Ресурсбук България. Данни за избрана фирма

 

Българска банка за развитие АД

Българска банка за развитие (ББР) е финансова институция, 99,9% собственост на българската държава. Създадена е през 1999 г. като Насърчителна банка, като основен фокус в дейността й е подкрепата за малките и средни предприятия.

ББР е сред четирите банки с най-висок кредитен рейтинг у нас: “BBB-” от международната рейтингова агенция Fitch. Това е единствената българска банка, която освен директно финансиране, предоставя ресурс и чрез други кредитни институции.

ББР е най-добре позиционираната банка в страната за привличане на средства от международни партньори. Нейни дъщерни дружества са Националният гаранционен фонд, който издава гаранции по банкови заеми за реалния сектор и Микрофинансиращата институция ДЖОБС, която предоставя финансиране на микро и малки компании.

Факс: (+359 2) 9 306 321

Други подобни ресурси
Стоки:    Финанси и инвестиции
Сайтове: Финанси и счетоводство


 
  Снимки от фирмата или реклама на "Банки,Застраховане,Финанси"
 
 
  Линкове към Българска банка за развитие АД
 
F5247 Банките в България Банки,Застраховане София Виж  ~  
W70862 Банки и банкови услуги Сайтове Раздел Виж  ~  
W70863 Банков посредник Сайтове Раздел Виж  ~  
W70864 Банки,Застраховане Фирми Раздел Виж  ~  
W70866 Финанси и инвестиции Стоки и услуги Раздел Виж  ~  
W70867 Банкомати Обекти Раздел Виж  ~  
S2650 Финансови продукти и услуги Финанси БНБ Наръчник Виж  ~  
W74135 Съвети за предпазване от финансови злоупотреби Финанси БНБ Наръчник Виж  ~  
 
  Контакти
 
  Лице за контакти:  
  Телефон   ( 359 2) 9 306 333
  E-Mail  -
  WEB Site  http://www.bdbank.bg
 
  Адресни данни
 
  Област: София-град
  Община: София
  Населено място: София
  Адрес: ул. Стефан Караджа 10
  Пощ.код/кутия: 1000 /
 
  Идентификация
 
  Тип на фирмата: Банки,Застраховане,Финанси
  Подтип на фирмата: Банки
  Булстат:  
 
Стоки и услуги доставяни от фирмата

Код Име на стоката Производител Мярка Количество Цена Детайли
Виж
 
 



 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Банката за развитие си купи сграда в центъра на София за 11 млн. евро    
__ 1 __

11/01/21
23:01:18

Българската банка за развитие (ББР) купи сградата, в която се помещаваше почти 25 годиини централният офис на "БНП Париба" в центъра на София. За зданието, което се намира на площад "Батенберг", в началото на декември са платени 11 млн. евро, съобщи "Капитал".

Сделката е вписана в Имотния регистър на 2 декември. За нея все още няма официално съобщение, като не е посочено дали цената е със или без ДДС.

Сградата на "БНП Париба", която се намира непосредствено до централата на ББР, излезе на пазара през март. Според източници на "Капитал" интерес към сградата са проявили около 50 кандидата. На втория етап на надпреварата са останали десетина, а ББР е спечелила, защото е предложила най-сериозни сума.

Сградата е с разгъната застроена площ 2836 кв.м, а земята под нея - 612 кв.м, от които застроени са 554 кв.м. По груби изчисления това означава, че държавната ББР я купува на цена 3100 евро, или от 3718 евро на кв.м без ДДС.

Покупката вероятно е продиктувана от желание за разширяване на банката за развитие, защото освен в централата на ул. "Дякон Игнатий" 1, ББР ползва още четири сгради в София за свои дъщерни дружества.

Сградите на ББР и досегашната сграда на "БНП Париба" са паметници на културата - част от първия след Освобождението архитектурен ансамбъл по европейски образец в София, изграден в периода 1880-1885 година.

