Ресурсбук България. Данни за избрана фирма

 

Народно събрание

Народното събрание на Република България е държавният орган, който упражнява законодателната власт в Република България.

Избори за Народно събрание

Гражданите могат да гласуват за партии, коалиции и независими кандидати. Всеки от тях получава определен брой гласове в абсолютен размер, като преди това са приспаднати недействителните гласове. Всеки абсолютен размер, отнесен към общата сума на действителните гласове, дава тежестта на подкрепата за партията. Въз основа на тези тегла се изчисляват и мандатите.

Народното събрание е съставено от парламентарни групи и независими депутати, като парламентарните групи представляват дадена политическа партия, а те от своя страна своите избиратели.


Функции и правомощия

Народното събрание е единствен законодателен орган на Република България. Събранието се учредява чрез третата глава на българската Конституция от 1991 г. (чл. 62 до чл. 91). В Република България НС е върховен представителен орган на държавната власт, който изразява волята на народа и неговия суверенитет. Състои се от 240 народни представители, а Великото народно събрание – от 400 представители, избрани въз основа на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване за срок от 4 г.

От своя състав то избира председател, заместник председател, постоянни и временни комисии. Народното събрание е постоянно действащ орган. Народното събрание приема, изменя, допълва и отменя законите, приема държавния бюджет, установява данъците и определя техния размер, насрочва избори за президент на републиката, приема решение за произвеждане на национален референдум, избира и освобождава министър-председателя и по негово предложение Министерския съвет, създава, преобразува и закрива министерства по предложение на министър-председателя, избира и освобождава ръководителите на Българска народна банка и на други институции, определени със закон, решава въпросите за обявяване на война и за сключване на мир, обявява военно или друго извънредно положение по предложение на президента или на Министерския съвет, дава амнистия, учредява ордени и медали, определя официалните празници и др. Народното събрание ратифицира и денонсира предвидените в Конституцията на Република България международни договори.

Излъчване на правителство

Народното събрание има и конститутивна функция. Тя е свързана с правомощията по одобряване структурата на МС по предложение на министър-председателя и с назначенията на високи държавни длъжности.

В случаите на невъзможност за съставяне на правителство от новоизбраното Народно събрание, то се разпуска от Президента, като това е съпроводено с назначаване на служебно правителство и насрочване на нови избори. Същото се случва и когато действащото правителство прекрати мандата си предсрочно.

Парламентарен контрол

Парламентарният контрол е дейност на Народното събрание, при която народните представители (т.е. депутатите) упражняват контрол върху изпълнителната власт (т.е. правителството), като отправят питания, по които се води дебат в пленарната зала на НС. Водещият парламентарния контрол дава думата на питащите да развият въпроса (въпросите) си, след което думата се дава на съответния министър. Традиционно този контрол се осъществява всеки петък и се излъчва пряко от БНТ.

Дейност и процедури

Преди изобщо да пристъпи към някакви сериозни обсъждания, всяко ново НС приема правилник, по който ще извършва дейността си. Докато приеме новия правилник, се съблюдава старият.

Работата на НС е разделена на сесии, които биват разделени от великденска, коледна и лятна ваканция. Продължителността, началото и краят на ваканциите се гласуват от НС.

НС може да води дебат по даден проектозакон. Тогава то осъществява най-присъщата си функция – законодателната. Проектозаконът може да е внесен от народни представители, или от МС. Дебатите се водят в зала „Пленарна“ и по следния ред. От президиума се прочита предстоящото от дневния ред – например обсъждане на проектозакон, след което думата се дава на вносителите за изказване. Следват реплики, които може да бъдат една или повече. На репликата се отговаря с дуплика.

В края на дебата се обявява процедура по гласуване. Може да бъде поискана и процедура по прегласуване. В края на всяко гласуване или прегласуване се обявява на електронно табло резултатът: общият брой на гласувалите, гласувалите „за“, „против“ и „въздържал се“, както и гласуването по парламентарни групи. Водещият заседанието обявява дали проектозаконът е приет или отхвърлен.

Гласуването се извършва на две четения.

