Ресурсбук България. Данни за избрано лице

 

Емилия Милчева

Журналист, автор на "Дойче веле" и "Тоест".

Други подобни ресурси
Лица:     Радио,Телевизия
Сайтове: Медии, телевизии, радия


 
  Снимки на лицето
 
 
  Месторабота
 
  Фирма:  
  Длъжност:  
  Телефон:  
  E-Mail:  -
 
  Идентификация
 
  Титла:
  Професия: Журналист
  Основна дейност: Информация,Реклама
 
  Линкове към Емилия Милчева
 
W18 Информация, Реклама Фирми Раздел    
W15 Информация, култура Стоки Раздел    
W15 Информация, справки Сайтове Раздел    
 
  Списък на сайтове администрирани от лицето
Име на сайта Категория на сайта Дата Детайли
Те знаят каква държава искат. Защото спят до книги Общество и политика 21/07/20 Виж : 485
Тук беше Бойко Борисов Общество и политика 18/10/20 Виж : 348
 
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Къде е Борисов? Никой не го търси да го бие    
__ 1 __

25/04/21
18:04:36

В цялата работа с Комисията за проверка на управлението "Борисов", създадена в първите дни на 45-тия парламент, има повече дим, отколкото огън. И във воплите на премиера в оставка Бойко Борисов, че го викат в парламента на "Народен съд", също има твърде много фалцет. В действителност Борисов се измъкна от тричане и не се яви пред парламента, за да представи Националния план за възстановяване и устойчивост, не защото скъса менискус за пети път от 2009-та насам. Не и защото никоя българска парламентарна комисия, проверявала каквото и да е, не е разкрила нещо, за което да не сме се досещали сами.

Липсва прокуратурата с нейните гарантирани от Конституцията и законите възможности да разследва. В България, страната с клета демокрация, висока корупция, бедно, болно и преобладаващо нещастливо население, прокуратурата е стражът на цитаделата на властта и нейното задкусилие. Все едно дали "владетелят" се нарича Борисов, Станишев, Сакскобургготски.

Колкото от Комисията "Анти-Станишев"

Комисията, създадена от 41-вото НС, в първия мандат на Бойко Борисов, която трябваше да проверява само една година (последната) от управлението на тройната коалиция, работи близо 7 месеца. А депутатите забавиха с още месец изслушването на доклада ѝ. В обхвата на проверката попадаха разходите, назначенията и сделките. Онова, което извади за действията на кабинета на Сергей Станишев, не изненада никого, нито пък бяха инкриминирани заключенията ѝ, които днес помни само Google.

Някои изводи от 35-те хиляди страници, получени от парламентарната Комисия, огласи тогавашният ѝ председател и депутат от ГЕРБ Стоян Мавродиев. Единият - че кабинетът на тройната коалиция през ноември и декември 2008 г. е успял да похарчи огромен ресурс. В резултат фискалният резерв е стопен с близо 30% - от рекордните 12,1 млрд. лева към 31 октомври 2008 г. на 8,4 млрд. лева към края на годината. Сключени са били договори за 2,158 млрд. лева, за които не е гарантирано финансиране. Предизборно ударно и непрозрачно харчене и ниска ефективност при усвояване на средствата

Познато? Българските управляващи нямат особена фантазия. Същото направи и последното правителство на Борисов - харчене, харчене, харчене. Близо 300 милиона лева са само от началото на тази година, предизборно. Сред тях се намират и едни близо 5 милиона лева за строителството на изкуствен остров в Черно море, маскирани като неотложен разход за строеж на "буна".

