Новият рибен порт във варненския квартал Аспарухово е почти готов. По план трябва да е завършен този месец. Той ще има борса за прясна риба, пешеходна алея за разходка и ресторан.
Стойността на проекта е близо 16,6 млн. лева, като собственото финансиране от общината е 8,5 млн. лева.
Правителството учреди в полза на община Варна безвъзмездно право на строеж върху имот, част от морското дъно, в границите на вътрешните морски води на България в Черно море. Това ще позволи на община Варна да реализира проекта по Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020.
Авторите на проекта са екип от Института по хидро- и аеродинамика към БАН, начело с проф. д-р инж. Румен Кишев.
Самата конструкция, защитна стена и симулационен модел за вълновото натоварване са разработени от инж. Красимир Маринов, подводната хидрография с подробна снимка на морското дъно са дело на инж. Йордан Добрев.
Пристанището се намира в източния край на Аспаруховия парк преди военното поделение "Карантината", дало името на местността. Цялата територия е около 20 дка, а сухоземната част на брега ще се шири на 4 дкаара.
Пристанът е оразмерен за над 100 плавателни съда, като 60 на сто са за най-малките лодки, 30 на сто за по-големи и останалите - за корабчета с водоизместимост до 5 тона. Откъм брега ще има голяма рампа с колесари, за да влизат лодките в морето. Ще има сервиз за ремонт на плавателните съдове.
Пристанище Карантината във Варна има нужда от ново укрепване
__ 2 __
05/01/24 16:19:15
Ураганният вятър във Варна от средата на миналия месец, както и бурното вълнение през последния уикенд са разрушили т.нар. "бронировка" на станалото известно с непрекъснати проблеми рибарско пристанище "Карантината" в града. Това е било съобщено на среща между кмета на Варна Благомир Коцев и Младен Иванов, директор на предприятието "Общински паркинги и синя зона", което обслужва пристанището.
Освен бронировката (големи каменни късове и бетонни тетраподи), вятърът и вълните са повредили сериозно и понтона (плаващ кей) на пристанището, което по първоначални изчисления ще изисква още над един милион лева спешен разход.
То беше построено през 2020 г. със 17 млн. лв., по-голямата част от които европейско финансиране. Неговото изграждани от администрацията на бившия варненски кмет Иван Портних и в момента е обект на разследване от страна на Европейската прокуратура заради подозрения за злоупотреба със средства на Европейския съюз.
По данни на Младен Иванов, след бурята е бил изместен и единият от четирите елементи от конструкцията на понтона на пристанището. В резултат на това е констатирано скъсване на елементите, които закрепват понтоните, прекъсване на кабели и скъсани заварки по парапета, свързващ кея с понтона.
Проблемите с рибарското пристанище "Карантината"
във Варна започнаха по-малко от година след откриването му в края на 2020 г. Най-напред се оказа, че кейовете му са недооборудвани, което прави възможно въвеждането в експлоатация само на една трета от кейовите му места. След това морските течения затлачиха входа му с пясък и така се наложи спешно удълбочаване.
Причина за тези провали са били бързането при проектирането на пристанището и недостатъчното финансиране. Фактът, че пясъчните наноси ще затворят входа му, е станал очевиден още в процеса на строителството, но въпреки това то е било изпълнено, без да се направят корекции.
Според съдържанието на подписания договор, БАН е следвало да извърши "научноизследователска, развойна, проучвателна и теренна дейност, както и да осигури изследователски екипи при изготвяне на проектно предложение и изработване на проект". За тази дейност Община Варна е платила 360 хил. лв.
Още в хода на строителството обаче - на 13 май 2020 г., ръководителят на проекта Милен Мънев (главен експерт "Енергийна ефективност" в Община Варна) пише до Румен Кишев и Снежана Мончева писмо, в което им съобщава следното: "Уведомявам Ви, че по време на авторския надзор при изграждането на пристанищните хидротехнически съоръжения са констатирани изменения на водната линия на прилежащия плаж и на профила на подводния брегови склон западно от пристанището." По този повод Мънев моли за "становище относно посочените изменения на прилежащия плаж и опасността от затлачване на входа на пристанището.
Отговорът пристига близо два месеца по-късно - на 3 юли 2020 г. В него Кишев и Мончева обясняват следното: "При извършените през 2017 г. проучвания във фазата на проектиране на пристанището са формулирани препоръки за допълнителни изследвания за по-детайлна и надеждна оценка на ефекта на новоизградените съоръжения върху наносния транспорт, ерозионните и акумулативни процеси в съседните участъци, както и за предотвратяване на застойни зони и влошаване на параметрите на качеството на водата."
По нататък в отговора си двамата професори припомнят, че такива дългосрочни изследвания не са били възможни "поради кратките срокове и ограничените ресурси за проектиране".
Задай въпрос, добави коментар >>>
Отвори формата за текст
Брой посещения: 472
Гласували: 0
Оценка: 0.00
Последна редакция: 19/05/23