Преди да бъдат подложени на гласуване в пленарната зала, проектозаконите се разглеждат в комисиите, в чиито ресор попадат те. Една комисия винаги е водеща, а другите се означават като участващи. Разпределението се извършва от председателя на НС. Също така, комисиите биват постоянни и временни. Временните са проучвателни и анкетни.

В рамките на пленарните заседания може да се отправят съобщения и да се дават лични обяснения (когато народен представител е лично засегнат от друг народен представител).

Други подобни ресурси
Събития: Политическо събитие
Стоки:    Услуги
Сайтове: Организации, администрация


 
  Снимки от фирмата или реклама на "Администрация"
 
 
  Линкове към Народно събрание
 
  Народно събрание
  Ръководство на 44-то Народно събрание
Ръководство на 44-то Народно събрание избрано на 19 април 2017 г.
  Пocтoянни кoмиcии в НС
Πapлaмeнтът пoпълни cъcтaвитe нa пocтoяннитe cи ĸoмиcии. Шeфcĸитe пocтoвe бяxa paзпpeдeлeни cлeд дoгoвopĸa мeждy пapлaмeнтapнитe гpyпи. За ГEPБ 13, OΠ - 4, БCΠ - 3, ДΠC - 2 и Boля - 1.
  Държавно управление Република България
България е парламентарна република, която се придържа към Конституцията на Република България, приета от Великото народно събрание през юли 1991 г. Конституцията на Република България е върховният закон на страната и никой друг закон не може да го оспорва. Народното събрание е еднокамарен парламент. Състои се от 240 членове, наречени народни представители, които се избират от народа на всеки четири години. Народното събрание е законодателен орган, който се ръководи от председател и четирима заместник-председатели. Министерски Съвет е изпълнителният държавен орган, който ръководи ...
 
  Контакти
 
  Лице за контакти:  
  Телефон   00359 2 939 39
  E-Mail  nfocenter@parliament.bg
  WEB Site  http://www.parliament.bg/
 
  Адресни данни
 
  Област: София-град
  Община: София
  Населено място: София
  Адрес: ул. Народно събрание 2
  Пощ.код/кутия: 1169 /
 
  Идентификация
 
  Тип на фирмата: Администрация
  Подтип на фирмата: Държавни органи
  Булстат:  
 
Стоки и услуги доставяни от фирмата

Код Име на стоката Производител Мярка Количество Цена Детайли
Виж
 
 



 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Партийната субсидия остава 8 лева    
__ 1 __

26/11/20
23:18:44

Парламентът запази размера на партийните субсидии през 2021 г., а именно 8 лева.

Народните представители приеха текст, според който размерът на държавната субсидия през 2021 г. за действително получен глас да бъде в размер на 8 лв. Такъв бе размерът на партийната субсидия и през 2020 г.

Законът за политическите партии предвижда държавна субсидия се предоставя на партии, които на последните избори за народни представители са получили не по-малко от едно на сто от действителните гласове в страната и извън нея. Такава субсидия получават и коалициите, които на последните избори за народни представители са получили не по-малко от 4 на сто от действителните гласове в страната и извън страната.

Между двете четения от "Воля" предлагаха субсидията на политическите партии да бъде 0 лв. на действително получен глас.
 Депутатите определиха размера на детските помощи през 2021 г.    
__ 2 __

26/11/20
23:21:11
Депутатите определиха и размерът на месечните помощи за отглеждане на дете за семействата със средномесечен доход на член на семейството за предходните 12 месеца по-нисък или равен на 410 лв.

За семейство с едно дете в бюджета е предвидена месечна помощ от 40 лв., за семейство с две деца - 90 лв., за семейство с три деца - 135 лв. за семейство с четири деца - 145 лв.

Помощите за ученици в 1 и 8 клас ще се изплащат за учебната 2021 - 2022 г.

Народното събрание определи размерът на еднократната помощ при раждане на живо дете за 2021 г. За първо дете депутатите определиха помощ в размер на 250 лв., за второ - 600 лв. и за трето - 300 лв.