От БСП, ДПС и "Демократична България" тази седмица изразиха в пленарната зала притесненията си заради изтънелия от предизборни разходи фискален резерв. "Силно падане до едно критично ниво през март" (Йордан Цонев, ДПС); "Равнището на фискалния резерв е слязло под 6 млрд. лв., което ще рече, че е намалял почти два пъти през последните 6-7 месеца" (Румен Гечев, БСП); "Имаме проблем с начина, по който е дадено правото на изпълнителната власт да се разпорежда с парите на българските граждани" (Георги Ганев, "Демократична България"). Според министъра на финансите в оставка Кирил Ананиев фискалният резерв бил 8,5 млрд. лв. и обвиненията не отговаряли на истината.

По Bloomberg TV преди дни eкспертът по икономика Иванина Манчева предупреди, че фискалният резерв е под санитарния минимум: "Правителството използва фондове, които трябва да са неприкосновени - като Сребърния фонд или ядрените фондове, или Учителския фонд и т.н., за да финансира свои разходи, което би трябвало да се ограничи чрез Закона за публичните финанси." Анализатори, финансисти, икономисти - в т.ч. и председателят на парламентарната Бюджетна комисия Георги Ганев ("Демократична България"), в един глас говорят, че до края на годината ще е необходима нова емисия дълг.

Какво обаче направи прокуратурата през 2010 г., когато Комисията за проверка на само една година от управлението на тройната коалиция приключи работа? Не си мръдна пръста прокуратурата, ръководена тогава от Борис Велчев, настоящ председател на Конституционния съд и бивш съветник на президента Георги Първанов (2002-2012), бабувал на тройната коалиция. Настоящата прокуратура, ръководена от Иван Гешев, най-вероятно ще стори същото. Противното би означавало, че и тя като ДПС се качва в движение на влака на промяната. Какво толкова - винаги може да спретне разследване и да го остави на трупчета, а после, в зависимост от обстоятелствата, да го възроди или затвори.

толкова от Комисията "Анти-Борисов"

Предвид зачестилите предсказания за скорошна кончина на 45-тото НС, прясно създадената Комисия за проверка най-добре да се фокусира върху един-два сектора или държавни дружества. Иначе поставената задача е титанична - проверка за злоупотреби и нарушения при разходването на средствата от Министерския съвет, министерствата, държавните органи, държавните предприятия и дружества с над 50% държавно участие през последните 10 години. С уговорката, че ще се съсредоточат върху последните четири.

Така Комисията прие стартов списък за проверка на изхарчените от правителството на Борисов средства с постановления и решения за изминалите 4 години в: пътното строителство, в т.ч. "Автомагистрали", Агенция "Пътна инфраструктура" и свързаните с тях дружества и структури; проект "Турски поток" и "Булгартрансгаз"; Българската банка за развитие; Националната програма за енергийна ефективност (тук е санирането); финансирането на мерките за справяне с пандемията от COVID-19; Българския ВиК холдинг, Държавната консолидационна компания, "Монтажи", "Монтажи-София" и "Управление и стопанисване на язовирите". Към тези сектори бяха добавени Софийската стокова борса и шестте държавни горски предприятия.

Неслучайно начело на Комисията бе избрана Мая Манолова - парламентарната група на "Изправи се! Мутри вън!" предложи ревизия на управлението на Борисов. В понеделник, 25 април, е срокът за получаване на изисканите документи.

В действителност каквито и да са заключенията на Комисията, те няма да имат по-голяма стойност от декларативния закон, с който комунистическият режим беше обявен за престъпен. А престъпниците продължиха да живеят безнаказани - забогатяха, трансформирайки политическата власт в икономическа, управляваха, разсипваха.

Знае се къде е заровено кучето

В България има поне две институции, които би трябвало да проверяват законосъобразността, прозрачността и целесъобразността на изхарчените публични средства: Агенцията за държавна финансова инспекция и Сметната палата. Това, което се кани да извърши (или да не извърши) парламентарната Комисия, би следвало да е направено от тях. Ако не е, защо - и какво не е наред в тези служби, на които обществото разчита да надзирават публичните финанси?

