Ресурсбук България. Данни за избрано лице

 

Атанас Ангелов Пеканов

Атанас Пеканов е икономист в Австрийския институт за икономически изследвания (WIFO), във Виена, Австрия, и лектор във Виенския университет по икономика и бизнес (WU Wien). Преди това е работил в Европейската Централна Банка във Франкфурт, Германия. Завършил е бакалавърска степен по икономика във Виенския университет по икономика и бизнес и магистратура по икономическа политика в University College London.

В момента е докторант по икономика във Виенския университет по икономика и бизнес (WU Wien) с фокус върху темите парична и фискална политика. Член е на Съвета за икономическо и социално развитие към Президента на Република България.

Два пъти е избран за стипендиант на Българската Народна Банка (2015, 2019). През 2018 също е избран за стипендиант на Австрийската икономическа асоциация. Член на Инициативата за млади изследователи на Института за Ново икономическо мислене (Institute for New Economic Thinking).


Други подобни ресурси
Лица:     Счет.отчетност
Сайтове: Бизнес и търговия


 
  Снимки на лицето
 
 
  Месторабота
 
  Фирма:  
  Длъжност:  
  Телефон:  
  E-Mail:  -
 
  Идентификация
 
  Титла:
  Професия: Икономист
  Основна дейност: Бизнес и търговия
 
  Линкове към Атанас Ангелов Пеканов
 
F6918 Служебно правителство Стефан Янев Администрация София Виж  ~  
F7148 Служебно правителство Гълъб Донев Администрация София
 
  Списък на сайтове администрирани от лицето
Име на сайта Категория на сайта Дата Детайли
Виж :
 
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Атанас Пеканов: Надявам се да възстановим Плана за устойчивост    
__ 1 __

20/05/21
15:10:55
Планът за възстановяване и устойчивост не е достатъчно амбициозен. Това заяви в служебният вицепремиер по управление на европейските средства Атанас Пеканов в ефира на БНТ.

Той уточни, че в други страни плановете са развити в началото като макрорамка, след което от отделните по-специфични по ресори министерства и експерти. А тук по думите му този подход не е напълно спазен.

"Има отворени въпроси, т.е., технически неизправности, които службите на ЕК неформално ни индикират, че не са готови. Т.е., той в сегашния си вид не е готов, а в същото време ние искаме да го подобрим", коментира Пеканов.

Служебният вицепремиер допълни, че някои от критиките са, че в сферата на декарбонизацията нямаме достатъчно амбиция, заложените проекти не са достатъчно и не са достатъчно ефективни. Според него от друга страна, в социалната сфера също може да има подобрение.

Той беше категоричен, че е започнала много интензивна работа и всеки ден се провеждат срещи. Има един много деликатен баланс между това да се опитаме да подобрим още Плана, но и да не се забавяме много, да се опитаме възможно в най-кратък срок той да е готов. В рамките на този служебен кабинет ще се опитваме той да е готов, каза още Пеканов.

Именно Планът за възстановяване и развитие стана и повод за първите разправии в новия парламент, тъй като депутатите викаха два пъти и очакваха премиера в пленарна зала да дойде и да докладва за предложението. Борисов така и не се яви - първия път си пусна отпуска, а вторият път влезе за спешна операция в болница.

Във лайф Банкя Борисов и членовете на ГЕРБ, които бе поканил направиха представяне на Плана за първи път.
 Служебното правителство работело денонощно, за да спаси Плана за възстановяване    
__ 2 __

23/05/21
22:03:49

Служебният вицепремиер по управлението на еврофондовете Атанас Пеканов изрази недоволство от нивото на амбиция на Плана за възстановяване и устойчивост и посочи, че е заварил процеса в късна фаза.

"Има доста работа по текущата версия на плана. Работим 24/7, за да го спасим. Планът не изпълнява в достатъчна степен амбициозните цели на Европейската комисия. Но целите на ЕК трябва да бъдат напаснати към обстоятелствата в България и да не вредят на нито един регион в страната. Няма да оставим европейските приоритети да бъдат по-силни от нашите национални... Целта ни е да направим средствата да се използват по ефективен технически начин".

По думите му бъдещето е в науката и в иновациите и приоритетите са в технологическото развитие и по-доброто му използване.

"Имам притеснение заради проверките на проектите от миналото, но и притеснение на макроикономическо ниво. Имаме чувството, че евросредствата не ни помагат достатъчно да наваскаме".

Основната отговорност на служебното правителство е да преведе страната през този период на относителна политическа нестабилност и да гарантира, че важните процеси се случват.