От БСП предлагаха размерът на еднократната помощ при раждане на второ или трето дете на родители да бъде 6500 лв. Условието, което социалистите предлагаха е родителите да бъдат осигурени 24 месеца преди и към датата на раждането на детето. Предложенията им обаче бяха отхвърлени.
 Депутатите одобриха на първо четене възможността за електронни съдебни дела    
__ 3 __

14/12/20
01:30:12

Без дебати депутатите приеха на първо четене промени в Гражданския процесуален кодекс. Законопроектът осигурява въвеждане на единна информационна система на съдилищата и функционирането на Единния портал за електронно правосъдие.

От БСП заявиха, че ще гласуват "въздържали се" заради опасения, свързани с бързината на съдебното производство, и ще внесат предложения преди второто четене.

Смиляна Митова от левицата заяви: "Ние подкрепяме философията и духа на закона на промените в ГПК и НПК. На комисия сме гласували "въздържали се" и така ще гласуваме и днес поради това, че някои от нормите, особено тези, които засягат промени в Наказателно-процесуалния кодекс, вместо да решат проблемите с бързината на правосъдието мисля, че ще създадат нови промени".

С промените се предоставя възможност участниците в съдебното производство да получават електронни съобщения, призовки и книжа, включително така да бъдат уведомявани за определени процесуални действия.

За да се случи реформата, всички адвокати трябва да се регистрират в Единния портал за електронно правосъдие до 6 месеца след влизането в сила на закона.

С промените в ГПК се правят и изменения в Закона за здравето, с които се прецизират процедурите по задължително настаняване и лечение, като се предоставя възможност на лицето, чието настаняване се иска и чрез видеоконферентна връзка, ако е обявено извънредно положение, епидемия или друго форсмажорно обстоятелство. Това ще важи и при гледане на мярка за неотклонение.
 Свалиха председателя на НС Никола Минчев    
__ 4 __

02/07/22
22:22:02
Боклуците в Народното събрание свалиха днес председателя му Никола Минчев, но класата си е класа. В последната си реч не каза дума против никого и на два пъти - в началото и в края - заяви: "За мен беше чест."

Та да кажа нещо - три са факторите, които превръщат един човек в личност - семейството, средата, в която се развива, и това, което самият човек направи за себе си. И понеже виждам какво е направил за себе си Никола Минчев, а не знам в каква среда се е развивал, да кажа нещо за семейството му, или по - точно за фамилията му. На много хора това не се харесва - айде, пука ми дядо му, стринка му, вуйчо му и лелинчо му кой е! Ми няма да ви пука, защото нито едно от горните фактори не ви е ок и защото и на съзнателно, и на подсъзнателно равнище не понасяте успелите хора.

Прадядото на Никола Минчев, когото днес простаците в Народното събрание свалиха, е Сирко Станчев - един от най - близките хора на цар Борис до смъртта му в 1943.

Завършва Военното училище в София (1912), Генералщабна академия и търговия и дипломация в Свободния университет. Участва в Балканската, Междусъюзническата и Първата св.война. След това става адютант на цар Борис, офицер за специални поръчения и преподавател в ШЗО до преминаването му в запас в 1928. Двоен кавалер е на ордена „За храброст”.

После се занимава с търговия и е популярна личност и народен човек, както бихме казали днес. По тази причина два пъти го предлагат и избират за депутат в годините преди Втората св. война и по време на войната. Сирко Станчев е и един от първите депутати, подписали онова прословуто писмо на Димитър Пешев против депортартацията на българските евреи, и фактически един от тези, благодарение на които те са спасени.

И за всичко това го съди "великият"Народният съд и го разстрелват като куче в оная зловеща нощ на 1 февруари 1945... Сигурно и защото "врагът на народа" често ходел с цар Борис в Рила...И защото ядели нещо в туристическа кутия, за разлика от днешните ненаяли се боклуци, прости селяндури и събрани от кол и въже случайници в Народното събрание, които се хвърлят на ядене и пиене като да са били вързани преди това на синджир...

След разстрела на Сирко Станчев жена му остава вдовица със син на 19 и дъщеря на 12 г. Нататък съдбата им е обичайната - изселване, конфискация на имотите и т.н. Но и тя, и децата й, на едното от които Никола Минчев е внук, никога не се озлобяват, никога не се насъскват, никога не си губят човешкото достойнство.

