Ресурсбук България. Данни за избрано лице

 

Асен Василев

Асен Василев е завършил икономика в Харвард и е специализирал бизнес администрация и право в Harvard Business School и Harvard Law School.

Съосновател е и президент на Everbread – една от петте компании в света за ценообразуване на самолетни билети. Everbread е частично финансирана от Националния Фонд за Научни разработки на Сингапур и от първия инвеститор в Skype.

Съосновател и директор е на Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност. Преподавател е в програмата за икономически растеж и развитие, афилиирана със Софийския университет “Св. Климент Охридски” и с Центъра за стратегии и кoнкуретоспособност в Harvard Business School.

От 1999 г. до 2004 г. Асен Василев работи като консултант в Monitor Group в САЩ, Канада, Европа и Южна Африка. Ръководи проекти за маркетинг и стратегическо развитие на големи международни компании в телекомуникационната индустрия, енергетиката, минното дело, застрахователната индустрия и в редица големи производители на потребителски стоки.

Министър е на икономиката, енергетиката и туризма в състава на служебното правителство на Марин Райков.


 
  Снимки на лицето
 
 
  Месторабота
 
  Фирма:  
  Длъжност:  
  Телефон:  
  E-Mail:  -
 
  Идентификация
 
  Титла:
  Професия:
  Основна дейност: Информация,Реклама
 
  Линкове към Асен Василев
 
F6918 Служебно правителство Стефан Янев Администрация София Виж  ~  
 
  Списък на сайтове администрирани от лицето
Име на сайта Категория на сайта Дата Детайли
Държавната корупция и родната индустрия Видео споделяне 09/05/21 Виж : 733
 
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Брифинг на финансовия министър и шефовете на приходните агенции    
__ 1 __

21/05/21
17:22:51

Основната ни задача в следващите 2 месеца е да подобрим работата на приходните агенции, така че да има повече средства в бюджета и доколкото е възможно да сменим начините, по които те работят с фирмите". Това заяви финансовият министър Асен Василев на съвместна пресконференция с шефовете на двете приходни агенции.

Василев съобщи, че от 2017 до 2020 г. НАП на основание 10-годишен давностен срок е отписала над 10 млрд. лева. Към момента не са събрани общо 9.9 млрд. лв. от тях. Най-големият длъжник дължи 161.6 млн. лева, а първите 100 дължат общо над 2 милиарда лева.

"Картината е силно притеснителна, това е една картина на системно несъбиране на данъчни постъпления и на премахнат последващ контрол над фирмите в страната и една картина, която е позволила да се натрупат огромни дефицити.

Министерство на финансите започва проверка на фирмите, получили най-големи суми от държавата - по данни на служебния министър Асен Василев през 2020 година са дадени 15.8 млрд лева на частни компании. Справка показала, че 7 фирми са получили общо 3.4 млрд. лева През тази година до края на април 3 фирми са получили близо 1.3 млрд. лв., обяви той на пресконференция. Справката е показа също, че от 2017 до 2020 г. НАП на основание 10-годишен давностен срок е отписала над 10 млрд. лева. Към момента не са събрани общо 9.9 млрд. лв. от тях. Най-големият длъжник дължи 161.6 млн. лв.

Закритото през 2019 година звено за последващ контрол в агенция "Митници" ще бъде възстановено, а всички работещи в агенция ще минават проверка на доходите и тяхното имотно състояние, съобщи финансовият министър Асен Василев. Това ще стане с промени в правилника на агенцията, които ще бъдат пусната за обществено обсъждане.
 Асен Василев: Чрез фирми, които получават голям държавен ресурс, вероятно се куп    
__ 2 __

24/05/21
22:36:38

"Има фирми, финансирани от Българската банка за развитие (ББР), които са в списъка с длъжници на НАП. Задълженията са в размер на над 20 млн. лева". Това заяви служебният финансов министър Асен Василев пред БНР.

По думите му има голяма концентрация на фирми, които получават голям държавен ресурс, вероятно се е случвала корупцията и купуването на изборите", каза Василев.

По думите му до юли няма да се наложи теглене на нов дълг и фискално страната ни стои добре.

Министър Асен Василев посочи, че засега приходите в бюджета се движат по план, но има изоставане в акцизите на цигарите и на горивата. Той е получил уверение, че ще се навакса с това изоставане. Многото преструктурирания са довели до извънредни разходи, за които са отишли голяма част от буферите. Юни няма да се наложи теглене на нов дълг, вероятно и през юли няма да се наложи, няма много възможности за преструктуриране на разходите.

В Националната агенция по приходите има системно бездействие.

"10 млрд. лева са отписани, няма какво да се направи за тях. Това е голям проблем. По-интересни са другите 10 млрд. лева - просрочени задължения с недостатъчно обезпечение. За тях можем да направим нещо. Там вероятно има длъжници от типа фирми с източване, трудно събираеми, но има и фирми, които и днес работят и получават бюджетни средства".

