Ресурсбук България. Данни за избрано лице

 

Велислав Минеков

Велислав Величков Минеков е български скулптор, председател на Комитета за култура на СБХ, син на Величко Минеков, зет на Рангел Вълчанов и съпруг на Ани Вълчанова, професор.

Роден е на 27 март 1959 г. в София. Завършва Националната художествена академия през 1986 г. след което специализира металодизайн в Хамбург. Участва в множество конкурси за скулптура, както и в международни симпозиуми. Има самостоятелни изложби в Турция и Германия.

През 1996 г. става носител на Специалната награда на скулптурен симпозиум, Будузо в Сардиния, Италия. Бил е член на Националния съвет на Движение „България на гражданите“. Заедно с Арман Бабикян и Николай Хаджигенов формира т.нар. „Отровно трио“ – организатор на протестите срещу кабинета Борисов-3.

Други подобни ресурси
Сайтове: Изкуство и култура


 
  Снимки на лицето
 
 
  Месторабота
 
  Фирма:  
  Длъжност:  
  Телефон:  
  E-Mail:  -
 
  Идентификация
 
  Титла: Професор
  Професия: Художник, Скулптор
  Основна дейност: Общество и политика
 
  Линкове към Велислав Минеков
 
F6918 Служебно правителство Стефан Янев Администрация София Виж  ~  
F7148 Служебно правителство Гълъб Донев Администрация София
 
  Списък на сайтове администрирани от лицето
Име на сайта Категория на сайта Дата Детайли
Виж :
 
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Смелите са тези, които пожелаят незабавно нови избори    
__ 1 __

13/04/21
21:01:15

Дотук нещата се развиват добре, за тези, които се появиха в парламента, добре е това, че едни други изчезнаха от парламента - фармацевти, бутащи бабички и подобни. Това каза на bTV проф. Велислав Минеков, който беше част от "Отровното трио", но реши да не се впуска в предизборната надпревара.

Г-н Борисов остана в самота, няма на кого да разчита, той няма да е способен да създаде правителство и е добре моментът да бъде използван.

Който се докосне до тази организация (ГЕРБ), той ще изгори, но това е и в съзнанието на всички тези, които са професионални политици, това е самоубийствен акт.

Господинът, който е яхнал ГЕРБ, желае да оцелее на всяка цена. Две могат да са историите относно неговия край - може да има кратка агония, но може да има и продължителна агония. Надявам се да се съберат смели хора и тази агония да бъде прекратена най-късно септември-октомври".

"Кой предлага правителство, подкрепа на правителство, с 10 магарета, с 10 човека, тоест Борисов иска правителство, това за него е оцеляване. Слушах Михаил Константинов, който му е дясна ръка и почти говорител - той също иска правителство. Харизанов, Корнелия Нинова и те искат правителство - това е спасителният пояс за Борисов".

По думите му, има нещо, което разклаща тази маса от новопоявили се политици, както и преди това стабилните парии.

"В тази кампания те похарчиха средства, усилията бяха невероятни, бореха се с ламя, наистина. Те са изтощени, уморени са, за тях следващи избори са тежко предизвикателство, това означава отново всичко, а парите, които са похарчени, са съществени, откъде отново. Тук трябва кураж, ще видите кои са смелите. Тези, които пожелаят незабавно служебно правителство и нови избори - това са смелите, останалите не стават за нищо, откажете се от тях, те не са нашите представители".
 Правителството на еднокнижниците оряза бюджета за култура    
__ 2 __

13/05/21
20:05:22


Българската култура се намира в изключително тежка криза, поне двойно по-тежка отколкото, в която и да е друга държава от ЕС, написа Величко Минеков. Обяснението му за това, че културата на България се намира в тежка изолация е липсата на реформи в държавните културни институции, традиционно ниския национален бюджет за култура, липсата на Национална стратегия, неглижирането и мизерното финансиране на независимия културен сектор. "Като капак на всичко правителството на еднокнижниците от ГЕРБ оряза бюджета за култура за 2021".