Българската банка за развитие е държавна и е създадена през 1999 година. Идеята е тя да подкрепя малкия и среден бизнес със заеми при преференциални условия. Неведнъж обаче финансовата институция отпуска кредити на големи компании, като последният скандал беше за дадени 75 млн. лв на свързана с голяма колекторска фирма компания. Той доведе до смяна на изпълнителния директор Стоян Мавродиев и борда на директорите от премиера Борисов.

През годините ББР отпуска 150 млн. лв. на свързаната с Румен Гайтански-Вълка "Роудуей кънстракшън". Също толкова достигна и експозицията към контролирания от депутата Делян Пеевски "Техномаркет България", след като ББР първо даде пари тя формално да бъде извадена от "Булгартабак" (също огромен длъжник на банката), а после и да погаси заемите си към други банки (включително ПИБ). Освен това държавната банка павира с допълнителни заеми и прехвърлянето на контрола над курорта "Слънчев ден" от политика от БСП Георги Гергов към Ангел Палийски.

Последното спорно решение на ББР беше придобиването на 18.35% от акционерния капитал на ПИБ за около 140 млн. лв.
 Няма начин за добра ББР    
__ 2 __

22/05/21
22:47:56

Служебният министър на икономиката реактивира обществения дебат с информация за отпуснати от Българска банка за развитие осем кредита на обща стойност от 946 милиона лева. Сумата им е достатъчно голяма, за да има и макроикономическо измерение - тя представлява 2,6% от всички кредити за нефинансовите предприятия към март 2021 г. и 3,5% от всички кредити над 1 милион лева.

Възмущението трябва да катализира смелост за промяна; иначе темата ще потъне в дребнава пикантерия, фокус върху засегнатите персони и откровен икономически популизъм. Към рисковете трябва да отчитаме и криминалната нишка, а в предизборна кампания изкушението да се правят разкрития за престъпления е голямо. Разбира се, лесно се забравя, че решаването на спорове за целесъобразността на икономическата политика в съда при водеща роля на прокуратурата е задънена улица - без да влизаме в дискусията за върховенството на правото и ефективността на правосъдието, само трябва да припомним, че

след няколко седмици се навършват 7 (седем) години от кризата с КТБ.

Съдейки по коментари и публикации на политици и икономически анализатори, потенциалът да се прави всичко друго, но не и дългосрочно и принципно разрешаване на казуса, е голям. Въпросите за "истинската" мисия на Българската банка за развитие са стрелба по движеща се мишена.

В нарочния устройствен закон за банката има за всекиго по нещо - всички най-добри пожелания за развитие, подкрепа, насърчаване са намерили своето място. Трябва "да се подкрепят малките и средните предприятия", но "да се подпомага и управлението на европейските фондове, проекти на общините", други приоритетни публични инвестиционни проекти, "стимулиране на износа", но и "технологичното обновление", че дори и "борба с регионалните различия".

Законът разрешава на банката да извършва и всички останали стандартни банкови дейности.

Така че на практика всичко може да бъде красиво пакетирано и поставено в някое от квадратчетата на така умело и широко дефинираната мисия на банката.

Търсенето на целесъобразност, ефективност и отчетност през стесняване, конкретизиране на обхвата на дейността са изначално обречени. На първо място, защото животът е сложен и стопанската дейност е съвкупност от операции, които трудно могат да се опростят без да се засегне същността на използвания бизнес модел. Вероятно това е мотивирало и толкова широкото описание на дейностите в закона и другите документи, управляващи дейността на банката.

След това дискусията продължава към въпроса дали да се ограничи кредитирането само до малки и средни предприятия, а пък заедно с това да се сложи и таван на отпускания кредит. Това отваря темата за свързаните лица - как се дефинира свързаност, как се доказва, кой има капацитет и отговорност да проверява, анализира и контролира.