Всъщност онова, което всички искаме да разберем, е за корупцията по високите етажи. Как например фирмите връщат процент от спечелените обществени поръчки на лица от властта, които са им позволили да ги спечелят. Как се пълнят двойните дъна на партийните каси и офшорните сметки на определени политици в чужбина. За тази цел са ни нужни оздравена и реформирана прокуратура, ефективна Агенция за борба срещу прането на пари (извън ДАНС), а също и компетентни данъчни служби.

Какво значение има колко милиарда са изхарчени за санирането? Сумите са публично известни: 2 млрд. лв. за два мандата на ГЕРБ. Не е важно колко са налети, а как са били разпределяни, кои са собствениците зад фирмите и защо санирането не бе нещо повече от стиропор и евтина дограма. Важното е дали бъдещото управление ще одобри новата програма за енергийна ефективност, за която ГЕРБ смяташе да погълне 4,5 млрд. лв. в следващите пет години, от които 1,7 млрд. лв. за саниране, което вече ще включва и фотоволтаици, соларни панели и др.

Какво значение има, че втората линия на газопровода "Турски поток" е построена с над 2,6 млрд. лв. заеми от джоба на българските данъкоплатци, при това без да има изградени отклонения на българска територия? А предвид ниските транзитни такси и неизвестността кога ще заработи с пълен капацитет, не е ясно и кога ще бъде изплатен Големият въпрос е как са били защитени българските национални интереси при вземането на решението за строителство и има ли умисъл и престъпно бездействие в забавянето на газовата връзка с Гърция.

Проверката на една парламентарна комисия е доста слабо пушкало на новата опозиция срещу управлението на Борисов, (все още) добре охранявано от прокуратура и служби. В България не можем и да се надяваме да видим осъдени министри и/или президенти, каквато съдба сполетя във Франция Саркози, Ширак, Ален Жупе. Но Комисията може да направи нещо друго - да очертае обръчите на това управление и да ги направи публични.

Засега обаче Борисов може да е спокоен за кожата си.
 Стегнете се. Пак ни чака преход    
__ 2 __

05/07/21
23:16:21

Готови ли сте за една лоша и една добра новина? Очаква ни нов преход. Това е лошата новина. Добрата е, че ни очаква нов преход. И тези новини, които всъщност са една, ще натъжат някои от нас, а други ще зарадват - зависи къде по стълбата ни е оставил предишният преход, колко обрушени сме и колко надежда ни крепи.

От промените след 10 ноември 1989 г. се очакваше да налеят основите на демокрацията. Днес вече знаем, че са строили върху старите темели.

Но освен България и светът е в състояние на огромна трансформация, променяща условията на живот, които пък променят начина на живот - и в резултат се стига до нови промени. Разликата е в скоростта. За изоставащата от всичко и всички България дигитализацията на икономиката и измененията на климата, чиито европейски измерения са Зелената сделка и планът Next Generation EU, са изпитания.

Планът за близо 12 млрд. евро грантове и заеми включва условието "пари срещу реформи" - изискването е поне 20% от средствата в него да са за дигитализация, а минимум 37% - за проекти, свързани с постигане на климатичните цели за редуциране на вредните емисии с 55% до 2040 г. Като прибавим и предстоящото приемане на еврото в България - от 1 януари 2024 г., както съобщи тази седмица БНБ, не можем да позволим и следващите управления да са от (твърде) крадливи и (твърде) некомпетентни хора, които насочват публични средства в изкопаните от корупция траншеи.

С какво започва Преход 2.0

На пръв поглед този нов преход започва с декласирането на ГЕРБ като неизменния победител на избори и отстраняването на партията на Бойко Борисов от управлението на държавата, където се шири повече от 10 години. Сега ще се стесни до пленарната зала на парламента. В самото начало на Борисов и ГЕРБ бяха възлагани големи надежди, "2 милиона надежди": да освободи България от корупцията, прославила партиите на статуквото БСП и ДПС, да осъществи трансформация към модерна и правова държава (и) с помощта на ЕС - финансова, чрез европейските фондове, техническа и образователна по отношение на капацитета на институциите. Сега вече сме наясно, че за да откопчим държавата от мъртвата хватка, трябва да сложим белезници на ръцете на бившите управници. Но и това не стига.