"Въпреки Министерството на културата в Националния план за възстановяване ще има проект за култура. Той има дългосрочна визия, защото мисията му ще бъде да извади съвременната българска култура от изолацията, да подкрепи създаването и разпространението на съвременна българска култура, да осигури достъп на българската публика и представянето ни в Европа и по света. Имаме два месеца. Чудеса не са възможни, но ще гарантираме нормалност. Ще бъде потърсена отговорност за корупцията, грабежа и щетите върху националната култура и публично представена".
 Минеков започва проверки в министерството на културата, усещал корупция    
__ 3 __

21/05/21
17:53:54

Служебният министър на културата Велислав Минеков заяви пред БНР, че има усещането за корупция във ведомството в последните години и затова ще назначи проверка. Ревизията ще обхване всички сектори.

"Разкрития ще има. Вероятно някои от нещата ще бъдат насочени към прокуратурата. Там не разчитам обаче, че нещо може да се случи, но ще насочим нещата и към ОЛАФ, и към Европейската прокуратура, откъдето очаквам силна и здрава ръка".
 Министърът на културата ще изнудва партиите да увеличават бюджета за култура    
__ 4 __

23/05/21
22:09:14

Служебният министър на културата се вижда в ново за себе си амплоа - "политически рекетьор". Така коментира той задачите си в следващите около два месеца, в които трябва да решава проблемите с недостига на средства за култура.

"През 2001 г бюджетът за култура беше 1.3% от брутния вътрешен продукт и мечтаехме да стане 1.6%, а днес е 0.6 %". Ще бъда рекетьор - нов занаят за мен, политически изнудвач. Започвам да изнудвам всички партии в предизборната си програма да обещаят как този бюджет ще започне да се покачва с 0.2 процентни пункта годишно. И преди изборите ще кажа кои са ме подкрепили и кои не желаят култура".

Добави, че във ведомството има голям недостиг на средства и ако трябва да покрие всички задължения, културните институции трябва да спрат работа за около година.

По думите му досегашното управление е срамен период за българската култура. "Имаше хора нискоразвити в своя интелект. "Човекът от народа" беше с откровено нисък интелект, правеше изявления по отношение на своите интелектуални натрупвания и си направи компания от себеподобни министри и това се превърна в трагедия, а неговото поведение беше копирано", каза Минеков.

Министърът добави, че във ведомството се събират много сигнали за нарушения и корупция, които не търси, но му се носят. Иронизира омаловажаването на тези сигнали от досегашната власт, според която в най-бедното министерство не е имало нищо за крадене.

Минеков съобщи, че преговаря с един от районните кметове в София за търсене на подходящ терен за нова концертна зала. "Имаме нужда от такава зала и от друг тип култура, защото потънахме в чалга във всяко изкуство".
 Няма да се затварят театри: Минеков се разбра с директорите    
__ 5 __

04/06/21
16:40:34

Няма да затварят театри, стана ясно след срещата на директорите на театрите при служебния министър на културата Велислав Минеков.

Неотдавна той коментира, че непечелившите "предприятия" може да бъдат затворени, което предизвика реакцията на сектора. Освен това министърът на културата поиска данни за изразходваните от театрите и оперите средства от 2015 г. до наши дни и заяви, че години наред проблемите са били прикривани по политически съображения.

Директорът на Сатиричния театър Калин Сърменов уточни още, че диалогът между театралните директори и ведомството е възстановен. Предстои формиране на работна група, която ще решава за принципа на финансиране на културните институции след COVID кризата.

"Нещата изглеждат много драматично. Пандемията нанесе тежки поражения. Но тя ще свърши и трябва да мислим как ще продължим нататък", подчерта министър Минеков.

Той призова работната група да изготви в кратък срок предложения с ясна визия за бъдещото възстановяване, които да могат да бъдат поставени като задължителни за изпълнение от следващия министър на културата, който и да е той, съобщиха от пресцентъра на президентството.

На въпрос за бъдещето на театрите, министър Минеков каза, че е било изключително добро решение да каже, че ще затваря културните институти, тъй като така на срещата са се отзовали всички директори.

Директорът на Русенския театър Орлин Дяков също потвърди, че не се е обсъждала темата за затваряне на театри. Той изрази скептицизъм обаче, че работната група ще свърши нещо от спешен порядък.

