Ресурсбук България. Данни за избран сайт

 

Българският културен клуб - Скопие

Българският културен клуб - Скопие, организацията на македонските граждани със съхранено българско самосъзнание, предложиха премиерите на България и Северна Македония да се споразумеят за пътна карта за работата на съвместната историческа комисия.

Българите в Македония настояват бъдещата пътната карта да изисква конкретни резултати от комисията в рамките на предварително определен срок, а в образователната система на двете страни да се включат като задължителни материали за четене спомени, автобиографии, народни песни, стихове на възрожденци, родени на територията на географска Македония, както и спомени на дейците на ВМРО.

Ако имаме обща история, тя не може да бъде открадната и историята не може да бъде променяна, защото е такава, каквато се е случила. Не са приемливи и сложни обяснения на явни събития, твърдят от Българския културен клуб - Скопие.

Други подобни ресурси
Фирми:   Администрация
Лица:     Филолог, Литература
Стоки:    Информация, култура


 
  Снимки от сайта или реклама на "Общество и политика"
 
 
  Линкове към Българският културен клуб - Скопие
 
W16 Администрация Фирми Раздел    
W40 Филолог, Литература Лица Раздел    
W15 Информация, култура Стоки Раздел    
  Манипулации с линковете
 
  Линк към сайта  <<<Натисни тук >>>
 
  Фирма  >>>>>
  Обект  >>>>>
  Лице за контакти:  
  Телефон  
  E-Mail  -
 
  Адресни данни
 
  Област:
  Населено място:
  Адрес:
  Пощ.код/кутия: /
 
  Идентификация
 
  Раздел: Общество и политика  >>>
  Категория: Български проблеми  >>>
  Група: Македония
 



 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Съдържание на Пътната карта за работата на историческата комисия    
__ 5 __

21/10/20
00:56:02
1. Историческата комисия да постигне съгласие по отношение на процесите, протичащи на територията на днешна РС Македония по времето, когато тя е била част от Първото българско царство, тема България в Източната римска империя, Второто българско царство и да анализира документи и свидетелства за етническият състав на тези територии след завладяването им от Сръбското кралство и Османската империя

2. Историческата комисия да постигне съгласие за събитията, довели до Фермана на султан Абдул Азиз от 28 февруари 1870 г., с който е създадена Българската Екзархия. При това трябва да се вземе предвид следното:

- откриването на местни училища и еснафски общини, издаване на книги и събиране на народни песни

- участието на хора, родени и израснали на територията на географска Македония в църковните борби в Цариград и в самата Македония

- текстът на самия Ферман

- Устава на Екзархията - изготвен от Църковно-народния събор, провел се в Цариград през 1871г

- териториалният обхват на Екзархията, произтичащ от Фермана

- проведения плебисцит в Македония под контрола на турските власти и Вселенската патриаршия и резултатите от него

3. Историческата комисия да постигне съгласие относно участието на лица, родени и израснали в Македония в българското националноосвободително движение

4. Историческата комисия да постигне съгласие относно решенията на Цариградската конференция през 1876 г. за създаване на две автономни области в рамките на Османската империя. При това трябва да се вземе предвид следното:

- страните-участнички в тази конференция

- дали и към коя от двете автономни области принадлежи Македония

- дали и като какво, етнически определят страните-участнички в Цариградската конференция населението в Македония

5. Историческата комисия да постигне съгласие относно решенията на Берлинския договор от 13 юли 1878 г., което за първи път въвежда македонския въпрос на международната сцена. Съгласно член 23 от Договора, на 23 октомври 1893 г. в Солун е създадена ВMOРO

6. Историческата комисия да постигне съгласие относно характера и причините за Кресненско-Разложкото въстание от 5 октомври 1878 г. При това трябва да се вземе предвид следното:

- инициатори и участници във въстанието и тяхното участие по-късно в сръбско-българската война

- петиции, мемоари и молби, адресирани до правителствата на Великите сили и Временното руско управление

7. Историческата комисия да постигне споразумение относно създаването на ВМОРО и нейните политически цели. При това трябва да се вземе предвид следното:

