Ресурсбук България. Данни за избран обект

 

Аерогара София

Летище София (SOF/LBSF), известно още като Аерогара София, е най-голямото летище в България. То e разположено на около 10 километра източно от центъра на столицата и се стопанисва от едноименното дружество „Летище София“ ЕАД. Летището е възел за националния превозвач — авиокомпания „България Ер“.

БСП и ГЕРБ влязоха в задочен спор за тайни договорки за летище София
Хотел, супермаркет, зона за развлечения планира концесионерът на Летище София
Паркомясто на Летище София вече може да се запази онлайн
Робот чисти на летище София
Летище София обслужи близо 3,5 млн. пътници за полугодието


 
  Снимки на обекта
 
 
  Линкове към Аерогара София
 
W9549 Flight Radar 24 - Самолетите в полет GPS следене
W8161 Полетна информация-излитания, кацания Транспорт Табла за информация
F5329 Самолетни билети Транспорт София Виж  ~  
F4742 Top rent a car Коли под наем Варна, София, Бургас Виж  ~  
W5260 Car hire Bulgaria Rent a car София Виж  ~  
W2857 Cheap car Car Rentals Varna and Burgas Транспорт София, Варна, Бургас Виж  ~  
W2692 Motoroads - Bulgaria Car Rental Транспорт София, Младост 2 Виж  ~  
W68315 Таблото на Централна гара София ж.п. гара razpisanie.bdz.bg Виж  ~  
O3393 Централна автогара София Автогара София Виж  ~  
 
  Контакти
 
  Фирма - собственик  
  Лице за контакти:  
  Телефон   (02) 937 2211/12/13
  E-Mail  public@sofia-airport.bg
 
  Адресни данни
 
  Област: София-град
  Община: Искър
  Населено място: София
  Адрес: ул. Христофор Колумб 1
  Пощ.код/кутия: 1540 /
 
  Идентификация
 
  Тип на обекта: Гари. Автогари
  Качество: Аерогара
  Статус:
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 БСП и ГЕРБ влязоха в задочен спор за тайни договорки за летище София    
__ 1 __

12/03/21
21:44:09
БСП и ГЕРБ влязоха в задочен спор през медиите за концесията на летище София. Защо правителството бърза в последните три седмици да сключва допълнителни споразумения към концесионния договор за Летище София, зададоха въпрос от БСП към премиера Бойко Борисов и министъра на транспорта Росен Желязков. Според социалистите управляващите искат парите преди изборите, защото най-вероятно са поели някакви ангажименти.

"Защо отново най-бедната нация в ЕС трябва да плаща сметката на чужди инвеститори и евентуално да пълни български джобове на определени хора или чекмеджета", попита депутатът от "БСП за България" Румен Гечев на брифинг в централата на БСП.

По какви причини правителството бърза в последните три седмици да сключва допълнителни споразумения към този концесионен договор, постави въпрос той.

По думите му управляващите искат парите сега и веднага преди изборите, защото най-веротно са поели някакви ангажименти.

Те искат да приберат плащането по договора от 550 млн. лева без ДДС в бюджета и от джипката да раздадат парите преди изборите, и да направят огромна услуга на концесионера - да му опростят плащанията на концесионни такси за първите десет години и те да се преместят за последните десет години на договора, коментира Гечев.

Освен това, според него, правителството поставя на риск въздухоплаването в България, българския износ и туризъм, защото заради ниските приходи вследствие на кризата от COVID-19, концесионерът не само поставя въпроса за отлагане на концесионни плащания, но най-вероятно ще увеличи летищните такси.

В отговор ГЕРБ заявиха, че атакуват с некомпетентност, неграмотност и несъстоятелност елементи на сделката.

Това ясно обяснява причините за тази атака, отбеляза той. И декларира, че ще се направи всичко възможно с партньорите и консултантите договорът да се балансира.

Държавата ни не само няма де е ощетена, а ще се ползва от ползите в период, когато Летище София е на загуба, подчерта министърът. И добави, че авиосекторът е един от най-засегнатите от пандемията.

Летището е и остава публична държавна собственост, концесионерът ще бъде летищен оператор, а собствеността ще продължава да е държавна, категоричен е Росен Желязков.

По думите му, от първото концесионно плащане от 660 млн. лв. парите ще влязат в бюджета, ще покриват разходи за 2021 г.