На дискусията, инициирана от проф. Велислав Минеков, бяха поканени ръководителите на всички 38 държавни театрални институтa у нас. Присъства и председателят на Съюза на артистите в България Христо Мутафчиев.

Целта на срещата бе да се набележат мерки за подобряване на състоянието на сектора, особено финансовото, които да се предложат още на следващия парламент.

Министър Минеков е предложил на театралните директори срещите им да продължат до края на служебния кабинет, по възможност - всяка седмица, "за да направим серия от предложения за подобряване на сектора, с които да "изнудваме" следващите политици".

"Трябва да се случи нещо. Ако не се събираме, нищо няма да се случи".
 Проф. Велислав Минеков, министър на културата: Бедата не е в подкупите, а в посл    
__ 6 __

08/06/21
22:18:48


"Доволен съм, защото това, което съм настоявал през последните 10-12 години в момента имам възможността или да го реализирам, или да му дам път". Така отговаря проф. Велислав Минеков на въпроса как се чувства в ролята на министър. Заради възможността да предизвика или предложи промени е приел поканата за поста "бързо и лесно". През последната година склупторът стана известен като част от "Отровното трио" от протестите срещу правителството и главния прокурор през 2020 г. В момента се занимава с теми от бюджетите на театрите до правилника за финансиране по закона за филмовата индустрия. Както и досега, говори директно и остро и вече влезе в публични спорове, включително с позиция срещу генералния директор на БНТ Емил Кошлуков. В неговия to-do-list (неща-които-да-свърша) са и регистърът на свободните артисти, и срещи с училищата по изкуствата, и какво се случва в НДК.

Отдавна говорите за проблемите в министерство на културата, наскоро казахте дори, че то се е превърнало в "крадище". Сега, когато вече сте част от тази система и я виждате отвътре какво ви прави най-силно впечатление?

- Виждам, че могат да се усвояват средства, които са част от бюджета на министерството, но тези средства са толкова нищожни, че не са значими. Бедата е, когато има някакво външно финансиране или когато проектът/ продуктът може да получи съгласие или несъгласие единствено от министъра.

Една от основните беди е и несъвършенството в закона за културното наследство. Държа речи за тях от дълго време, но нямаше кой да ме чуе. Но не съм и очаквал някой да ме чуе, защото този закон улеснява бандитизма и корупцията. В момента една от инициативните групи, които създаваме се отнасят точно до проблемите в този закон.

Бях свидетел на ужасяващи проекти на промяна в закона. Те можеха да доведат до страшна разруха за недвижими паметници на културата. И протестирах там, където имах възможност, но за съжаление много малко бяха медиите, в които моето мнение беше допуснато.

Промениха ли се в годините вижданията ви какво точно трябва да се промени в Закона за културното наследство ?

- По-скоро се увеличиха, ако са се променили. Една от болните теми е колекционерството. То е с много неясен характер. Регистрацията е много трудна. Изисква специалисти, които да бъдат наемани на щат. Ако трябва да регистрираме всички колекции, дори нумизматичните, тогава ще ни трябва сграда, която е по-голяма от ЦУМ, Министерския съвет заедно с Партийния дом. Това ще са работници пчелички, не знам какво ще се случи. Тази част в закона беше направена в интерес на големите колекционери и с цел притискане на антиквари, нумизмати и всякакви подобни.

Той не дава добри възможности и да бъдат преследвани хора, които извършват престъпления с недвижимото културно наследство. Излизате на улицата и виждате какво се случва. Виждате как се пали нечий покрив, за да влезне в обекта вода, да има измръзване на плочите и да се стигне до решение на министъра, че този обект не може да бъде спасен. Това е популярна форма на бандитизъм.

Другото са нарушенията в архитектурните резервати. Имаше възможност резерват, който е част от световното културно наследство, да му бъде отнет статута от ЮНЕСКО.
За съжаление безобразието често е желано от собственици. Те биха предпочели да имат широк обхват на своя бизнес, а не да имат статут. Съществува определен вид бандитизъм и в тази сфера. Не е само в един от резерватите, общо взето всички са застрашени.

Говорейки, че законът бе променен в полза на големи частни колекционери, знаете ли какво се случва с колекцията на Васил Божков?