За размера на предприятията пък можем само да кажем, че всеки средно грамотен счетоводител ще направи така, че столичен мол за половин милиард да изглежда като "средно предприятие". Както се разбра, може малко предприятие да получи кредит, за да купи по-голямо предприятие - очевидно банката се ползва и като финансираща институция за сливания и придобивания. Ще го забраняваме ли или ще пишем детайлни инструкции кога е допустимо и кога не е? И така нататък.

Очевидното решение

Време е за просто, принципно и дългосрочно решение - българските данъкоплатци и българският бизнес нямат нужда от държавна банка. Основният аргумент, който винаги и навсякъде по света се прилага за съществуване на такъв тип кредитнна институция, е ограниченият достъп до финансиране на стартиращи и развиващи се компании. Но ако такъв разговор е имал някакво място през 1999 г. - когато е създадена Насърчителна банка - в средата на 2021 г. едва ли има смислен мотив за нуждата от държавна банка с активи от над 4 милиарда лева на кредитния пазар. Да припомним, че към края на 1999 г. общият банков кредит за нефинансовите предприятия е под 2,3 млрд. лева, а за домакинствата - малко над 500 млн. лева. Към март 2021 г. кредитът за бизнеса достига 36 милиарда лева, а за домакинствата - 26 милиарда.

Възможностите за достъп до финансиране при старт на малък бизнес са почти неизброими - от кредитни карти, през потребителски кредити, а за по-големи суми и кредити срещу ипотека. Ако към края на миналия век жилището на българското домакинство е неликвиден, "заключен" актив - жилищните кредити в края на 1999 г. са едва 84 млн. лева - то към март 2021 г. те са вече 12,4 млрд. лева. Предложенията държавна банка да се занимава с десетки хиляди кредитни молби за по 20-50 хил. лева заеми на малки фирми издават романтична наивност, но са далеч от стопанската реалност. Към март банките са отпуснали на предприятията над 136 хиляди кредита в размер до 1 млн. лева с обща стойност над 9 млрд. лева.

Излишно е да се заблуждаваме, че е възможен хибрид между схема за държавна интервенция и привидно пазарно поведение, въплътен в търговска банка. Иначе държавните помощи са фискален въпрос и трябва да се разглеждат като бюджетен ангажимент в прерогативите на Народното събрание.
 Шефът на ББР вече знае как и колко е ощетена банката    
__ 3 __

27/09/21
21:59:43
Няколко месеца ни трябваха, за да повдигнем завесата колко е ощетена Българската банка за развитие. Това заяви пред БНТ изпълнителният директор на ББР Цанко Арабаджиев.

Той посочи, че този процес вече към края си и ръководството в момента има много добра представа какво се е случвало в банката и как тя е ощетена. Той подчерта, че ще има и сигнали до прокуратурата.

По негови думи за 2020 г. и 2021 г. общата загуба за банката ще бъде към 250 млн.

Арабаджиев посочи, че първото нещо, което заварил при стъпването си в ББР, било корупция, безстопанственост и отчайващо управление. Всички контролни механизми на банката били изключени.

"Заварихме едни кредити, за които сега тепърва ще говорим, заварихме договори с трети страни, които са изключително неизгодни за банката, заварихме други договори, които са 100% авансово плащани, хора, които не би трябвало да са в банката, назначени на огромни заплати, а нищо не правят".

По негови думи от осемте кредита в момента пет са в гратисен период по главница, т.е. нямат задължения да плащат главница. От тях четири не плащат дори лихви, тъй като са по мораториума на БНБ за COVID помощи. По тази причина той обясни, че кредитите са редовни, доколкото могат да бъдат, нямайки преки ангажименти за плащане.

Шефът на ББР обясни, че през октомври изтича първият гратисен период на един от кредитите. Едва през 2021 г. щяло да стане ясно доколко могат да си обслужват задълженията, така както са планирани.

