Ресурсбук България. Данни за избрано лице

Ясен Дараков

Роденият в Бургас Ясен Дараков е завършил Икономическия университет във Варна. След това специализира телевизионни новини във филиали на CBS и АВС в Атланта. Продължава кариерата си като продуцент на новинарски емисии във филиали на ABC и FOX. През февруари 2011 г. стартират с Николай Кръстев вестник BG VOICE, който бързо се превръща във водещата медия за българите в Северна Америка. Той създава и първата телевизия за българите в чужбина BiT - с две студиа от двете страни на Океана. През ноември 2015 г. се оттегля с екипа си. През следващите години медийната група на BG VOICE се разширява с портала www.BG-VOCIE.com, мобилното приложение BG LINKED и Радио BG VOICE.

В кариерата си е отразявал няколко президентски кампании в САЩ, урагани и други природни бедствия, тероризъм и сигурност, криминални новини и др.

Дараков е единственият български журналист, канен да отразява червения килим на наградите "Оскар" от 2012 г. насам.

Интервюирал е Анджелина Джоли, Джордж Клуни, Ема Уотсън, Упи Голдбърг, Глен Клоуз, Кейт Бланшет, Гари Олдман, Уилям Дефо, Самуел Л. Джаксън, Джей Кей Симънс, режисьорa Алехандро Иняриту, българите Димитър Маринов, Теодор Ушев и много други от топ звездите на Холивуд.

Други подобни ресурси
Лица:     Радио,Телевизия
Сайтове: Медии, телевизии, радия


 
  Снимки на лицето
 
 
  Месторабота
 
  Фирма:  
  Длъжност:  
  Телефон:  
  E-Mail:  -
 
  Идентификация
 
  Титла:
  Професия: Журналист
  Основна дейност: Информация,Реклама
 
Линкове към Ясен Дараков
 
W18 Информация, Реклама Фирми Раздел    
W15 Информация, култура Стоки Раздел    
W15 Информация, справки Сайтове Раздел    
 
  Списък на сайтове администрирани от лицето
Име на сайта Категория на сайта Дата Детайли
Виж :
 
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Ясен Дараков: В Америка е лесно да се прави бизнес, дори и медиен  
__ 1 __

21/02/21
23:00:47
Как се промениха приоритетите и интересите на българите в Америка за изминалите 10 години?

Мисля, че за тези последни 10 години от развитието на нашата общност в Северна Америка повечето от сънародниците ни успяха да се установят напълно тук, да легализират статута си и да развият успешни бизнеси. Това, което и цифрите показват обаче е, че няма много нов приток на български имигранти последните години като вълните от 90-те и около 2000-2002-ра. И ако преди 10-15 години читателите на BG VOICE се вълнуха повече от практически въпроси, свързани с имиграцията и започването на живот тук, сега искат да знаят повече за това как да направят бизнеса си по-успешен, образованието на децата си по-добро и как по-добре да се интегрират в САЩ или Канада.

Кои теми вълнуват най-много сънародниците ни в чужбина? Кое се търси повече - сериозната журналистика или инфотейнмънт? Вие на кое от двете акцентирате?

Последните четири години бяха много интересни в политическия живот на САЩ, като добавим и пандемията от 2020 г., от интереса специално към съдържанието на нашето издание мога да съдя, че хората търсеха все повече сериозните новини, задълбочения анализ как случващото се отразява на техния живот. Оставаше им време и за по-интересни и любопитни четива, а инфотеймънтът си остана запазена марка за сутрешните блокове и кабелните новинарски канали тук. В BG VOICE залагаме на всичко интересно от България, Америка и света и мисля, че сме постигнали здравословен микс и баланс от новини, анализи и забавни и полезни четива. Резултатите го показват - през януари отбелязахме рекордна посещаемост с близо 1,3 милиона уникални потребители на нашия уебсайт от всички краеща на света. Расте броят на читателите от Германия, Великобритания, Испания, Франция, Холандия, Италия и Гърция.

Българските или американските избори вълнуват повече българите в чужбина?