Василев посочи, че от НАП се работи върху преглед на фирми, които получават голям държавен ресурс.

"Там също има голяма концентрация. Миналата година 13-14 фирми са получили над 3 млрд. лева. Тази година - към април, имаме четири фирми, които са получили 1,5 млрд. лева. Тези фирми се гледат като рискови. Започват проверки. Когато имаш такъв голям ползвател на обществен ресурс, трябва да направиш добър контрол по веригата".

Прави се анализ и на касовите наличности по фирмите. Държат на каса близо 670 млн. лв

"По предварителна информация има огромни касови наличности - това са пари, които фирмата не държи в банка, а твърди, че държи в сейф. Говорим за милиарди... Ако е вярно купуването на гласове, вероятно това са парите за корупционен и тъмен бизнес. Ако тези пари ги няма в касата, първият въпрос към тези фирми е къде са".

Той мотивира изборът на Румен Спецов за директор на НАП с това, че го познава от времето, когато е работил в НАП. "Беше изключително доверен партньор на чуждите служби по координация с европейските, с чуждите партньори. Ако искаме да изчистим НАП и да започнем да си събираме течовете в системата, човекът, който е работил точно това, е най-подходящият. Трудно е да се намерят хора, които познават системата и не са зависими от нея".

Министерството работи в посока на преориентиране на мерките към това да се помогне на бизнесите да преодолеят липсата на средства, да се завърти отново колелото и те по-бързо да започнат да генерират приходи.

"Идеята е да се помогне на бизнесите да започнат да работят, а не да им се плаща за това, че не работят. Това трябва да стане плавно и внимателно, за да не се създаде сътресение в икономиката".
 Държавни агенции с бюджети за стотици милиони са поели ангажименти за милиарди    
__ 3 __

07/07/21
20:33:24
По магистрала "Хемус" държавата е платила 71% от цената на целия обект, а е получила като изпълнение 5% от него, заяви финансовият министър Асен Василев. Според него, с останалите 65% строителните фирми спокойно могат да продължат работа та си по този обект без каквито и да е проблеми. По тази причина финансовият министър смята, че спирането на плащанията по т.нар. "ин хаус" поръчки по европейски програми за строителните компании не би трябвало да блокират дейността им.

"Въпреки това в дружеството "Автомагистрали" сме оставили едни 100 млн. лева, за да може то спокойно да продължи работата си", каза Василев.

В отговор на жалбите на строителния бизнес, че държавата блокира работата му, като спира плащанията, Василев даде следния пример, който може да се разглежда и като послание към гражданина данъкоплатец. "Представете си, че по договор за ремонт за 1000 лева сте платили 700, а фирмата ви е сложила плочки за 5 лева и ви известява, че не може да продължи работата, защото няма пари. Няма ли да я запитате къде са останалите средства до 700 лева, които сте ѝ платили?", попита той.

При агенция "Пътна инфраструктура" има и друг, не по-малко обезпокояващ казус. Нейният годишен бюджет за редовен ремонт на пътищата от близо 370 млн. лева, а възложила дейности за 2,8 млрд. лева.

"Пита се откъде ще дойде разликата между 370 млн. лева и 2.8 млрд. лева за възложени дейности. Според агенцията тя ще бъде покрита от приходите от ТОЛ-такси. Но тези приходи към момента са 80 млн. лева. И кой ще плаща останалите?", попита реторично министъра. Той уточни, че има договори с фирми от различни браншове за стотици милиони, които са разплатени на 80% и дори на 100%, а предстои тепърва да бъдат изпълнявани.

Василев заяви, че в момента се търсят решения за разсрочване и намаляване на поетите ангажименти за плащания. Въпреки тези негови обяснения е ясно, че тези поети ангажименти за 2,8 млрд. лева са много сериозен квази дефицит на държавата, който може да нанесе тежък удар върху бюджета и дори да увеличи дълговото бреме, ако тези плащания не бъдат разсрочени за няколко години напред.

Според Василев една от причините за всички тези проблеми с "ин хаус" поръчките е непълното транспониране на европейските директиви в нашите закони пълната липса на прозрачност при този тип поръчки.
 При влизането ни в Еврозоната цените на стоките ще се стоят и в левове, и в евр    
__ 4 __

07/07/21
20:36:31

Министерството на финансите публикува днес за обществено обсъждане проекта на Национален план за въвеждането на еврото в България. Той бе приет на 30 юни 2021 от Координационния съвет.

Както спомена финансовият министър Асен Василев, тази дата на приемане не е свързана с някакви извънредни обстоятелства или с ангажимент за точната дата за въвеждане на еврото у нас, а е заложена в постановление на Министерския съвет от март 2021-а, прието от предишното правителство на Бойко Борисов. Служебният кабинет спазва заложената дата, за да не бъде обвинено, че с бездействието си саботира процеса по присъединяването ни към Еврозоната.