Арабаджиев заяви, че един от осемте кредита не си изпълнява ангажиментите. Някои от тези кредити са с много ниски погасителни вноски в началото и чак далеч напред в бъдещето ще стане ясно дали кредитът ще бъде възстановен, или не.
 Банката за развитие ще приключи годината със загуба    
__ 4 __

30/09/21
16:08:03


Българската банка за развитие ще приключи годината със загуба в размер на около 200 млн. лв. заради нередностите с обезпеченията при отпускането на 20 кредита. Това съобщи пред БНТ служебният министър на икономиката Даниела Везиева.

Тя добави, че новото ръководство на банката е подало множество сигнали до прокуратурата.

В ход е разработката на нова стратегия за дейността на банката с нови продукти, насочени най-вече към малките и средните предприятия, към креативните индустрии, с които малко банки работят, както и към туризма. "Банката дълго време изглеждаше като бутикова, но е прекрасна за малките и средните предприятия, защото осигурява държавен ресурс, който гарантира ниски нива на обезпечение", каза Везиева и даде пример с компаниите в туризма, които могат да се възползват от финансиране при едва 10% самоучастие.

Везиева каза, че планът за възстановяване в момента се преработва по желание на бизнеса в полза на грантовете за сметка на финансовите инструменти. "Икономически превесът трябва да е във финансовите инструменти, но разбираме, че в условията на криза на бизнеса му е необходима помощ". За внасянето на плана няма да се чака редовно правителство. "Нямаме време, ако искаме да получим финансиране в началото на следващата година".
 Fitch потвърди дългосрочния кредитен рейтинг на Българската банка за развитие    
__ 5 __

07/10/21
23:15:10
Международната рейтингова агенция Fitch потвърди дългосрочния кредитен рейтинг на Българската банка за развитие на BBB с положителна перспектива, съобщи БНР.

Уточнява се, че оценката на агенцията показва наличието на баланс в рисковете. От ББР посочват, че в оценката е изтъкната високата вероятност за подкрепа на банката от суверена, тоест българската държава, и финансирането, осигурявано или гарантирано от нея.

От рейтинговата агенция отчитат и ролята на ББР в правителствените програми в подкрепа на компании и физически лица, които търпят негативни последици заради пандемията от коронавируса.

Общият размер на потвърдените до момента кредити за гарантиране на малкия и средния бизнес с намалени изисквания за обезпечение и по-голям гратисен период надхвърля 347 милиона лева. Физическите лица, одобрени от търговските банки, са достигнали близо 53 000. Общата стойност на отпуснатите за тях заеми е малко под 246 милиона лева.

BBB с положителна перспектива е оценка, равна на тази на Република България и е практически е най-високият възможен кредитен рейтинг за националната банка за развитие. Потвърдени са всички останали рейтинги на банката.
 Fitch потвърди дългосрочния кредитен рейтинг на Българската банка за развитие    
__ 6 __

07/10/21
23:16:06
Международната рейтингова агенция Fitch потвърди дългосрочния кредитен рейтинг на Българската банка за развитие на BBB с положителна перспектива, съобщи БНР.

Уточнява се, че оценката на агенцията показва наличието на баланс в рисковете. От ББР посочват, че в оценката е изтъкната високата вероятност за подкрепа на банката от суверена, тоест българската държава, и финансирането, осигурявано или гарантирано от нея.

От рейтинговата агенция отчитат и ролята на ББР в правителствените програми в подкрепа на компании и физически лица, които търпят негативни последици заради пандемията от коронавируса.

Общият размер на потвърдените до момента кредити за гарантиране на малкия и средния бизнес с намалени изисквания за обезпечение и по-голям гратисен период надхвърля 347 милиона лева. Физическите лица, одобрени от търговските банки, са достигнали близо 53 000. Общата стойност на отпуснатите за тях заеми е малко под 246 милиона лева.