Категорично - американските, особено през последните 5 години. Кой е в Белия дом и кой държи контрола в Конгреса има реални последствия за живота на българите тук - от това колко данъци ще плащат, до здравеопазване и имиграционна политика. Решенията на властите тук имат пряко отражение на живота на хората в по-директен смисъл от тези в България.

А сънародниците ни тук следят и ситуацията в Родината, но по-скоро информативно, вълнението, което имаше преди години ми се струва, че го няма. Просто повечето от тях са решили за себе си и семействата си, че ще живеят в САЩ в дългосочен план, което прави имигрантите ни тук по-различни от тези в Европа, които като че ли винаги имат опцията за връщане в България една идея по-близо.

Какви са подследствията от пандемията върху българската диаспора в САЩ и Канада?

За тези, които работят в сектора на услугите, по-скоро зле - много от нашите сънародници, заети в хотелиерския, ресторантьорския бизнес или друг в сферата на обслужването, пандемията донесе безработица и нуждата от бързо преориентиране.

Но за много други, особено тези в транспортния бизнес с камиони, който доминира в Чикаго, занаятите като ремонти и други, пандемията се оказа добра и те направиха неочаквано много пари през изминалата година.

Но на всички ни донесе много стрес, смут и отраженията от тази изолация ще останат дълго с нас. Много от българите не успяха да пътуват за традиционните си летни ваканции до България, а това е време, което всички много ценим и ни е важно. Пандемията го отне на мнозина.

Как се отрази тя на медийния бизнес в Америка? А на вас?

Пандемията беше върхът на едно десителитие, което донесе много фалити и тотална промяна в медийния бизнес в САЩ - много местни вестници затвориха, колеги останаха без работа. Появиха се даже т.нар. "информационни пустини" - цели градове без нито един източник на местна информация. Интернет не успява да запълни тази празнина.

Нишовите и етническите медии, като българските обаче, продължаваха да се справят добре, което беше изненада. Но пандемията направи това по-трудно.

Спряха да излизат на хартия и трите български вестника в Чикаго, включително и печатното издание на BG VOICЕ. Най-старият пък изглежда, че въобще престана да поддържа дейност.

За нас пандемията ускори процеса по преминаване към дигитален модел - нещо, което планирахме да направим за 3 години, сега се наложи да го постигнем за няколко месеца. Увеличихме броя на хората, които работят в нашия сайт, продължаваме с технологичното обновление на нашето студио за видео съдържание и предлагаме все повече, използваме изкуствен интелект за публикуване в социалните мрежи, имаме партньорски споразумения и работим с "Асошиейтед прес", "Ройтерс", ABC News, БТА и резултатите не закъсняха. Горд съм с постигнатото от екипа ни, който успя за последната година да затвърди лидерската позиция на BG VOICE като най-голямата и четена медия на българите зад граница.

Лесно ли е да издаваш български вестник в Америка в продължение на 10 години? Какво се промени през годините? Какви са предимствата в сравнение с възможностите на българската медийна среда?

В Америка е лесно да се прави бизнес, дори и медиен. Преди 10 години започнахме с идея как да направим най-добрия български вестник тук, как да срещнем интересите на читателите и рекламодателите и как да променим пазара.

Мисля, че ни се получи. BG VOICE направи много иновации, които бяха копирани от конкурентите ни, но които наистина промениха българския медиен пазар тук, колкото и да е малък. Създадохме партньорства с други медии - руски, полски, литвийски, украински, за да продаваме по-добре реклама.

Но най-голямото предимство е, че тук имаме наистина свободата да пишем каквото намерим за важно, без натиск върху нас или рекламодателите, какъвто има в България. Медиите тук не са на един човек или кръг около него. Недостатъкът е, че за български медии пазарът е малък и все още няма достатъчно много рекламодатели, макар че имаме вече много успешни и големи български бизнеси.