Самото въвеждане на еврото като дата (при положение, че страната ни наистина иска да замени лева с европейска валута), зависи почти изцяло от съгласието на Еврогрупата - ЕЦБ и държавите от Еврозоната. Затова датите в плана са индикативни. Той съдържа техническите детайли в процеса по смяна на валутата, координацията на институции и информация за това какви закони и други нормативни и поднормативни актове трябва да се приемат и/или променят.

"Това е технически план, който указва какво трябва да се случи, ако страната ни реши да приемем еврото на 01.01.2024 г., като след 30-дневно обсъждане, Планът ще трябва да бъде внесен и разгледан от редовен Министерски съвет и обсъден в Народното събрание", уточни финансовият министър.

Важно е да се знае, че този план не обсъжда най-важните стратегически въпроси засягащи ползите и рисковете за българската икономика, финанси, фирми и граждани от приемането на еврото. Тези теми би трябвало да са обект на високо експертен обществен дебат, който да позволи на политиците да вземат максимално информирано решение в полза на обществото (на не на тясно партийните им интереси, както става в повечето случаи у нас). Този дебат трябва да започна веднага след конституирането на новото народно събрание и избора на ново редовно правителство.

В сегашния проект за План на наистина е посочена целева дата за въвеждане на еврото, а именно 1 януари 2024-а, но тя е именно целева и е поставена от правителството на Борисов, а дали ще се случи, е решение, което зависи почти изцяло от благоволението на Еврогрупата. Тъй като обаче въпросната дата е посочена в Министерско постановление, целия План се върти около хипотезата за нея. Както каза финансовият министър, в плана са предвидени технически мероприятия, които разписват права и задължения на националните институции, ако и когато опцията за приемане на еврото в България изгрее на хоризонта.

Както спомена Василев, това, което е най-важно за българските граждани е, че замяната на левовете с евро ще стане по сегашния фиксиран курс на националната ни валута към европейската. Никакви отклонения от 1.95583 лева за 1 евро няма да има.

В проекта за План е записано "Превалутирането ще се извършва чрез прилагането на неотменимо фиксирания валутен курс между еврото и лева, който ще бъде определен с изменение на Регламент (EО) № 2866/984. Не се допуска преизчисляване на суми, използвайки съкратената форма на фиксирания обменен курс, а трябва да се използва изцяло фиксираният курс за обмен, т.е. с всичките пет знака след десетичния знак. Едва тогава полученият резултат може да бъде закръглен до един цент".

Друга важна подробност е че според проекта за План, при въвеждане на еврото в случаите, в които дължимите данъци и такси не могат да бъдат точно преобразувани съгласно правилата за закръгляване, същите се закръгляват надолу, а плащанията към гражданите - нагоре. Това правило не следва да се прилага за плащания и дългове към държавата, произтичащи от нарушения на правото, в които случаи се прилагат стандартните математически правила за закръгляване.

По отношение на кредитите в лева е записано, че въвеждането на еврото няма да изменя или отменя действието на съществуващите договори. Всички договори, включително за кредити, депозити, както и финансови инструменти в лева или с препратки към лева ще продължат действието си след присъединяването на България към еврозоната. Стойността на лева ще бъде равнозначна на стойността в евро, преобразувана чрез прилагане на необратимо фиксирания обменен курс между лева и еврото.

Ето каква схема за действие при въвеждане еврото е разписан в проекта за План: "Според досегашната практика за приемане на държава членка в еврозоната, Съветът на ЕС взема решение за отмяна на дерогацията на държавата и за определяне на фиксиран обменен курс на националната валута към еврото приблизително шест месеца преди датата за членство. Превалутирането на парични стойности от лева в евро ще се извърши чрез прилагане на пълния цифров размер на фиксирания курс на преобразуване, т.е. използване на всичките пет знака след десетичната запетая и след това закръгляване на получената сума до два знака след десетичната запетая в съответствие с обичайните правила. Не се разрешава преизчисляване на цени при курс, различен от фиксирания обменен курс. Не следва да се допуска налагането на допълнителни такси и комисиони за преизчисляването върху потребителите.

Един месец след като Съветът на ЕС вземе решение, че Република България отговаря на необходимите условия за въвеждане на еврото и потвърди обменния курс за конвертиране на лева в евро, ще влезе в сила изискване за задължително обозначаване на цените едновременно в лева и евро. Това задължение ще продължи да бъде в сила 12 месеца от датата на приемане на еврото. През първия един месец от деня на въвеждането на единната европейска валута в България левът и еврото ще бъдат в обращение едновременно, като и двете валути ще бъдат със статут на законно платежно средство. Това означава, че ако страната ни се присъедини към еврозоната на 1 януари 2024 г., до 31 януари 2024 г. включително левът и еврото ще бъдат едновременно законно платежно средство. След изтичането на този един месец, еврото ще остане единственото законно платежно средство в България. Едномесечният преходен период ще спомогне да се осигури постепенен преход към новата валута. През този един месец гражданите ще могат да плащат и в двете валути в търговските обекти и центрове за услуги. От друга страна, търговците трябва да връщат рестото на клиентите си изключително в евро, освен ако не могат да го направят от практически съображения. Така на практика част от левовете в обращение ще бъдат обменени чрез търговците и лицата, предоставящи услуги, като по този начин ще се осигури още един обменен канал за българските граждани.