- Знам, че е в Националния исторически музей и се охранява. Аз бях свидетел как се прибираше тази колекция, което беше страшно безобразие и некадърие - с найлонови пликчета, омотаване в хартии и вестници. Ще искам да знам дали всичко е там, къде се намира точно, в какво състояние е. Ще направя необходимата проверка.

Само да за колекциите - може ли да се очаква, че ще има ново пререгистриране ?

- Всичко зависи от предложените промени. Нека да участват и представители на тези колекционери, които да определят къде е границата на нормалността.

А до каква степен идеята ви за създаването на специализирана полицейска структура би спомогнала за опазването на културното наследство?

- Крайно необходима е. Това е идея на повече от 10 години. Тя беше част от разговорите ми с италианския президент. Ще имаме помощ от Италия, ще имаме помощ и от Франция. Такива специализирани части съществуват в Европа, има и в Турция. В Италия това са карабинерите по културното наследство, които са много мощни, изключително силни и активни. Тяхното съществуване е и вид превенция.

Започнахме сериозна работа. Надявам се това да е поне едно от нещата, които наистина сме свършили по време на този нещастен мандат.

Искам да бъдат специален отдел, който да работи между МВР и инспектората на министерството на културата, т.е. този отряд да бъде командван от двама министри. Тогава нещата според мен стават далеч по-ефективни.

Съобщихте, че в министерство на културата е пристигнало писмо от Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) и в него се настоява да бъдат върнати над 4 милиона лева, заради ремонта на Ларгото. Какви нарушения е открила службата ?

- То е с гриф "секретно" т.е. аз съм единственият, който може да го чете.

Т.е. към този момент знаем само, че ОЛАФ има претенции, че има проблем с изпълнението на проекта за Ларгото ?

- Не само там. Те дават юридически съвети по какъв начин да бъдат преследвани тези, които са извършили съответното нарушение или безобразие.
Аз се съмнявам в действията на българската прокуратура и това ще отиде в ръцете не Европейската прокуратура незабавно, веднага след отговора на ОЛАФ. Това няма да е единственото, което ще изпратя.

Какво още ще изпратите до Европейската прокуратура?

- Естествено строежът-ремонт на квадратния български Лувър, който нито е квадрат, нито е 500.

Другото е европейското финансиране на бутафории. Ние сме европейски рекордьори по този тип бутафории - и като пари, и като бройки - истински Дисниленд. Но това е защото не се съобразяваме с Венецианската конвенция, която сме подписали още през 1969г. Но бутафории се правят, за да се краде и да се усвояват средства. Нищетата е в крайния резултат, който е кич.

Всъщност чрез евросредствата ли както вие казвате много хора са забогатяли покрай министерството на културата, ако самото то е недофинансирано през бюджета ?

- Това е външният фактор. Да усвояваш от бюджета е трудно, защото той е нищожно малък. През субсидията, която се получава от министерство на финансите също са се вършили бели. За съжаление повечето неща са разкази и обяснения и аз не мога да ги подкрепя с факти. Има дребни кражби под формата на даване на кола като рушвет или неголеми суми. Но основното е външните фактори и не е само европейското финансиране. Най-чувствително е през паметниците на културата.

Друг пример - когато разрешиш на виден български колекционер да изнася съкровищата си в Европа, а това не би трябвало да се случва. Колекцията на Васил Божков е изнасяна на три места, но това става със специалното разрешение на министъра. Също с личното участие на министъра и директора на Националния исторически музей имаше тържествено откриване на изложба на тази колекция и това остана незабелязано. Тогава това не беше престъпление. Когато тази изложба я разнасяхме в Европа и Москва, това не беше престъпление. Няколко месеца преди "поканата" към г-н Божков да напусне страната, колекцията беше в Националната галерия. И тогава това не беше незаконно, но изведнъж се превърна в незаконно.

Кои бяха помагачите през цялото време - мисля, че трябва да бъдат включени в списъка на асоциираните лица по закона "Магнитски". Ще искам ДАНС да направи цялостна проверка и да приложи закона, към онези, които са подпомагали това.

Кой трябва да понесе отговорността за тежкото състояние на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) ?