"Да гарантираме, че политическата нестабилност не се превръща в икономическа, която да повлияе на живота на хората. Затова всякакви проблеми и недобри практики от миналото, които могат да бъдат премахнати, са важни. Имаме задача да действаме почтено и отговорно. Нашата заявка е да върнем държавността".
 Атанас Пеканов: Служебният кабинет не ревизира Плана за възстановяване    
__ 3 __

28/06/21
14:58:11

"Идвам от друга среда, не съм бил до момента въвлечен в политическите дискусии тук. Много полуистини и дори откровени лъжи се казват и тази атмосфера на постоянни манипулации не помага на обществото.".

Това заяви пред БНР вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов в отговор на коментари от страна на предишните управляващи от ГЕРБ (думите на бившия премиер Бойко Борисов, че ако не била ревизията от служебния кабинет на Плана за възстановяване, сега парите са щели да пристигнат).

Той бе категоричен, че не изпитва злоба или инат към бившите управляващи, нито към нито един представител на политическата класа в България.

Нито една страна не е получила парите си по нейния план за възстановяване. Няколко такива плана са одобрени.

Пеканов е категоричен, че бившите управляващи имаха възможност да подадат техния план, за който имаха 9 месеца да работят. Според него те са решили да не поемат тази отговорност.

"Парите по никакъв начин не са застрашени. Абсолютно невярно е, че Гърция е получила техните пари, нито пък, че се къпе в пари", изтъкна вицепремиерът. По думите му тази година както Гърция, така и България ще получат 13% от полагащата се сума.

В момента служебният кабинет се опитва да спаси Плана за възстановяване или поне да подобри частите, които са незадоволителни, според Пеканов. Той изтъкна, че около половината от проектите са подобрени. Тази седмица ще бъде готова цялостната визия, увери вицепремиерът.

В края на юли ние искаме да сме готови с нашите подобрения. При подаване през юли, парите ще дойдат най-рано през септември, а при по-късно подаване - някъде през октомври.

Служебният кабинет не прави абсолютна ревизия на Плана. Задържат някои от важните проекти и надграждат други, вкарват нови планове и махат неща, за които смятат, че не са били употребени или зададени по най-добрия начин.

Съпоставяйки ресурса по Плана за възстановяване с ресурса на многогодишната финансова рамка на ЕС, вицепремиерът изтъкна, че важни приоритети винаги могат да бъдат вместени и в оперативните програми. По думите му са били получени много смислени проекти, но няма техническо време те да бъдат включени в Плана за възстановяване. Именно затова трябва да се мисли да се финансират по други пера и компоненти.

Пеканов открои като важен дисциплиниращия ефект на Плана за възстановяване, заради изискването за определени реформи срещу получаването на средства.

Като сериозен проблем той определи разпределението на евросредствата между столицата и отделните региони на страната.

Пет региона на страната са сред най-бедните в Европа, въпреки това София, която не е сред тях, продължава да взема голям ресурс от общия ресурс на страната. Според Пеканов това не е устойчив модел. "София, която се развива относително добре, не би трябвало да взема несъразмерна част от тези средства".

Всички за момента предвидени средства по Плана са грантова част - ЕК ще изтегли заем, а на нас ще даде средства, които ние няма да връщаме.

Ние получаваме средствата, след което решаваме по какъв начин те да стигнат до бизнеса, крайните бенефициенти и т.н. Голяма част от тях също ще стигнат като грантове, но някаква част ще стигнат като кредити.

13% е префинансирането, което страната ни ще получи тази година седмици след одобряването на националния ни план. Всичко друго ще идва, след като покажем, че нещата, които сме обещали, наистина са се случили.

"Всичко трябва да бъде доказано, че се е случило и едва тогава ще можем да получим парите. Това е правилен подход".

По мнението му някои институции и министерства не са достатъчно подготвени, защото с години не е граден капацитет те да могат да правят важни интервенции в икономиката.

С пандемията България се справи по възможно най-лошия начин, имаме едни от най-лошите индикатори в целия свят.
 Брюксел настойчиво поставя въпроса за отговорността на главния прокурор    
__ 4 __

21/12/21
21:21:04


Служебното правителство е вкарало нарочно темата за реформа в прокуратурата в Плана за възстановяване и устойчивост, за да манипулира обществото и да използва това като натиск върху главния прокурор Иван Гешев с цел да го отстрани. Мерки, свързани с реформа на държавното обвинение, въобще не са изисквани от Брюксел. Такава декларация направи заместник-главният прокурор Красимира Филипова на брифинг в понеделник. Снощи бившият вицепремиер от служебното правителство Атанас Пеканов, който отговаряше за пренаписването на плана, отговори на прокурорите в профила си във фейсбук.