Същевременно ще бъде прието правило, според което в този преходен период търговецът/компанията няма да има задължение да приема повече от 50 броя монети в рамките на една трансакция с купувача.

От датата на членство на България в еврозоната всички разплащателни сметки, депозитни сметки, текущи бюджетни сметки, спестовни сметки, набирателни сметки, ликвидационни сметки и други сметки в местни банки, както и платежни сметки при други доставчици на платежни услуги (платежни институции и дружества за електронни пари), ще бъдат автоматично и безплатно превалутирани в евро. За тези сметки няма да действа преходен период.

Това означава, че още от първия ден на приемане на еврото, титулярите на сметки ще могат да теглят от левовите си сметки само евро, независимо дали тегленето ще става чрез АТМ/ПОС устройство или в офис на доставчика на платежни услуги (банка, платежна институция или дружество за електронни пари). Това е един бърз и изключително удобен начин за смяна на левовете с евро, без специален ангажимент за самия титуляр на сметката.

От първия ден на въвеждането на еврото, безкасовите плащания ще се извършват изключително в евро. През първите шест месеца от датата на въвеждане на еврото кредитните институции в България и "Български пощи" ЕАД ще обменят безплатно на каса банкноти и монети от лева в евро, а през следващите шест месеца ще могат да налагат такса за тази услуга.

В периода след изтичането на една година от въвеждането на еврото банките и "Български пощи" ЕАД по своя преценка ще предоставят услугата за обмяна на банкноти и монети от лев в евро, като могат да въвеждат такса за тази услуга.

БНБ ще обменя без такса банкноти и монети от лева в евро от деня на приемане на еврото за неограничено време".
 Изявленията, че корпоративният данък ще скочи с 50% са пълни глупости    
__ 5 __

07/07/21
20:38:27
Финансовият министър Асен Василев коментира обвиненията на ГЕРБ, че служебното правителство вдига корпоративния данък с 50% като: "пълни глупости и целенасочени лъжи".

Разбрах, че една политическа сила е дала пресконференция за решение на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), към което България се е присъединила, като на нея са се изказвали хора, които явно не разбират от тази материя, каза Асен Василев.

Той обясни, че миналата сряда Министерският съвет е одобрил позиция на Република България по един много дълго течащ процес в Г-7 и в ОИСР, който ще продължи поне още четири-пет години. Във връзка с този процес България изразява позиция (принципно одобрение) относно желанието на редица държави да наложат транснационална корпоративна данъчна ставка (от минимум 15%) на две групи национални компании.

В едната група попадат фирми с оборот над 20 млрд. евро, където се намират големите дружества от дигиталния сектор като "Амазон" и други подобни. При тях страните, които се присъединят към това решение на ОИСР биха могли да облагат тези компании на базата на оборота им в съответната държава. Това обяснява защо повечето от държавите, които не са подкрепили това решение са страни като Нигерия, Кения, Перу, Шри Ланка, Барбадос и Сент Винсент и Гренадин. От европейските страни за момента няма подкрепа от Естония, защото там има специфика на данъчния режим - реинвестираната печалба не се облага. Затова въвеждането на този транснационален данък в Естония изисква много допълнителна законодателна работа, за да се приложи. Другите европейски противник на това решение са Унгария и Ирландия, като за последната причините са очевидни - там са европейските централи на повечето транснационални ИТ корпорации, които са в първата група, обясни финансовият министър.

В другата група компании, които евентуално ще подлежат на този транснационален данък от 15%, ще попадат фирми с обороти над 750 млн. евро, при условие, че те нямат съществено присъствие в държавата, за която тази ставка трябва да бъде наложена.

Предвижда облагане на най-големите световни компании в страни, където те генерират печалби чрез онлайн бизнес, но може да нямат физическо присъствие

Това означава, че ако една международна компания работи в България и има оборот над 750 млн. евро и под 25% от нейните работници, нейните активи или общият разход за работниците й се прави у нас, тя ще бъде обложена с такава данъчна ставка в държавата, в която се намира централата на тази компания. И то при положение, че тази държава е приела решението на ОИСР. При това въпросното решение ще влезе в сила едва, след като бъдат приети съответните правни документи в ЕС, които да го регламентират и тези документи станат част от законите на отделните държави членки на ЕС, които решат да прилагат такава ставка, допълни Василев.

Финансовият министър уточни, че за българските компании това изискване не важи, както и за всички чуждестранни компании у нас с оборот под 750 млн. евро. На такова облагане няма да подлежат и чуждестранните компании у нас, които в България правят оборот над 750 млн. евро, при положение, че над 25% от работниците и/или активите им, и/или разходите им за труд се правят в страната ни.