Необходима е и "дератизация" в държавната администрация и държавните предприятия, където е пълно с вредни гризачи. Прочистването е процес, при който за следващите назначения проверките за интегритет ще са необходими - и в никакъв случай формални заради политически протекции или лични познанства. За да не се окаже, че някой новоназначен има фалшива диплома, прехвърлил е фирма на неоткриваем социално слаб гражданин или няма правдиво обяснение за имущественото си състояние.

Дори и сатрапи като Сталин, виновни за смъртта на милиони хора, са прозрели колко значим е човешкият фактор за качеството на управлението: "Кадрите решават всичко - не кобилите и машините. Нямаме ли кадри, ще куцаме и на два крака." България куца, влачена на буксир от динамични общности като ЕС и НАТО, в които е партньор. Заради неспособността ѝ да се справи с отглежданото и добре охранявано през трийсетината години най-нова история задкулисие се наложи американски десант със санкциите по Глобалния закон "Магнитски". Тази седмица се разбра, че списъкът е с отворен край, а кой още влиза в него, ще научим след изборите на 11 юли. Проблемът е, че корупцията върви ръка за ръка с обвързаности с интереси, враждебни на партньорските, в това число и насаждане на антиевропейски скептицизъм, което прави от България ненадежден съюзник.

Ефектът от санкциите е по-голям от цялата българска "битка с корупцията", произведена до ден днешен - фирмите и лицата от списъка не могат законово да се разпореждат с парите си, нито да правят бизнес на светло. Но така бяха убити и малки български фирми, подизпълнители на дружества от списъка по "Магнитски", защото в сектори като строителството например това беше начинът изобщо да получат работа. От Министерството на финансите така и не отговориха на изпратеното на 14 юни запитване дали са наясно с обхвата на фирмите, които са били партньори на санкционираните по Глобалния закон "Магнитски" и сега няма как да получат изработените си средства.

Санкциите изваждат част от корупционните пари, циркулиращи в българската икономика и бизнес среда, но не всички. Останалите все още са в обращение и разяждат средата.

Особено важен човек

Предвид безспорния факт, че следващите поне две управления ще са коалиционни, фигурата на министър-председателя е най-важна. Държавата няма полза от премиер, който се има за цар; от партиен бюрократ или от началник, който се снима до всяка пътна отсечка и багери и има за кумири Ердоган и Нетаняху. България се нуждае от лидер, който знае накъде водят пътищата, които строи. Освен това не би приел златни кюлчета (или самородно злато) за рождения си ден, твърде просташко е за подарък и твърде напомня на подкуп.

Наследството, което оставиха Бойко Борисов и обслужващият персонал, прилича повече на държавата на Тодор Живков, отколкото на съвременна демократична правова страна, членка на ЕС - с повече партии в парламента, но почти всички бяха пудели на ГЕРБ; с икономика под контрола на регулатори, превзети от ГЕРБ; с прокуратура, която бие по "враговете" на Партията и Вожда; с кражби, които, както и "при социализЪма", започват от най-високо ниво и стигат до готвачки в столовата, които прибират бутилка олио и пакет кайма, железничари, които крадат нафта и до ден днешен, или ведомствено барче, което продава на бежанци хляб за 5 лева, след като съдържателите му са спечелили обществена поръчка на Дирекция "Миграция" на МВР. И също като Живков, Борисов не се стреми да налага страх - има други, които го правят вместо него, а мнозина са очаровани от харизмата му и точно този образ той иска да съхрани в съзнанието на хората.