Ако не влязат в бюджета, с какво ще бъдат заместени, те са разчетени в приходната част, и следващото правителство, ако е на БСП и ДБ, може би ще тегли дълг. Летището е на загуба, трябва да бъде финансирано, питаме откъде - от увеличението на летищните такси или от държавния бюджет. Сегашната концесия не предвижда увеличаване на летищните такси.

Преди месец от БСП отново атакува концесията на летище "София", като лидерът на партията Корнелия Нинова попита дали Министерският съвет се опитва да отложи с десет години задълженията на концесионера. След това транспортният министър отиде в парламента, за да успокои БСП за бъдещето на летището. Идеята за концесия на летище София бе възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" в началото на месец май 2018 г. тогавашният транспортен министър Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет. След това през януари 2019 г. от БСП сезираха Европейската комисия за условията на концесията на летище "София". В началото на тази година шефът на летище София подаде оставка, като мотивът затова бил личен.
 Хотел, супермаркет, зона за развлечения планира концесионерът на Летище София    
__ 2 __

17/07/22
09:11:59


Хотел, супермаркет, медицински център и зона за развлечения, специално устройство за пречистване на отпадните води от тоалетните в самолетите, по-малко използване на вода и енергия - това са част от новостите, планирани на летище "София", се вижда от плановете на концесионера СОФ Кънект", който е подал искане до Министерството на околната среда и водите (МОСВ) да прецени дали е необходимо те да преминат през екооценка.

Концесионерът на летището - "СОФ Кънект", в който влизат френският инвестиционен фонд "Меридиам", притежаващ 99% от капитала, и австрийската строителна компания "Щрабаг", която държи 1% дял от дружеството, обещава да инвестира в модернизация на стратегическия обект, който беше отдаден на концесия в края на управлението на третото правителство на Бойко Борисов, т.е. през април 2021 г.

На 7 юли "СОФ Кънект" е подал искане до МОСВ ведомството да прецени дали е необходимо извършване на екооценка на плана на концесионера за развитието на летището. В този документ се предвижда изпълнението на плана да стане на няколко фази - първата трябва да приключи до 2025 г., а последната - в периода 2041-2055 г.

Концесионерът уверява МОСВ, че планът за развитието на летището се съобразява с екоизискванията, енергийната ефективност, насърчаването на устойчиво развитие, включително спрямо купеното, взето на лизинг или наето оборудване, материали, части и превозни средства, които могат да се задвижват от климатично неутрални горива. Обещава се също, че всички технически обновления на летището ще бъдат насочени към постигане на неутрални по отношение на климата дейности на всички компании и оператори.

Например съществуващия Терминал 2 и всички негови разширения или строителството на нов Терминал 3 (т.е. всички сгради) ще целят минимизиране на потреблението на енергия и вода.

Също така се обещава да бъдат въведени строги мерки за намаляване, контрол и защита от въздействията на шума, идващ от самолетите.

Какво ще се ремонтира и построи до 2025 г.?

До 2025 г. се предвижда обновяване на Терминал 1 и Терминал 2; строителство на нов открит паркинг; обновяване на пътеката за рулиране; обновяване на товарния терминал; строителство на краен участък за безопасност на пистата.

Обновяването на Терминал 2 е предвидено да започне през 2023 г. с проектен хоризонт 2029 г.

Предвижда се в двата края на пистата да бъдат направени крайни участъци за безопасност на пистата с дължина 240 м и широчина 90 м. Тези зони ще се използват само от самолети, които в аварийни ситуации излизат извън края на пистата, за да спрат безопасно.

До 2025 г. трябва да бъде обновен и товарният терминал.

Концесионерът обещава да построи открит паркинг с 2590 паркоместа с площ от 63 000 кв. м.

Планът предоставя възможност за изграждане на многофункционална сграда с хотел с площ 10 000 кв. м, супермаркет с площ 1000 кв. м и медицински център с разгърната застроена площ 5 хил. кв. м, с възможност тя да бъде издигната непосредствено пред Терминал 2.

До 2030 г. трябва да бъде построен Терминал 3

До 2030 г. концесионерът обещава да бъде построен Терминал 3 с паркинг гараж, спирка и паркоместа за автобуси. Заложено е и строителство на многоетажна сграда, в която да се помещава хотел и развлекателен център. Планирана е и бензиностанция.

В периода между 2026 и 2030 г. "СОФ Кънект" предвижда изграждане на нов товарен терминал и логистичен център с пряк достъп на камиони към летателното поле. През 2028 г. трябва да бъде изграден товарен перон.