У нас има под 10 компании, които биха попаднали в обхвата на това транснационално облагане. Това са основните чуждите търговски вериги. Доколкото знам това изискване не се отнася за компаниите от финансовия сектор, които подлежат на друго регулиране, съобщи Асен Василев. Според него, решението на нашето правителство за принципно одобрение на транснационалното корпоративно облагане на ОИСР е дадено без анализ на ползите и щетите за България, точно защото няма български компании, които да попадат в очертания от ОИСР обхват на този данък.

Асен Василев уточни, че ако облагането на ОИСР бъде въведено в ЕС и в отделните държави, при появяване на казус с подобна компания у нас тя ще плаща в българския бюджет сегашните 10% корпоративен данък, а доплащането до 15% ще се извършва в държавата където се намира централата на това дружество.
 Не бива да се променя данъчната система, нито да се прави бюджет с нулев дефицит    
__ 6 __

17/07/21
20:16:08
Не трябва да се променя данъчната система, нито да се прави бюджет с нулев дефицит в ситуация, в която цели публични и икономически сектори се нуждаят от държавна подкрепа. Това заяви пред БНТ служебният министър на финансите Асен Василев, като поясни, че в това отношение визията му не съвпада с тази на Николай Василев.

По-рано днес Николай Василев, който беше номиниран за премиер от "Има такъв народ" обясни каква е причината за оттеглянето на номинацията му. Той посочи, че на Асен Василев е бил предложен вицепремиерски пост.

От своя страна служебният министър на финансите коментира, че не е приел поканата заради фундаментални различия в икономическата политика и целите, които трябва да си постави едно правителство във финансите и икономиката.

"Най-голямата спирачка пред икономическото развитие всъщност е да овладеем корупцията и тези безумни течове, които се случват навсякъде", заяви Асен Василев. Според него трябва да има баланс между приходите и разходите.

"Там има една идея за много бързо отиване към нулев дефицит, което според мен не е удачно".

"Според мен трябва да се води една много по-балансирана политика. Нашият дефицит в момента, както е заложен в бюджета, е вторият най-нисък в Европа. Допълнителният приходи от милиард и половина, които ще реализираме, според мен трябва да бъдат предвидени за мерки против кризата, за здравеопазване, за подкрепа на бизнеса в една по-тежка криза и за актуализация на пенсиите. Няма как да съм част от един икономически екип, ако нямаме обща визия какво трябва да се свърши и как трябва да се свърши." - обобщи Василев.
 Асен Василев: КОЙ ни атакува. И това не е една личност    
__ 7 __

02/08/21
14:12:36
Вие питате кой ни атакува. КОЙ ни атакува! Той не е една личност, всички тези пари, течове, не са една личност. Те са система от хора, на която е позволено в последните години наред да се развива и да корумпира цялата държавна администрация и целия публичен живот и цялата медийна среда на държавата".

Това обяви в предаването "Панорама" в петък вечер министърът на финансите Асен Василев, който бе нападнат от хората на Слави Трифонов през седмицата.

Допълни, че КОЙ е една система от хора, които се чувстват доста заплашени от това, което служебният кабинет прави и които губят много пари от това.

В отговор на въпрос за личността на новия кандидат за премиер на "Има такъв народ", който също бе гост в предаването, той посочи, че вижда у него консенсусна личност, а той самият е водил битки. "Ако искаме да спрем тези течове, да си отвоюваме обратно държавата, първо трябва да проведем битка и след това да градим с консенсус, ако почваме с консенус ще градим върху плаващи пясъци", посочи той.

Обяви, че служебният кабинет е заварил изключени всички системи за контрол на държавата и включването им е довело до спиране на течовете и събирането на 2 млрд. лв. допълнителни пари в бюджета.
 Да станеш суперминистър: кой е Асен Василев    
__ 8 __

12/12/21
14:37:47


"Той е гений. Но нали знаете - с гениите понякога се работи трудно. Мисля, че и с Айнщайн се е работило доста трудно". Това казва по адрес на Асен Василев вече бивш негов бизнеспартньор Мортен Лунд пред "24 часа" през 2013 г. когато Василев влиза като министър на икономиката, енергетиката и туризма в служебното правителство на Марин Райков, назначено от тогавашния президент Росен Плевнелиев. От същия разговор се разбира и за съдебен спор с друг партньор на Василев.

През това лято, Лунд отново беше търсен от български медии, след като Асен Василев беше атакуван от "Има такъв народ" по повод на стария бизнес спор (преди това Василев и колегата му Кирил Петков бяха отказали постове в проектокабинет на партията на Слави Трифонов). От парламентарната трибуна вниманието бе насочено към конфликтите с бивши партньори и обвиненията към Василев за кражба на интелектуална собственост. Осем години по-късно пред Би Ти Ви, Лунд беше много остър и нарече Василев "той е измамник, но е много, много умен. Изключително умен".

Самият Василев, беше засегнат от атаката, но след първоначалното нежелание изобщо да я коментира, обясни, че преди години са постигнали споразумение и спечелил съдебно дело и въпросът за него е приключен, а в "координираната акция" видя и намесата на ДПС.