Разбира се, има и различия с "България на БКП". Например ГЕРБ не плащаха на писатели, поети и художници да обезсмъртяват делата им в творбите си - за тази цел, както и преди повече от трийсетина години, служат куп медии и "мисирки", някои от които даже прославиха Борисов в книги.

Колко ще трае

Времетраенето на тази втора трансформация на държавата не е константа. Единствената константа в уравнението е промяната (по Хераклит). Колко години ще трае - зависи отново от кадрите. Зависи колко политическа воля ще има следващото правителство, за да разруши сегашния модел. Като начало, това означава нов Висш съдебен съвет и нов главен прокурор. Ще са нужни гласовете на повече политически сили от трите по подразбиране - "Има такъв народ", "Демократична България", "Изправи се! Мутри вън!". Зависи колко решимост ще има за реформите в правоохранителните органи, службите за сигурност, регулаторите.

Реформите отнемат време, срещу тях се организира съпротива, падат правителства, така че ефектът не е еднозначен, още по-малко незабавен. И все пак има добра новина - в началото на онзи преход през 1989 България беше сама, а днес вече на съюзниците им прекипя.
 Национално съгласие... Някой виждал ли го е?    
__ 3 __

22/04/22
21:53:15


След заредили се едно след друго социологически проучвания, в които ГЕРБ пак е първа политическа сила, партийният лидер Бойко Борисов извади от джоба си призив за национално съгласие - за да "се измъкнем от катастрофата, в която сме". Дори предложи да е под егидата на президента Румен Радев - понеже носи отговорност за тия, дето е довел на власт. Като че ли може да има отговорник по консенсуса в държава, която винаги се разделя на победили политици и провалени политици.

Не беше ли това любима мантра на ДПС - правителство на националното съгласие, която Движението от години периодично лансира? Каквото било - било, сядат политиците, разбират се за едни приоритети и тръгва програма за ускорено икономическо развитие. В български вариант това би означавало едни партии да се съгласяват с други, защото "приоритетите ми са по-добри от приоритетите ти", "олигарсите ми са по-добри от олигарсите ти" и т.н. Във варианта на Бойко Борисов със сигурност означава всички да са съгласни с Бойко Борисов.

"Национално съгласие" е напълно изтърбушена от съдържание фраза - всички говорят за него, обаче никой не го е виждал. Ако приемем, че депутатите са представителство на част от нацията, то техният консенсус по дадена тема би бил национално съгласие. Но на последните няколко вота те представляват все по-малка част от тази нация, следователно и единодушието им не би било "национално съгласие".

В управленската коалиция съгласието също е дефицитна стока - заменено е от компромиси в името на споделената власт. Къде по-дребни, къде по-големи. Например от лидера в коалицията "Продължаваме промяната" са наясно какво разпищолване е в държавните горски стопанства и какви ги върши БСП, но не ѝ навлизат в "ловните полета". Оставили са и лидерката Корнелия Нинова да играе една лоша имитация на Мая Манолова като вицепремиер и министър на икономиката.

"Демократична България" предлага да се изпрати оръжие за Украйна, но не настоява на всяка цена и няма да излезе от коалицията, ако не стане. Значи прави компромис с убедения си и промотиран евро-атлантизъм, след като БСП заплаши с напускане. В действителност компромисът е направен по-отрано, още когато ДБ се съгласиха да влязат в коалиция с политическа сила, известна със своите симпатии към режима на Путин.

"Ако днес има избори в България, ще ги спечели Владимир Путин", каза в предаването "Панорама" на БНТ съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов. А по какво личи, че не ги е спечелил? Хибридната пропаганда на Русия така и не е дефинирана като заплаха за националната сигурност, което означава, че няма как да бъде мобилизиран ресурс за противодействие. Вярно, изгонени бяха руски дипломати, но руската посланичка Елеонора Митрофанова не бе експулсирана за арогантността си и обидите си към българите.