Затова и днес Никола Минчев каза това:"За мене беше чест." Защото е от фамилия, на която нито един цървул от тия, които днес го свалиха, не може да стъпи на малкия пръст. И тая фамилия задължава, както впрочем и всяка друга, обаче простаците дори и не вдяват какво означава това.
 Завладените политици и олелията за главния прокурор    
__ 5 __

29/01/23
14:22:51

Ако депутатите са научили нещо от политическия хаос през последните близо две години, то през следващата седмица не би трябвало да имат друга работа – независимо дали ще спят по комисиите цяла нощ, освен да приемат предложените поправки в НПК и Закона за съдебната власт.

Остават дни до разпускането на 48-ото Народно събрание. Над три месеца политиците тупкаха топката и обясняваха как полагат неимоверни усилия за съставяне на правителство. В шеги и закачки, политическа реторика и консултации изборите бяха избутани за началото на април, като вече едва ли не по навик започнахме новата година без бюджет.

Също по навик и стара традиция, когато до пленарна зала стигнат текстове, които касаят неограничената власт на главния прокурор, настава олелия и започват съвсем ясно да се виждат разграничителните линии, който ни въртят в една и съща центрофуга от близо 10 години. И всички, разбира се, изведнъж се разбързаха и взеха да обясняват как няма време и трябва спешно да се случат други неща.

Трябва да се приемат три закона, свързани с еврозоната, или членството се отлага. Трябва да се предоговори Планът за възстановяване и устойчивост, в противен случай заминава цялата икономика. Сега или никога трябва да заемем позиция за инцидента в Македония. Или по-добре за оставим всичко това настрана и през последните дни на парламента да се фокусираме изцяло върху казуса с панаира в Пловдив.

Може би покрай него единствено да вмъкнем едно изслушване на "Телъс" в парламента, че да видим какво става в тоя фейсбук, както и да се обсъди в детайли случаят "Нексо", защото това просто не търпи отлагане. Въобще парламентът е толкова зает с неотложни неща, че не е ясно къде са тръгнали да я бутат тази съдебна реформа. В крайна сметка винаги можем да кажем на Венецианската комисия, че след 20-на години размисъл по темата, сме стигнали до извода, че Колев си го заслужаваше.

На целия този фон през седмицата излезе поредното световно изследване на човешката свобода, което ясно посочва, че ако нещо ни прави по-бедни от западните страни, то не е икономическата свобода в тесния смисъл на свобода да търгуваш и да правиш бизнес, да имаш стабилни пари, данъчната тежест да не е висока или да няма твърде тромави секторни регулации, административни пречки или тук-там по някой хартиен формуляр и гише с опашка. Не е и в социалните ограничения, или свободата на хората да живеят своя живот, както намерят за добре.

Това, което ни отличава от всички подредени и богати западни държави е липсата на върховенство на правото, което в родния контекст намира своя завършек в безконтролната, по съветски модел, власт на главния прокурор. Всеки разказ за различните проявления на завладяната държава в България е по същество разказ за съдебната реформа и ролята на главния прокурор.

Политическата нестабилност в България едва ли ще отшуми, докато този въпрос не бъде решен. Народното събрание сега има възможността да направи първата крачка, преди да бъде разпуснато, така че да даде някаква перспектива за формиране на правителство в следващия парламент. В случая Планът за възстановяване и устойчивост играе своята роля, тъй като обвързва приемането на механизъм за разследване на главния прокурор с получаването на средства по плана. Това е класически пример как с технически инструменти можеш да натискаш отдавна завладени политици да направят нещо смислено.

Ако депутатите са научили нещо от политическия хаос през последните близо две години, то през следващата седмица не би трябвало да имат друга работа - независимо дали ще спят по комисиите цяла нощ, освен да приемат предложените поправки в Наказателно-процесуалния кодекс и Закона за съдебната власт. В противен случай пак завъртаме цикъла от анализи, обмисляне, дискусии, консултиране, и като цяло - отлагане за уж по-подходящ момент. А това, освен очевидните политически последствия, е дългосрочната цена, която всички граждани плащаме, измерена през по-малко инвестиции, ограничена конкуренция и иновации и в крайна сметка по-нисък икономически растеж и натиск върху доходите.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>>   Отвори формата за текст  
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6      
 
  Брой посещения:  1202       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   25/01/24

Google