизация на силите може да се продължи в същия дух и се надявам до края на годината да има редовно правителство, подкрепено от парламент.

Кабинетът "Янев" беше назначен от президента Румен Радев на 11 май. Това е втори кабинет в президентския му мандат и шести служебен в най-новата ни история.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>>   Отвори формата за текст  
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6      
 
  Брой посещения:  587       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   08/04/22

Google