Премиерът Кирил Петков се надяваше, че след като българският посланик в Москва Атанас Кръстин бе извикан в края на март в София "за консултации", ще последва реципрочно действие спрямо Митрофанова. Но това не се случи. А правителството премълча, че Кръстин се е прибрал обратно в руската столица. Помнят се и вътрешнокоалиционните разпри за българския батальон, който да засили източния фланг на НАТО, както и смяната в 12 без 5 на кандидата за военен министър проф. Тодор Тагарев с представителя на България в НАТО Драгомир Заков поради несъгласие на БСП.

От гледна точка на политологията националното съгласие е принцип в политиката и бива издиган от партии или правителства при особено тежки обстоятелства, при социално-политическа безизходица. Например национално съгласие би било необходимо за реформирането на пенсионната система, тъй като е процес с дълъг хоризонт. Съгласието би означавало, че този процес е необратим и промените няма да бъдат коригирани или обезсмислени от следващо правителство.

Когато Борисов говори за национално съгласие, някой може да се подведе, че се е преобразил в йерофант. Обаче си е същият автократ, зареден и с желание за мъст след ареста си. Иска съгласие - и веднага след това казва, че "без да си замине Кирил Петков, не могат да говорят по никаква тема с нас". Явно съгласието започва с изпълняване на условия, поставени от ГЕРБ.

По каква тема изобщо може да се говори с ГЕРБ, които си връщат предишното самочувствие и наглост, наблюдавайки провалите на управляващите и липсата на елементарна коалиционна култура? Най-вероятно ще "помагат" с каквото и както могат на процесите на разпад в коалицията и ще чакат на пусия, докато ДПС гледат сеир. Борисов и партията му се окопитиха от изборните загуби и вече са минали в настъпление.

Пушилката с арестите на лидера на ГЕРБ, пиарката му Севделина Арнаудова и бившия министър на финансите Владислав Горанов трая от ден до пладне, а протестите на пътните фирми в цялата страна не спират - с тежки машини и работници, които не са получавали заплати от месеци (независимо колко са прибрали онези, които им възлагат работа). Правителството е с вързани ръце - не е доказало, че договорите са нередовни (макар миналата година Кирил Петков и Асен Василев да им посветиха няколко пресконференции), и ще трябва да изплати парите, на първо време 50%, а след проверка на парламентарната Регионална комисия - и останалата половина от сумата. Сто процента от парите обаче ще си получат фирмите, които са поставяли маркировки, пътни знаци и мантинели.

Освен това от ГЕРБ са изискали и получили от Министерството на енергетиката текста на меморандума с офшорките Gemcorp Holdings и IP3 International. На нарочна пресконференция Бойко Борисов и Делян Добрев запитаха защо, след като няма обвързващи задължения, страните ще се отнасят до международен арбитраж, кой стои зад офшорките, как така са им обещани държавни и общински активи и съфинансиране за енергийни проекти във всички сфери - комплекса "Марица Изток", столичната "Топлофикация", интерконектора с Гърция и др. Наред с това призоваха правителството да прекрати меморандума и не пропуснаха да го критикуват за провала на акцията по изкупуване на зърно.

Историята с Gemcorp не свършва дотук - парламентът одобри предложението на ГЕРБ парламентарна анкетна комисия да провери не само меморандума, но и всички останали меморандуми и писма за намерения от служебните кабинети насам. А докато българските спецслужби разнищят офшорките за последните пет години - проверка, обещана от премиера Кирил Петков с неизвестен краен срок, разследващият сайт BIRD ги изпревари с ново разкритие.