Интелектът и отличителният стил на общуване са двете неща, които отбелязват всички разговаряли по-кратко или по-дълго с Василев. Колко трудно или лесно се работи с него в изпълнителната власт тепърва ще се разбере, защото досега мандатите му като служебен министър са били кратки.

Приятел, колега, политически партньор

С него обаче в годините явно успява да се сработи добре друг възпитаник на "Харвард" - Кирил Петков, вече премиер. Съвместната им история не започва от отиващата си година в българската политика. Но вече стигна до позиционирането на Василев не само като министър на финансите, но и вицепремиер със "супер" правомощия според представянето на самия Петков (ще отговаря и за еврофондовете).

Двамата организират от години т. нар. харвардски курсове в Стопанския факултет на Софийския университет, с които са познати сред учещите и изкушените от икономика. След избухването на пандемията през 2020г. съставиха и план как хем да работи икономиката, хем хората масово да се тестват, който представиха на действащия тогава трети кабинет на Борисов, но той не беше приет.

Вече като служебен министър на финансите Василев нееднократно показа, че не е склонен да ревизира идеите си по въпроси, за които е напълно убеден какво е решението. До степен, че понякога да не иска и да слуша тезите на отсрещната страна.

Пример за това е спорното в някакъв степен и до днес назначение на Румен Спецов начело на данъчната администрация - не заради добилите публичност негови снимки в ролята на културист, а заради не докрай убедителното обяснение, че когато е продал свой бизнес на малоимотен човек той не е бил вече с огромни дългове към бюджета (проверката на прокуратурата все още тече). Атаките по повода, които Василев понесе, самият той не приема за урок да не назначава спорни личности, макар да поиска поиска прокуратурата да провери случая.

"Урокът, който си вземам, е, че трябва да взема правилния човек, който може да свърши работа и да не позволявам хора, които искат да му очернят името, да се опитат да го очернят....Аз нямам абсолютно никакъв проблем с това, което се е случило и имам пълно доверие", коментира той случая.

За Спецов разказва, че първо Кирил Петков се запознал с него в София, когато бил шеф на "Разузнаване на особени случаи" в НАП. Петков отбелязал, че за първи път среща данъчен, който знае английски, работи добре и има доверието на чуждите партньори. Според Василев невинността на Спецов е доказана от това, че именно главния прокурор Иван Гешев не му е намерил нищо незаконно.

Непоколебимост в собствената си преценка Василев демонстрира по една от темите при преговорите в сектора на финансите с експертите, които пратиха на тях БСП, "Демократична България" и "Има такъв народ". Тогава показа пълна нетърпимост към аргументите, които са против идеята му да се повиши още догодина максималният осигурителен праг и дори се ядоса на продължаващата дискусия като каза, че не му се слушат "глупости". И до днес остава без отговор поисканата среща от ИТ бранша по темата, а от профила си във "Фейсбук" безадресно представи таблица, която допълнително аргументира позицията му. Увеличаването на прага вероятно ще се разглежда през втората половина на следващата година.

В блиц предицборно интервю за "Господари на ефира" в началото на ноември, на въпрос колко трябва да бъде средната заплата в България - Василев отговаря "колкото хората са успели да изработят", а за пенсия казва, че "доста по-висока от сегашната".

"Завладяната държава" в превод от Василев

Възпитаникът на "Харвард" още в деня, в който пое поста служебен министър на финансите, не прояви излишна куртоазия и с един замах отправи упреци към работата на предшественика си Кирил Ананиев, нетърпящи възражение и заяви сериозна промяна в курса - повишено събиране на данъците и актуализация на бюджета, която в крайна сметка парламентът промени до неузнаваемост.

Василев многократно обясняваше, че ако се намали корупцията и се спрат кражбите, ще има средства за социалната сфера и за важни сектори, свързани с развитието на страната. Като говореше по темата ясно и опростено.

"Задачата в следващата година е да се спрат течовете и да използваме средствата, които фирмите и българските работници дават в бюджета по един ефективен начин. Не зная как ще определите това - ляво, дясно или център, но това е моята лична философия как да се подходи към икономическата политика на страната".

България не е бедна държава, тя е безобразно крадена. Задачата в следващите години е да се спре течът на средства.

Другият пример, който Василев често даваше като проблем, с който трябва да се справят бяха "частните уроци" за ученици, които от една страна показват, че системата на образованието не работи добре и от друга са излишни разходи. Той обича да реферира и към личния си опит, че без частни уроци е завършил гимназия в Хасково и е стигнал в Харвард.

"Можем ли да живеем с това"

От действията си дотук показва и склонност да размисли, ако получи убедителни аргументи за нещо, което не е проучил докрай. Такъв пример, поне засега, има по ключова за него и бъдещото управление тема - спиране на кражбите на ДДС и плащането на заплати в плик. За дообмисляне се разбра след среща с организация на счетоводителите, които обявиха, че начинът, по който той предлага да се постигне крайния резултат, няма да проработи в очакваната посока, а само ще увеличи административната тежест.

