Иван Ночев
Инж. Иван Ночев, роден в Карлово през 1916 г.
През 1942 г. работи на летището в Божурище, откъдето е пратен на специализация в Германия. Талантът му е забелязан и е приет за студент в берлинската политехника. Когато е разрушена от бомби през 1944 г., продължава следването си в Прага, а после във Виена.
След като България е окупирана от руснаците, се връща тук, но е приет като враг?! Прави опити да възроди българската авиация, но руснаците са разкостили и изнесли в Русия и трите ни самолетостроителни завода в Ловеч, Казанлък и Божурище, а самият Ночев едва се отървава от концлагер.
През 1951 г. бяга в Канада, а през 1956 г. се мести в САЩ, където скоро докторът по авиационни науки Ночев започва да работи в екипа на Вернер фон Браун. Компанията разработва секретни проекти за НАСА и Пентагона.
През 1965 г. инж. Ночев основава своя компания "Lancea", с която усъвършенства космически апарати. Така Ночев се озовава в център на решението на няколко големи проблема пред Аполо 11.
Той е човекът, който разработва двигателите за плавно спускане, кацане и излитане на лунната повърхност, както и за последващото скачване с основния модул в орбита.
Тук на помощ идва и друг български учен, ядрения физик Иван Михов, който изобретява изчислителен лазер, за точно изчисляване на разстоянието до повърхността на Луната в реално време, за да може тягата да се регулира светкавично. Заедно с Ночев работи и българския учен Петър Петров.
Така трима български учени се оказват с ключова роля за успеха на АПОЛО 11.
Вместо да се радваме и гордеем с това българско участие, по заповед на Москва България дори не излъчва кацането на Луната, а за българското участие и дума не е спомената.
Други подобни ресурси
Обекти: Магазини - техника
Лица: Инженер
Сайтове: Машини и съоръжения