Изданието първо писа за руската следа в Gemcorp, създадена с пари на руски олигарх и управлявана от кадър на руската ВТБ, известна като "банката на Путин". BIRD продължава, като извади на бял свят участие на Gemcorp във фирмата за батерии OCSiAl, в която основни акционери са руски банкер, свързан с олигарха Роман Абрамович, и назначен от Путин съветник по предприемачество. Разследването идва на фона на уверенията на правителството, че няма руснаци и нищо, свързано с батерии, в меморандума за инвестиции. Самият меморандум обаче стана медийно достояние и от написаното в него се вижда, че е побрал всички бъдещи проекти в енергетиката в себе си.

ГЕРБ се активизираха и по инициативата и за изпращане на оръжие в Украйна. Темата отново влезе в дневния ред, след като Корнелия Нинова, вицепремиер и министър на икономиката, уволни ръководството на държавния оръжеен търговец "Кинтекс", а на визита в България бе министърът на външните работи на Украйна Дмитро Кулеба, който също е поставил този въпрос. В отговор се чу нелепото и глуповато обяснение на външната министърка Генчовска, че България била "малка държава". Двама бивши външни министри - Екатерина Захариева и Даниел Митов, понастоящем депутати от ГЕРБ, поискаха от правителството ясна позиция относно изпращането на оръжие.

Макар от "Демократична България" най-напред да поставиха този въпрос, а ГЕРБ ги последваха, в името на коалиционния мир от градската десница си замълчаха - до вчера, когато излязоха с декларация, с която поискаха помощта за украинските бежанци да не спира и да бъде предоставена военно-техническа помощ на Украйна. След като манкираха и отлагаха разглеждане на военната помощ за Украйна в парламентарните комисии, вчера исканията и на "Демократична България", и на ГЕРБ за оръжието бяха отхвърлени от Комисията по външна политика. Забележителното е "коалицията", гласувала срещу тях - "Продължаваме промяната", БСП, "Има такъв народ" и "Възраждане". И това ако не е Путинова коалиция! (Едва снощи чрез пост на лидера си във фейсбук и "Има такъв народ" се обяви за изпращане на оръжия на Украйна - бел. ред.)

На този фон предложението на съпредседателя на "Демократична България" Христо Иванов за обединение по темата за конституционните промени, свързани с реформата на правосъдието, е повече пиар, отколкото реална стъпка. Не го прави за първи път, но със сигурност си дава сметка, че е невъзможно. Оглавяваната от него временна парламентарна комисия за промени в основния закон беше бойкотирана от опозицията в лицето на ГЕРБ, ДПС и "Възраждане". ГЕРБ постави условие да има съпредседател и след като не го получи, отказа участие. Комисията изобщо не е заседавала, откакто бе създадена през февруари. Голяма е вероятността и така безславно да приключи, тъй като вече не е сигурно и съгласието по конституционните промени в самата управляваща коалиция. По всичко личи, че президентът е изоставил своя конституционен проект - или пък го пази за ново управляващо мнозинство.

А в последните си публични изяви Борисов го ласкае. По-рано през април например той заяви, че от ГЕРБ са сгрешили, като са подценили Румен Радев. "Слушайте внимателно президента Радев. Той е много умен и праволинеен. Затова ние си изядохме шамарите и аз имам вина", каза Борисов в Добрич. Прелюбопитно. Досега лидерът на ГЕРБ е превъзнасял Живков, Сакскобургготски и Доган.

За месеците в опозиция ГЕРБ се показаха по-големи евро-атлантици, отколкото за десетилетието си на власт, когато се държаха като московски пудели. А откакто избухна войната в Украйна пък Радев започна да възпира евро-атлантизма си и да се изявява повече като протеже на ген. Решетников, с което се прочу в началото на политическата си кариера. Например никога не назовава войната в Украйна като започната от Кремъл, а използва метафората "братоубийствена война". При поредното му изявление украинският външен министър го поправи: "Ако с Русия сме братски народи, то е като Каин и Авел."