Като проява на отстъпчивост може да се приеме и цялостният му подход при преговорите с експертите на бъдещата коалиция да не бъде толкова твърд по въпроси, несвързани с непосредствени големи проблеми и такива, решението на които изисква доста повече обмисляне и стратегия отколкото представляват преговорите по съставяне на кабинет. "Можем ли да живеем с това" - с този израз Василев често обединяваше експертите от другите три партии при финално уточнение какво да запишат за бъдещето споразумение.

В това вероятно е и причината за груповия (заедно с Кирил Петков и Николай Денков) отказ да стане част от проектокабинета на "Има такъв народ", който така и не видя бял свят - нежеланието да работи в сектори, където не смята, че му е силата и по правила, които не включват най-важните според него акценти - да се активират изключените контролни механизми на държавата и борбата с мръсните пари.

Три месеца по-късно Василев и Тошко Йорданов от партията на Слави Трифонов, който го нападна от парламентарната трибуна, си стиснаха ръцете при подписване на коалиционото споразумение, а "Има такъв народ" приеха и номинацията на Петков за премиер.

Преди влизането си в Министерството на финансите Василев не бе сред най-популярните лица, макар да бе служебен министър на икономиката, енергетиката и туризма в кабинета "Райков". За краткия му мандат тогава може да се отбележи, че в мегаминистерството направи кадрови промени, като с постовете си се разделиха 23 души от 13 държавни фирми, а някои от заварените заместник-министри се отърваха на косъм, защитени от браншовици, и дейността им започна да се гледа под лупа.

Сега според съставения план най-вероятно ще надзирава отблизо как се изпълнява задачата за година с държавната трапеза да се разделят 30 хил. служители в централната администрация. С допълнението, че работата на качествените чиновници ще придобие смисъл.

Бизнес със софтуер за самолетни билети

В интервюта бъдещият вицепремиер разказва за себе си, че има бизнес в България от 2007 г. и че компаниите му винаги са плащали данъци тук - вече били няколко милиона, независимо че действат предимно в Китай и САЩ.

От думите му се разбира, че продължава да продава самолетни билети: "Ние имаме договор за лицензия, с който нашият софтуер за ценообразуване се използва в Китай. Както "Амадеус" е една от големите платформи в Европа, в Китай има платформа за техническо обслужване на всички китайски агенции и всички китайски авиолинии, казва се "Травъл Скай", и те взеха под лиценз нашата технология, с която се ценообразуват всички билети, които се издават в Китай за международни пътувания. Ние изкарахме 12 месеца с целия екип в Пекин... В момента работим за САЩ много активно. И започваме сега да развиваме европейския пазар", това разказва в интервю за "Беновска пита", публикувано на страницата на МФ.

Петков и Василев бяха атакуване от медии, лоялни на ГЕРБ, така и от депутати от бившата управляваща и по друг повод по време на парламентарния контрол през лятото. Става дума за твърдението, че компания на Петков - "Волаком" - е придобила право на строеж върху държавен имот в промишлената бизнес зона "Божурище", част от държавната "Национална компания индустриални зони" ЕАД, и че това е разрешено от приятеля му Асен Василев. По това време Василев е принципал на "Индустриални зони" в качеството си на служебен министър на икономиката в правителството, назначено от Росен Плевнелиев след оставката на първото правителство на Бойко Борисов. Петков отрече тези твърдения.

За личните интереси на Василев се знае малко, освен че обича класическата музика и опера (казва, че като малък е мечтаел да стане диригент). В интервю пред "Господари на ефира" през ноември преди изборите казва, че може да се разплаче, ако "види безнадеждност в очите на хората", а последният път когато е плакал е при приемането на актуализацията на пенсиите. На въпрос какво се страхува да загуби казва "себе си", а на питането "ЦСКА" или "Левски" отговаря българският национален отбор.

В официалната визитка на Асен Василев пише, че завършил икономика в "Харвард" и е специализирал бизнес администрация и право в Harvard Business School и Harvard Law School. Съосновател е и президент на Everbread - една от петте компании в света за ценообразуване на самолетни билети, частично финансирана от Националния фонд за научни разработки на Сингапур и от първия инвеститор в Skype.

Съосновател и директор е на Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност. Преподавател е в програмата за икономически растеж и развитие в сътрудничество със Софийския университет "Св. Климент Охридски" и с Центъра за стратегии и кoнкурентоспособност в Harvard Business School.

