Ресурсбук България. Данни за избрано лице

 

Асен Йорданов

Асен Йорданов е роден на 2 септември 1896 г. в София. След завършване на средното си образование заминава за Франция през 1912 г., за учи в училището за авиатори на Луи Блерио в град Етамп.

През Балканските войни 1912-1913 г. служи в Първото аеропланно отделение на летището край Свиленград. След войната Асен Йорданов конструира първия български моторен самолет, който след тестовете на 15 август 1915 г. е записан като негово изобретение. За първи път той въвежда допълнително крило, което стабилизира самолета при ъгли на полета над 45 градуса. Датата 15 август 1915 г. се счита за начало на българското самолетостроене.

През Първата световна война 1915-1918г. Асен Йорданов служи като боен пилот на летището Белица и взема участие в 84 бойни полета. Награден е с офицерски орден “За храброст”- 4 степен.

След 1921 г. заминава с приятеля си от фронта Александър Стоянов за САЩ, за да вземат участие в конкурс за авиообиколка на света. Първата награда е един милион долара. Българското Военно министерство им отпуска 6000 долара за участието. Но конкурсът е отменен, поради липса на участници. Йорданов решава да остане в САЩ.

Рине сняг (снегоринът е негово изобретение), учи английски език, работи в заводите на “Къртис” и се „издига” до чертожник в конструкторското бюро на компанията.

След няколко години става сътрудник на инженерните екипи на авиофирмите „Къртис-Райт”, „Локхийд”, „Дъглас”, „Пайпър”, „Боинг” и „Мак Доналд”.

Като инженер участва в разработката на инструкциите за пилотиране на известни самолети, като например “летящата крепост” Боинг Б-17, изтребителите Локхийд Р-38 Лайтнинг и Къртис-Хоук-81, бомбардировачите Б-24 и Б-29, както и за транспортния самолет Дъглас DC-3.

По лиценз в Съветска Русия произвеждат „Ли-2” , който е основен самолет както на „Аерофлот”, така и на българските въздушни линии в продължение на десетилетия.

Той е автор на много книги за дневно и нощно пилотиране, теоретична подготовка на пилотите, наземна поддръжка, радиоекипировка, метеориологични станции, които стават настолни книги за летците и хората от самолетната промишленост. В САЩ са продадени 750 000 екземпляри от книгите му. Те са преведени в много страни, включително и в Русия. Текстът в тях е придружен от илюстрации.

След Втората световна война престава да работи в сферата на авиацията и се насочва към нови области. През 50-те години на миналия век Асен Йорданов работи върху сигурността при автомобилите и е един от създателите на въздушната възглавница, а също и върху апарата "Джордафон" - предтеча на днешния телефонен секретар, който дава възможност няколко души едновременно да разговарят помежду си.

През 1929 г. Йорданов се жени за Алис Грант Патън, но се развеждат през 1942 г. През 1942 г. се жени за Даяна, която го изоставя през 1950 г. след финансовия му крах. През 1955 г. той се жени за трети път – за Люсил Ендрюс, която остава с него до края на живота му през 1967 г.

Умира в Уайт Плейнс, САЩ на 19 октомври 1967 г. По искане на българския пилот, прахът му е разпръснат в небето.

Той е автор на книгата “Летенето и как то да се извърши”-отпечатана през 1932 г. и преиздадена през 1940 г. Тя запознава кандидат-летеца с основните понятия за летенето. Изяснени са техническите възможности на самолета във въздуха, най-важните правила за управление, приборите на таблото, проблемите при излитане, кацане и завиване и много други.

Книгата му “Вашите криле” е едно комплексно пособие за подготовката на пилоти и е може би най-прочутата книга на Асен Йорданов. Издадена е през 1936 г. и е преиздадена през 1939 и 1942 г. Отпечатани са повече от 250 000 екземпляра. Преведена е във Франция, Италия, СССР и Полша.

Книгата му “През облаците” е публикувана през 1938 г. и е преиздадена през 1939, 1940, 1941 и 1943 г. Преведена е в Япония, СССР, Италия и Уругвай. Това е едно пособие за полети при различни метеорологични условия и по прибори. Книгата му “Сигурност при летенето” е публикувана през 1941 г. и е преиздадена през 1943 г. Тя е предназначени за пилоти, които се готвят за професионалисти.

Книгата му “Човекът в сянката на самолетите” е издадена през 1942 г. Тя е предназначена за авиоинженерите и авиотехниците. Съдържа информация за конструкцията, експлоатацията и ремонтите на самолетите.

Книгата му “Мощност и полет”, издадена през 1944 г., също е предназначена за авиоинженерите и авиотехниците. В нея се разглеждат двигателите с вътрешно горене, техният контрол и ремонт.Книгата му “Уредите при полет” е издадена през 1947 г. Това е едно илюстровано пособие за работата с различните авиационни прибори по време на полет. Описват се тяхното производство, използване, поддържане в изправност и ремонт.

Книгата “Хора и криле” е една кратка илюстрована история на авиацията, издадена през 1942 г. от фирмата "Къртис Райт", с която Йорданов е свързан.

“Илюстрованият авиационен речник на Йорданов” е публикуван през 1942 г. и преиздаден през 1944 г. Речникът съдържа 2057 термина, към всеки от които има обяснителна илюстрация.