BBB с положителна перспектива е оценка, равна на тази на Република България и е практически е най-високият възможен кредитен рейтинг за националната банка за развитие. Потвърдени са всички останали рейтинги на банката.
 От ББР уверяват, че са намалили заплатите на ръководството си    
__ 7 __

02/12/21
21:56:01
Българската банка за развитие (ББР) се управлява с възможно най-висока степен на прозрачност за банкова институция. Това гласи съобщение от банката.

Според информацията, от встъпването си в длъжност през месец юли заплатите на новото ръководство на ББР са намалени с приблизително 50% спрямо възнагражденията при предходното управление.

Средното възнаграждение на новите членове на УС на банката е 16 625 лв. месечно, спрямо получени 47 086 лв. месечно на човек за август 2020 г. и 25 591 лв. месечно за септември 2020 г. Заплащането за дейността на новото ръководство в дъщерните дружества на банката също е редуцирано от 6 000 на 2 000 лева.

"ББР е много добре капитализирана, като е българската банка с най-високо ниво на адекватност на базовия собствен капитал от първи ред и не е поставена пред риск за стабилността или ликвидността си. Оперативно банката е на печалба, като са предприети мерки за ограничаване на разходите, както и за намаляване на цената на привлечения ресурс", гласи информацията.

След анализ на формираните унаследени експозиции, като през 2020 и първите 10 месеца на 2021 г. са заделени провизии за очаквани кредитни загуби от сделки, сключени в миналото, в размер от над 180 млн. лв. На този етап първата, най-голяма част от финансовата тежест, е поета.

Спадът в капитала на банката е резултат от тази преоценка, както и от начислените провизии по гаранционни програми за фирми и граждани, засегнати от COVID-19, в размер на 175 млн. лв.

Данните показват, че ликвидността на ББР към 31.10.2021 (LCR) е 635%. За сравнение, средната стойност за банковата система е 282.8%, т.е. ББР е със значително по-висока от средната ликвидност.

Кредитните загуби са резултат от решенията, взимани от директорите и Надзорния съвет на банката, назначени при предишното управление, при които са отпуснати кредити в особено големи размери към фирми.

Припомняме икономическият министър от първия кабинет на Стефан Янев - Кирил Петков събираше данни, които да даде на прокуратурата. Според изпълнителния директор на ББР Цанко Арабаджиев са били нужни месеци, за да се изчисли колко е ощетена Българската банка за развитие. Ивайло Мирчев поиска проверка дали фирма, свързана със СИК, има кредит от ББР.

Последици от тези сключени сделки ще има и през следващите години, като е вероятно те да продължат да тежат на резултатите на банката, тъй като по някои от големите кредити към момента все още текат мерки за намаление на дължимите текущи плащания по мораториума, свързан с пандемията.

Пет от осемте големи длъжници на ББР нямат ангажимент да плащат по кредитите си към момента, тъй като ползват гратисни периоди или са се възползвали от възможността за отсрочване на задълженията поради пандемията. Три дружества редовно обслужват заемите си. ББР е стабилна и може да поеме последиците от тези рискове, уверяват от банката.

От финансовата институция отчитат нараснал интерес към своите програми и продукти. Припомняме, че след промените в Устава на ББР през юни, който поставя таван на отпуснатите заеми от 5 млн. лв., банковата група потвърди 77 сделки за директно финансиране на стойност 32,7 млн. лева.

Индиректно, през търговските банки в страната, ББР от май до септември е гарантирала 595 кредита на български компании с общ размер 110 760 333 лева.
 Банката за развитие е поредният извънбюджетен фонд с проблематично управление    
__ 8 __

04/12/22
15:54:58
През последните седмици в публичното пространство отново изплува поредният държавен гигант, разтресен от промени в ръководството и информация за проблемни операции - Българската банка за развитие (ББР). Смяната в управлението на банката преди няколко месеца от нейния принципал Министерството на иновациите и растежа, както и последното отстраняване на членове на надзорния съвет създават усещане за недоверие в дейността ѝ и разкриват желанието на нейния собственик за по-сериозен контрол върху дейността на банката, което е и негово право според разпоредбите на българското законодателство в лицето на закона за публичните предприятия.