От 1999 г. до 2004 г. работи като консултант в Monitor Group в САЩ, Канада, Европа и Южна Африка. Ръководи проекти за маркетинг и стратегическо развитие на големи международни компании в телекомуникационната индустрия, енергетиката, минното дело, застрахователната индустрия и в редица големи производители на потребителски стоки.
 Асен Василев: Най-кризисен откъм инфлация през 2022 г. ще е март или април    
__ 9 __

19/12/21
21:59:42


Необходимо е активиране на контролните механизми на държавата, защото са закърняли и не работят, заяви вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев. Според него най-кризисният месец за България по отношение на инфлацията ще бъде март или април, но по думите му очаквано ниво от 5 до 6% не трябва да е особено притеснително. Василев даде "учебникарски" съвет на хората - когато инфлацията тръгва нагоре мнозина се ориентират към дългосрочни активи, стойността на които се вдига - злато, недвижимости, криптовалути.

Според вицепремиера ниво на минималната заплата от 700 или 710 лв. през 2022 г. ще е разумно.

Попитан има ли ефект от намалената ставка на ДДС за някои услуги - 9% за ресторанти, книги, детски храни и памперси, Асен Василев отговори, че крайният потребител не е усетил намаление на цените, но има известно изсветляване на бизнеса, както и частично изсветляване на доходи, но то се дължи основно на отпусканите държавни помощи. Според финансовия министър да се прави социална политика през ДДС не е най-доброто решение.

Разумният дефицит в бюджета за 2022 г. според него между 3.5 и 4.5 млрд. лева, той ще бъде постигнат, а усилието на кабинета ще е да "бъде свит, доколкото може".

Няма промяна и в позицията му да не се намалява плоският данък от 10%. "Ако си събираме парите, те са достатъчни, без да генерираме свръхдефицити".

Редуциране на държавната администрация.

Увеличението на заплатите на тези, които ще запазят работата си, ще се получи естествено, тъй като бюджетите няма да бъдат намалявани. На 5 декември Василев обяви 15% съкращения в държавната администрация още догодина в синхрон с договореното при преговорите за правителство. Изчисли, че това означава централната администрация да намалее с 30 хил. души.

Една от първите битки, които според финансовия министър е важно да спечели България през 2022 г., е да стабилизира и отвоюва енергетиката си обратно.

"Нашата енергетика е много закъсняла в прехода към декарбонизация и има тежки проблеми, които трябва да се решат в спешен порядък. Има спорни решения заради некомпетентност или недобросъвестност, които са вземани във времето и продължават да се вземат и този проблем трябва да бъде изчистен.

Управляващата коалиция между "Продължаваме промяната", БСП, "Има такъв народ" и "Демократична България" е стабилна. Тя е като квартетите, за които в класическата музика са написани най-много произведения, а в същото време нямат нужда от диригент. Това е достатъчно малко, за да е интересно и да дава гъвкавост на солистите и в същото време достатъчно голямо, за да е устойчиво и пълноценно.
 Асен Василев: За истината не трябва да се извинявам    
__ 10 __

31/01/22
14:04:09
Истината е, че в момента, ако погледнем продуктивността на труда, България е около малко на 50% от средната продуктивност на труда в ЕС. Ако погледнем нивото на заплащане, нашето заплащане е около 26% от средното в ЕС. Т.е. производителността на труда значително изпреварва заплащането.

Ако наистина има работодатели, които не могат да осигурят достатъчно добра организация и достатъчно добър продукт, така че един работник да защити 350 евро на месец, не мисля, че тези работодатели биха останали на пазара.

Асен Василев обаче се съгласи с мнението на работодателите, че държавата е лош работодател.

"Затова има вицепремиер по ефективно управление, който работи в посока да се вдигне ефективността и да се намалят хората, които непродуктивно работят. Всички министерства и агенции ще си направят нови щатни разписания и нови нива на заплащане, така че в рамките на съществуващия бюджет за персонал, който имат, да имат по-малко персонал, който да работи по-ефективно и да е по-добре платен".

Дългът, който поемаме, е по-малък от капиталовите инвестиции, които ще направим. Ние поемаме дълг, за да инвестираме, а не за да плащаме пенсии, социални плащания или да плащаме държавни разходи. Могат да бъдат удвоени капиталовите инвестиции и да се вземе по-малко дълг, благодарение на значителното подобрение на приходите в хазната.

Василев очаква до края на март, най-късно - началото на април, Планът за възстановяване и устойчивост да получи одобрението на Европейската комисия. Преговорите с Европейската комисия по българския план не са лесни, но се очаква страната ни да има одобрение към края на март или началото на април, след което да получим финансиране по определени проекти.

Дефицитът в бюджета по Маастрихтските критерии е около 2,5%, а не над 4%, защото не трябва да бъдат отчитани мерките за Covid-19, както е във всички държави в Европа. Има взето решение за тази година, че Covid парите не се включват в оценката на дефицита. Така че там сме даже по-добре от критериите.
 Какво имущество декларират политиците    
__ 11 __

16/08/23
14:02:28

Министърът на финансите Асен Василев е декларирал отново апартамента, придобит през 2016 година, както и около 65 хиляди лева налични средства. За разлика от предишните му декларации, този път не е декларирал доходи (73 хил. лв. През 2021 година) от доходи по "трудови правоотношения, извън тези за заеманата длъжност".

 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  318       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   11/05/21