Освен издател, вие сте телевизионен журналист, добре познат от включванията ви в ефира на bTV - как ви помага този опит за BG VOICE?

bTV и BG VOICE си партнират успешно вече доста години - споделят идеи и ресурси за отразяването на големи теми в цяла Америка. Мисля, че това е едно успешно партньорство, което е често срещано между много американски и европейски медии, но в България по-малко използвано. Благодарение на работата ми за bTV научих много за създаването на видео съдържание и преди две години и в BG VOICE направихме модерно, хайтек студио с видео стена, LED пана и възможности за живи връзки и графични елементи - единствено от такъв мащаб за българска медия зад граница. То позволява да правим живи включвания от Америка и за bTV заради възможностите да го променяме само с един бутон, според нуждите на новините и различните предавания. От него излъчваме интервюта, изборни нощи и създаваме все повече видео съдържание за всички платформи на BG VOICE.

Кои са най-запомнящите се истории на BG Voice, свързани с българи в чужбина? Кое надделява в интереса - постиженията и позитивните новини около сънародниците ни или криминалниите истории?

Определено позитивните истории. Криминалните теми може да се четат много за определен 24-часов период, но тези за успели наши сънародници се четат дълго време, понякога се завъртат отново в социалните мрежи години след като сме ги публикували. От първия българин, кандидат за американския Конгрес Крис Досев до първия българин на сцената на Оскарите Димитър Маринов - това са все наши имигрантски истории, разказани за първи път от BG VOICE. В следващия месец по повод годишнита ще припомним много от тези истории.

Вече 10 години имате запазено място на червения килим на Оскарите, но полемиките около конкурса в последните години като че ли поставиха под въпрос авторитета на конкурса. Измести ли политиката шоубизнеса в Холивуд?

Не мисля, че авторитетът на Оскарите е пострадал от всички противоречия и дискусии през последните години. Това е всъщност част от по-голямата дискусия в американското общество за мястото на всеки един в него - жени, имигранти, хора от всякакъв цвят на кожата или сексуална ориентация, религия или произход. Понякога има крайности, но е важно, че се говори за това и се обръща повече внимание. Оскарите си остават най-значимото, бляскаво и важно събитие в световния шоубизнес.

Какво очаквате тази година? Ще оцени ли по достойнство академията новото явление в киното Мария Бакалова?

Като за начало очаквам да разбера какъв ще е форматът на шоуто тази година - знаем, че ще се излъчва от двете крайбрежия заради пандемията. Надявам се да има червен килим - това ще ми е десета и на този етап последна година. За 10 години интервюирах много от най-големите звезди на Холивуд, прекарах много безсънни нощи пред "Долби тиътър", но и самото събитие се променя - звездите използват все повече социални мрежи и дават все по-малко интервюта. За мен 2021-ва ще е логичният финал на тази страница от моята кариера. И ще е страхотно, ако това се случи с участието на Мария - убеден съм, че ще бъде номинирана, нямам съмнения за това. Надявам се и да си тръгне с Оскар в ръка - тя изигра една доста трудна роля - да останеш в образ в продължение на часове, а понякога и дни - сигурен съм, че Холивуд ще оцени това. Мария и брилянтна в това превъплащение като актриса, дори и на някой да не му хареса филма, нейният талант е виден. Но не и изненада - все пак е от Бургас (смее се).

Защо предпочетохте да напуснете България? Според статистиките стотици хиляди са се завърнали у дома само заради пандемията. Вас какво би ви върнало тук?

Всъщност аз не напуснах точно България с идеята да остана тук. Много исках да работя в bTV. Тогава те търсеха хора с американски опит и дойдох да специализирам в CBS и ABC News. Междувременно станах кореспондент на bTV от САЩ по покана на Люба Ризова, която тогава беше шеф на новините, а АВС ми предложиха да стана продуцент на новини в техен филиал и така животът се завъртя и останах в САЩ вече 18 години.

Аз прекарвам по 3-4 месеца в годината в България, харесва ми да се връщам, пътувам много, така че не се чувствам далеч. Вероятно някой ден ще се върна, но има още много неща, които искам да постигна, места, на които да отида, събития, които да отразя в САЩ и по света.

 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  29       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   21/02/21