ББР е акционерно дружество със 100% държавно участие. Тя е създадена през 1999 г. като "Насърчителна банка", а през 2008 г. със закона за ББР е променено както името, така и обхватът на дейността на банката. На хартия ББР се занимава с подкрепа на малките и средни иновативни предприятия с експортен потенциал, като им осигурява по-лесен достъп до финансиране, което иначе не биха получили или биха получили при неизгодни за тях условия на пазара. За целта банката привлича ресурси от местни и чуждестранни източници, но не събира депозити от граждани и няма клонова мрежа.

Това означава, че в дейността си ББР е изцяло зависима от своя принципал, ако кредитирането "закъса". Това я прави банка само на теория - на практика ББР е "извънбюджетна сметка", която ще стане бюджетна [или поне има такъв риск според дефинициите на Евростат за обхвата на сектор "Държавно управление"] при първата възможност, при която маса съмнителни кредити не могат да бъдат изплатени.

Какво показват отчетите на банката? След няколко години на минимални печалби [банката е държавна и няма за цел максимизиране на печалбата] в рамките на 20-тина милиона лева, през последните две години банката генерира загуби за между 155 и 230 млн. лв. годишно. Тези загуби са в резултат на начислени разходи за обезценки по кредитни експозиции и провизии по портфейлни гаранции, издадени от ББР към търговските банки [тези гаранции за свързани с гаранционната програма за анти-ковид мерките].

Провизирането е необходимо в случай, че банката е наясно, че част от кредитите няма да могат да се обслужат, като то често е съпроводено с увеличаване на собствения капитал. Загуба в конкретна година не означава, че тогава е възникнал проблем с кредитите, а че тогава е открит, така че е много вероятно този проблем да е възникнал още с отпускането им. Вероятно подобен ще е резултатът и за 2022 година, ако съдим по изказванията на изпълнителния директор на банката.

Освен с кредитиране на фирми, ББР се занимава и с други начинания, каквито са програмата за енергийна ефективност на жилищни сгради (т.нар. програма за саниране), гаранционните програми за анти-ковид мерки през 2020 и 2021 г., както и стартиралата през тази година програма за практическо изкупуване на дълговете на болниците. Последното буди силно недоумение. Болниците също са дружества със 100% държавно участие. Тези, които имат големи по размер задължения, често са големи болници със значителна по обем дейност и затруднения с финансирането от дълго време. Източник на тяхното финансиране е основно НЗОК.

Не е ясно как се очаква закъсали лечебни заведения, натрупали милиони дългове, да успеят да ги изплатят към ББР, ако не са успели да ги изплатят досега към касата. Крайният резултат от подобна инициатива на прехвърляне на дългове от един джоб в друг може да бъде само допълнително влошаване на резултатите и на банката и нужда от още публично финансиране за сметка на бюджета - продължителното трупане на загуби на банката за развитие ще означава директно бюджетно финансиране (чрез ново увеличение на капитала, субсидии или капиталови трансфери), а по отношение на избирателно "рефинансираните" предприятия - заобикаляне на изискванията за държавна помощ.

А да се използва държавна банка за покриване на загуби на фирми, които иначе биха фалирали, поставя под въпрос смисъла на съществуването ѝ.

В заключение ще отбележим, че управлението на държавните и общинските предприятия се оказва трудна задача, независимо от промените в законодателството, които трябва да гарантират професионализъм и по-добро качество. Причините са различни - затруднения да се намерят подготвени хора, да се дефинират цели и да се следи за изпълнението им, интереси извън доброто управление на държавната собственост или липса на информация и регистри. В крайна сметка лошото управление на държавните фирми е вредно за всички, защото то е за сметка на общия кюп на държавния бюджет.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>>   Отвори формата за текст  
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6      
 
  Брой посещения:  873       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   08/04/22

Google