- В първоначалната си форма по времето на проф. Тодор Кръстев този институт е имал 2700 служители. В момента те са 45. Институтът беше постепенно обезобразяван и когато ГЕРБ дойде на власт той беше в едва дишащо състояние със 102 работещи. Тогава директора, г-жа Йорданка Кандулкова, пожела увеличаване на състава с още 70 и беше незабавно уволнена. Впоследствие последваха пенсионирания и уволнения, които доведоха института до това мизерно състояние.

Съществувала е възможност за дигитализация на целия му архив като е било възможно да се получат по програма близо 6 милиона евро. Това е отказано и това за мен е тенденциозно, както унищожаването на института, така и този отказ. Не може да си представите състоянието на архивите, работи се много трудно. Работата е направо спряна. Извършва се нещо като дигитализация по най-примитивен начин.

Естествено институтът трябва да бъде възстановен и работещ, тъй като намаляването на функциите му означава корупция и разруха. Корупцията в този случай е в ръцете на министъра, който подписва окончателното становище. Можете да станете заможен само за няколко седмици. Само трябва да изберете подходящите обекти. Заради това аз ще държа институтът да се превърне в самостоятелна агенция под управлението на Народното събрание.

Ако ли не, на моето място и ангел да сложите, той ще бъде корумпиран. Това е много опасно място. Опасността, бедата не е в подкупите, а в последвалата разруха. Халал да са им парите, които са откраднали, но разрухата е същественето.

Да ви върнем към темата за БНТ и за г-н Кошлуков. Излязохте с позиция, че не сте удовлетворен от неговия отговор. Сега предвиждате ли допълнителни стъпки в тази посока и какви са те?

- Да. Предвиждам и ще ги съобщя на пресконференция във вторник (8 юни).

Все още нямам отговор от СЕМ. Аз съм готов да задам следващи въпроси. Защо СЕМ е в тишина - става дума за действащи закони? Тезата, която три пъти повтаря г-н Кошлуков: "Не съм прекъсвал. Не съм прекъсвал", не е вярно. Той прекъсна и това се случваше многократно. Националната телевизия се превърна в партийна кабеларка.

Започна разследване срещу Ангел Папалезов - директора, който отговаря за престъпленията, свързани с културните ценности в МВР ?

- Аз знам причините за това разследване. С него се познаваме отдавна и започнахме работа веднага. Той е бил заснет как влиза в министерството, как носи материали със себе си. Видели са колко пъти влиза тук при мен и има хора, които са се почувствали заплашени, тъй че инициативата ми е ясно откъде идва. Целта е той да бъде сплашен, той да бъде оставен встрани от всичко, което върша. Няма да го позволя. Този човек ми е нужен и той ще работи с мен.

Има ли нещо, което като министър искате на всяка цена да постигнете?

- Искам да намеря данни за много безобразия, както ги определям. Ще искам да знам истината за ремонта на "Цар Освободител", за ремонта на Лъвов мост, за ремонта на паметника Левски, за други културни институти. Също как бяха създадени музеи, които не работят.

Колко Закона за изменение и допълнение ще успеете да оставите в наследство на следващия парламент ?

- Общо четири. Закона за културното наследство, Закона за закрила на културното наследство, който е комичен. Към него прибавям и Фонд "Култура", както и нещастният опит за меценатство и постъпленията от хазарта. В момента те са единствено от Държавния тотализатор, което е много смешно. Той трябваше да обхване целия хазарт, но изглежда, че някои министри са били много близки с хазартните босове и самия Васил Божков.

Какво трябва да се промени, за да се превърне културата в приоритет на управляващите, не само на думи ?

- За да се промени и стане приоритет, първо е нужна работеща система в образованието, която да насърчава този дух, да насърчава желанието за култура, да насърчава дори желанието да бъдеш участник в тази култура. Това също беше по някакъв начин посечено през последния период. Часовете за изобразителни изкуства, часовете по музика бяха драстично съкратени, липсва отношение към тези изкуства. Млади хора не познават какво е класическата музика, за какво служи симфоничният оркестър, те не знаят какви са инструментите дори вътре. Има много възможности това да се промени.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  383       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   13/04/21