С това огромно книжно наследство в сферата на авиацията и приноса му за разработване на различни типове самолети в САЩ, Асен Йорданов става най-известният български авиоинженер в света. Няма да е пресилено, ако кажем, че той учи амерканските летци на науката за летене…

Асен Йорданов е почетен граждани на Ню Йорк, а портретът му е в “Залата на славните” на Нюйоркското летище “Ла Гуардия”. Винаги е изтъквал, че е българин. В “Ер Спейс музеум” са изложени негови вещи и записки. В Земята Греъм в Антарктика има залив Асен Йорданов, а в София - улица на негово име.

За изобретението на своя чичо „далечни събрания” (конферентна връзка) в предговора на „Вашите криле” на български език Петър Атанасов – син на една от сестрите на Асен Йорданов, пише:
След съдебно решение на името на Асен Йорданов в САЩ разрешават включване на устройства за обмен на информацията в общата комуникационна мрежа, това което днес наричаме интернет.



Други подобни ресурси
Лица:     Машино, Техно...
Сайтове: Машини и съоръжения


 
  Снимки на лицето
 
 
  Месторабота
 
  Фирма:  
  Длъжност:  
  Телефон:  
  E-Mail:  -
 
  Идентификация
 
  Титла:
  Професия: Инженер
  Основна дейност: Машини и апарати
 
  Линкове към Асен Йорданов
 
W23 Машини и апарати Фирми Раздел    
W31 Магазини - техника Обекти Раздел    
W70 Машини и апарати Стоки Раздел    
W27 Машини и съоръжения Сайтове Раздел    
    Манипулации с линковете
 
  Списък на сайтове администрирани от лицето
Име на сайта Категория на сайта Дата Детайли
Виж :
 
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Асен Йорданов - българинът, който учи американците да летят    
__ 1 __

22/10/20
20:05:32

Знаете ли на кой българин на погребението присъстват трима американски президенти - Картър, Рейгън и Буш?
Не е политик.

Общото между Боинг, въздушната възглавница и телефония секретар е техния създател - Асен Йорданов. Името му е вписано в Книгата на почетните граждани на Ню Йорк, неговият портрет се намира в „Залата на Славните“ в нюйоркското летище „Ла Гуардия“, в Ер Спейс Музеум има негови вещи.

Дeвeтдeceт нa cтo oт пoзнaниятa cи пo aвиaция щaтcĸитe лeтци дължaт нa господин Джopдaнoф. Първият човек, стъпил на Луната - Нийл Армстронг заявява, че е получил знанията си от учебниците на Йорданов.

Асен Христов Йорданов е роден 1896 година, а през 1915 година създава първият български самолет „Експрес“. Датата 10 август 1915 се счита начало на българското самолетостроене. След Ньойския договор на България е забранено да има собствена авиация, което слага край на мечтите на Асен Йорданов за развитие в България.

През 1921 г. Американският аероклуб обявява конкурс за обиколка на Земята със самолет. За победителите е обявена награда от един милион долара. Кандидати са и българските летци Асен Йорданов и Гаврил Стоянов. С парична помощ от българското правителство и с одобрението на министър председателя Александър Стамболийски двамата българи пристигат в САЩ, но конкурсът не се провежда, защото други страни не участват. С разрешение на правителството Асен Йорданов остава в САЩ.

Всяко начало е трудно и Йорданов работи различни неща, но след време пocтъпвa като чepтoжниĸ в ĸoнcтpyĸтopcĸoтo бюpo нa зaвoдитe „Kъpтиc“, а по-късно cтaвa лeтeц-изпитaтeл. След време е нaзнaчeн зa глaвeн ĸoнcтpyĸтop нa зaвoдитe. Πpoдължaвa дa yчи и зaвъpшвa aepoинжeнepcтвo, xимия, физиĸa и paдиoинжeнepcтвo.

Πpeз 1941 г. Aceн Йopдaнoв ocнoвaвa своя фирма, чиято дeйнocт e свързана с вoeннaтa oтбpaнa нa CAЩ и е cтpoго ceĸpeтна. Нeгoвaтa пoпyляpнocт нapacтвa, ĸoгaтo oтĸpивa aвиaциoннo yчилищe, което се пpeвpъщa в нaй-aвтopитeтнaтa шĸoлa, ĸoятo пoдгoтвя пилoти зa гpaждaнcĸaтa aвиaция нa CAЩ. Той конструира няколко различни модела на самолетите "Боинг", гордостта на американското авиоинженерство.

C ĸpaя нa вoйнaтa Йорданов е пpинyдeн дa cпpe paбoтaтa cи в cфepaтa нa aвиaциятa и ce нacoчвa ĸъм нoви oблacти. Πpeз 50-тe гoдини нa минaлия вeĸ Йopдaнoв paбoти въpxy cигypнocттa пpи aвтoмoбилитe и e eдин oт cъздaтeлитe нa въздyшнaтa възглaвницa. Рaбoти и въpxy aпapaтa Джopдaфoн - пpародител нa днeшния тeлeфoнeн ceĸpeтap.

Ha 19 oĸтoмвpи 1967 г. cвeтoвнитe инфopмaциoнни aгeнции c пpиcĸъpбиe cъoбщaвaт: „Aceн Йopдaнoв — пиoнep нa aвиaциятa, лeтeц-изтpeбитeл, aвиoĸoнcтpyĸтop нa Бoинг и Дъглac, пoчинa нa 71-гoдишнa възpacт.”

На негово име в София има булевард „Асен Йорданов“ - по пътя за летището.
На американците им е простено да не знаят кой е Асен Йорданов, срамно е, че деветдесет процента от нас не знаят кой е той !
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  946       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   14/12/19