Твърденията на ръководството на Прокуратурата на Република България от брифинга им са пример за тъжното неразбиране на процесите, свързани с европейските институции и Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), както и опит за манипулиране на общественото мнение чрез целенасочено смесване на полуистини и неверни твърдения. Средствата по Плана за възстановяване и устойчивост се отпускат не просто за усвояване на пари чрез инвестиционни проекти, а само в комплект с належащите реформи по сектори за отделните страни членки. Много пъти съм обяснявал това в последните месеци, въпреки твърдото нежелание на някои институции в страната ни да се случват промени.

Категорично е лъжа, че реформата за отчетност и отговорност на главния прокурор е някаква самоинициатива на служебното правителство, насочена срещу личността на Иван Гешев. От ден първи, когато поех ролята да управлявам процеса по планиране и приемане на ПВУ, този въпрос настойчиво е поставян от ЕК. Това е лесно доказуемо чрез писмената кореспонденция между правителството и службите на ЕК, свързано с разписването на конкретните проекти и текстове на реформите в ПВУ.

Изказаната позиция от страна на прокуратурата днес показва непознаване и незаинтересованост към процеса по изработване и одобряване на Плановете за възстановяване и устойчивост. В него страните членки трябва да решават проблеми, които са идентифицирани от службите на Европейската комисия като значими в отделните държави. Такива са например проблемите, включени в докладите относно върховенството на закона за 2020 и 2021. Тривиално е те да бъдат отворени от страницата на Европейската комисия и да се види, че в тях и през 2020 г. (страница 4 до 6) и през 2021 (страница 3 до 7) ясно е посочено, че "предизвикателството във връзка с отчетността и наказателната отговорност на главния прокурор продължава да съществува". Тази бележка и в двата доклада е изведена и подчертана и в един от първите абзаци още в началото на документите.

Ръководството на Министерството на правосъдието в лицето на проф. Янаки Стоилов и Иван Демерджиев, положиха много усилия, за да адресират препоръките на ЕК по темата върховенство на закона. Ние, като служебно правителство, възприехме функционален подход, при който се дават функционални възможности за разследване на главния прокурор, но не се изисква промяна на конституционната рамка, защото сметнахме, че нямаме този политически мандат. Действително, някои от предложенията, които самите служби на Европейската комисия ни дадоха като визия за тази реформа, щяха да изискват конституционни промени, но в хода на многобройните срещи със службите на ЕК екипите на Министерството на правосъдието успяха да предложат и защитят такъв подход, който е правилен, но не залага ангажименти за конституционни изменения, които биха били трудни в текущата политическа ситуация. Сега остава да се постигне съгласие по определени технически въпроси, касаещи търсенето на наказателна отговорност на главния прокурор и неговите заместници.

Нееднократно аз, моят екип и Министерството на правосъдието сме подавали ръка на прокуратурата и ВСС, като сме ги канили заедно с нас да участват в разписването на текстовете на реформите, касаещи съдебната власт. И винаги сме получавали отказ за съдействие, с мотива, че те нямат законодателна инициатива и не могат да се ангажират с предложения за реформи, въпреки че най-добре би трябвало да познават проблемите на системата. Освен това от някои отделни членове на ВСС, на среща през юли, беше развита тезата, че в България няма проблем с върховенството на закона и с корупцията и нашата роля е да обясним на Брюксел това, че те са се объркали. Българските граждани могат сами да отсъдят по отношение на тази теза. Един от представителите на ВСС дори обясни на моя екип, че ние сме в тази си роля за малко и не бива да се опитваме да променяме България.

В последните месеци и други институции и техни представители, чиято очевидна цел беше да се спират всякакви желания за реформи, използваха подобни обяснения, за да бягат от поемането на ангажименти за нужните на страната ни промени в следващите години. Правеха всичко възможно да саботират редица от очакваните реформи в други сектори, които получаваме в рамките на препоръките от Брюксел от години. Тезата, че Планът за възстановяване трябва да съдържа единствено мерки за краткосрочна икономическа подкрепа и не трябва да включва залагане на законови промени и реформи, е смехотворна, част е от досегашното разбиране за Европа само като източник на средства за усвояване и се използва именно от тези институции, които искат да неглижират препоръките, които от години се отправят към страната ни.

Да, Националния план за възстановяване и устойчивост не е "заложник" само на главния прокурор, а тежките решения се отнасят и до сектора на енергетиката. Но с оглед на множеството положения усилия от Министерството на правосъдието да се намери решение по този от дълго време повдиган казус - който е ясно сигнализиран и в последната обратна връзка от страна на ЕК, смятам за нередно да се спекулира по такъв начин с темата, да политизираме и сенсационализираме въпрос, който е ясно документиран като критика към страната ни.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  424       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   11/05/21