Може пък Борисов и Радев да готвят някакво национално съгласие. В политиката невъзможни съюзници няма.
 Този протест е политически, а отчасти и антиевропейски    
__ 4 __

19/09/23
15:46:40

Зърнопроизводителите започнаха своя национален протест. А всъщност именно този сектор е най-субсидиран и агресивно подпомаган. Техният протест е политически, а отчасти и антиевропейски.

Едва преминал първите сто дни, кабинетът на акад. Николай Денков получава бойното си кръщение тази седмица. Зърнопроизводителите започват национален протест от днес, енергетици планират да се изсипят в София на 19-ти, а партия "Възраждане" ще излезе два дни по-късно пред парламента. Сякаш са се наговорили да нажежат до червено есента на местните избори, а провокациите към сблъсъци изглеждат неизбежни.

Тези протести са различни от гражданското недоволство, избухнало заради жертви на катастрофи или на жестоко убийство, затворена общинска болница, лоши пътища или директор феодал на държавно лечебно заведение. Те са политически, някои и антиевропейски по своята същност. А за да бъдат по-убедителни например бунтовете на зърнопроизводителите, някои медии обработват с внушения, че украинското зърно е "радиоактивно - заради аварията в Чернобилската АЕЦ", че е "ГМО зърно" и се използва само за фураж.

От май 2022 година досега Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) е проверила 575 пратки от Украйна към България и не е открила нито нарушения на стандартите, нито вредни стоки. А някои проби слънчоглед показаха по-висока масленост от българския. От 2016 година ЕС прилага за Украйна и Молдова задълбочено и всеобхватно споразумение за свободна търговия, което означава, че продуктите трябва да отговарят на правилата и изискванията в общността.

Финансирани от ЕС, предани на Кремъл

Секторът, който е най-субсидиран и агресивно подпомаган, включително и с връщане на акциза за горивото, с лоби в политическите сили, ще блокира държавата с купена с европейски субсидии техника за по няколкостотин хиляди евро. Не иска конкуренция от Украйна, която воюва и чиито производители не получават никакви субсидии. Иска да продаде зърното си на високи цени и ако може - държавата да помогне с пазарите, защото заради пълните силози жътвата това лято започна със закъснение. Около 75-80 на сто от българското зърно се изнася.

Фермерите настояват за компенсации за милиони и да бъде продължена протекционистката мярка, забраняваща безмитния внос на селскостопанска продукция от Украйна. 49-ият парламент я отмени с гласовете на ПП-ДБ, ГЕРБ-СДС и ДПС. Сред организаторите на земеделското недоволство обаче личат близки до президента Румен Радев лица като Тодор Джиков, бивш шеф на Асоциацията на картофопроизводителите и зам.-министър на земеделието в служебно правителство, Светлана Боянова - съветник на служебния министър на земеделието Явор Гечев, а сега начело на Националната аграрна камара, както и свързания с пилона на Рожен Симеон Караколев, председател на Националната асоциация на овцевъдите и козевъдите.

Зърнопроизводителите са непримирими - отказват диалог, независимо от призивите на премиера, поставят ултиматуми, плашат с конфронтация.

В крайна сметка е постигнат компромис Украйна да наложи ограничения на специфични експортни стоки според държавите и техните изисквания, за да не се създадат проблеми на местните производители. Предложението на премиера е българското решение за групите стоки и конкретни количества да бъде взето след обсъждане с браншовите организации.

Политическа воля за промяна на схемата обаче трудно ще се намери - въпреки докладите на експерти, журналистическите разследвания и войната в Украйна. Всички те разкриват големите проблеми с високата концентрация на използваната земя, превес на монокултурното земеделие, приток на огромни средства в ограничен кръг собственици, свързани помежду си. Досега обаче нито едно управление не се е осмелило да наруши комфорта на зърнарите. Акад. Денков е първият, който поне им се опълчи - дори и с политнекоректното, но смело изявление, че не преговаря с "терористи", а обеща и предстояща промяна на методиката на субсидиите, така че всички сектори да се възползват.

 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  432       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   21/07/20