С цел модернизиране на пречиствателните процеси на летището е планирано инсталирането на стандартно модулно съоръжение за предварителна обработка на отпадъчни води от самолетни тоалетни преди заустването им в канализацията.

Терминал 1 трябва да бъде реновиран до 2035 година

В периода 2031 - 2035 г. се предвижда пълно реновиране на съществуващата сграда на Терминал 1 и разрушаване на пристройките. В тази сграда е планирано да се помещава администрацията на летището. Обновяването на Терминал 1, който според концесионера е "амортизирано съоръжение", ще се състои в ремонт на покрива, подовете на помещенията, осветителните системи и механичните системи за отопление, системите за вентилация и климатизация, с което ще се намали количеството на ползваната енергия, е записано в документа.
 Паркомясто на Летище София вече може да се запази онлайн    
__ 3 __

25/10/22
21:54:48


Запазването на паркомясто на Летище София вече е възможно онлайн през сайта на аерогарата. По този начин пътниците могат да си осигурят паркомясто предварително и да ползват отстъпка при резервация онлайн за по-дълъг период.

След запазване на паркомясто онлайн, новата автоматизирана система на паркинга разпознава регистрационния номер на автомобила и автоматично го допуска в паркинга. Там може да се паркира на всяко свободно място. От няколко месеца работи и нова паркинг система на самообслужване на столичното летище. Всеки пътник може да заплати в брой или с карта за престоя си преди излизането си от паркинга с помощта на машини, разположени на двата терминала.

На разположение на пътуващите са два паркинга. Паркингът на Терминал 1 е открит тип с капацитет 400 паркоместа. Паркингът на Терминал 2 е покрит и е свързан чрез топла връзка с обществените зони на заминаване и пристигане. Капацитетът му е 800 паркоместа. Цените за паркиране, валидни от 1 май и за двата терминала, са 4 лева за престой до един час.

На 12 май операторът на столичното летище "СОФ Кънект" обяви, че търси изпълнители, които да ремонтират съществуващия паркинг на втория терминал и да проектират четири открити паркинга - един постоянен и три временни.
 Робот чисти на летище София    
__ 4 __

09/12/22
16:36:43

Роботизираният асистент за почистване SOFie започна работа на Летище София, съобщиха от пресцентъра на аерогарата. SOFie идва по линия на германската компания Dr. Sasse, която отговаря за почистването на летището от март тази година.

Роботизираният асистент е снабден с най-съвременните технологични и оперативни възможности и вече може да бъде видян в зоните на Терминал 2. Роботът съвместява най-новите тенденции в електрониката и роботостроенето, оборудван е с множество сензори, които му позволяват да изпълнява задълженията си по почистване. SOFie може да работи до пет часа с едно зареждане на батерията, посочват от летището. Роботът се отличава с висока аспирационна мощност и ниска консумация на вода.

 Летище София обслужи близо 3,5 млн. пътници за полугодието    
__ 5 __

11/07/23
15:19:26

Пътувалите през първите шест месеца на 2023 г. са общо 3 439 763, което е с 0,7% по-малко в сравнение с цифрите преди пандемията. Данните сочат, че трафикът постепенно се възстановява след последиците от Covid.

През шестия месец на годината общият брой на пътниците, преминали през летището, е 633 530. Пътувалите по редовни международни линии са 569 667 или с 2% по-малко от нивата преди пандемията. До морските ни градове Варна и Бургас са летели 22 670, което е с над 16% по-малко в сравнение с 2019 г.

Трети пореден месец се наблюдава ръст на чартърните полети през столичното летище. Цифрите за юни показват, че летелите с чартъри са 35 568, което е увеличение от почти 77% спрямо същия период на 2019 г.

Излетелите и кацнали самолети през шестия месец на годината са общо 5334. Това е с близо 3% по-малко от юни 2019, когато те са били 5482.

Обработените товарни и пощенски пратки продължават да бележат сериозен спад от над 25% срямо юни 2019 г. За периода са обработени общо 1667 тона.

Летищният оператор наскоро съобщи, че испанската технологична компания Airport Gurus ще бъде главният системен интегратор на аерогарата - ключов етап от цифровата трансформация, като инвестиционният план е на стойност 8 млн. евро. Инвестиционната програма е част от по-широката стратегическа цел, с която до 2030 г. ще има петзвездно регионално летище и трети пътнически терминал.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  2584       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   11/07/23