- Оригиналните документи на БMOРK, ВМOРO и ВMРO и езика, на който са написани

- спомените на основателите на Организацията

- членове на Организацията, родени в княжество България

- Еволюцията на БMOРK-ВMOРO-ВMРO от етнонационална организация към такава, която "има за цел да сплоти в едно цяло всички недоволни елементи в Македония и Одринско, без разлика на народност...“, което ги кара да използват лозунга „Македония на македонците“. Конкретни примери за това са Рафаел Камхи, Митре Влаха, Питу Гули, Шабан от Облешево и др. Следователно, независимо от етническия им произход, те могат да бъдат наричани македонски комити, македонски революционери и в условията на вече създадена независима Република Македония и основатели на съвременната македонска държава. Въз основа на лични свидетелства, писма, документи, майчин език, комисията да постигне споразумение за етническата идентичност на всеки от дейците.

- идеята за автономия на Македония и Одринско преди Балканските войни и идеята за ВМРО за независима Македония след Първата световна война при новите обстоятелства

8. Историческата комисия да постигне споразумение относно участието на ВМОРО и нейните дейци в Първата и Втората Балканска война и Първата световна война, както и Македоно-одринското опълчение в Балканските войни и Единадесетата македонска пехотна дивизия. В този контекст да се постигне споразумение за ролята на висши и средни офицери от Македония при определянето на политиката и военните действия на България. Да се постигне споразумение относно Тиквешкото и Охридско-Дебърското въстание.

9. Историческата комисия да постигне съгласие за „Доклада на Карнегиевата международната комисия за изследване на причините и воденето на Балканските войни“ от 1914 г.

10. Историческата комисия да постигне съгласие относно дейността на МПО (организация на емигранти от Македония в САЩ и Канада) чрез нейните документи, органа който издава (Maкедонска Трибуна), както и построените по нейна инициатива църкви на територията на САЩ и Канада

11. Историческата комисия да постигне съгласие по отношение на двустранните споразумения между България и Гърция "Калфов-Политис" от 19 септември 1924 г и "Моллов-Кафандарис" от 8 декември 1927 г.-одобрен от Съвета на Обществото на народите на 12 януари 1928 г.

12. Историческата комисия да постигне съгласие относно забраната за дейността на ВМРО в България на 14 юни 1934 г.

13. Историческата комисия да постигне съгласие по отношение на опитите на България да остане неутрална през първата фаза на Втората световна война. Да се опише ситуацията, в която България се присъединява към Тройния пакт и има ли това връзка с „македонския въпрос“. Да обясни дали България е участвала във войната срещу Югославия и какви са вариантите пред нея, когато Югославия капитулира пред Хитлер. Да направи сравнение на окупираните от Германия територии, в които е въведена българска администрация, с другите територии на окупирана Югославия. Да се анализира дейността на Акционните комитети и на лицата които членуват в тях. Да се изясни каква част от българската администрация е съставена от местни хора и каква е нейната политика. Да се изясни инвестиционната политика на Царство България в Македония. Да се изясни първоначалната позиция на македонските комунисти под ръководството на Методи Шатаров-Шарло. Да се изясни позицията на македонските комунисти под ръководството на Лазар Колишевски, както и тяхната дейност до края на Втората световна война. Да се анализират причините, които накараха България да предаде евреите на нацистите, които те са завладяли и са ги дали за администриране, но не предава тези, които били под български контрол преди пристигането на Вермахта на Балканите. Да се анализират опитите на членове на българската администрация при спасяването на отделни македонски евреи. Да се постигне съгласие за ролята на българската армия при изгонването на нацистите от Македония през октомври и ноември 1944 г.?

14. Историческата комисия да постигне съгласие за това как Йоаким Кърчовски, Кирил Пейчинович, Димитър Миладинов, Партений Зографски, Натанаил Охридски и други определят говорите, въз основа на които на първото заседание на АСНОМ се приема "народниот македонски язик" като официален. Въпрос за вътрешна дискусия в македонското общество е темата за това дали има политически натиск от КПЮ за да се стигне до второ и трето решение на езиковата комисия, последвано от масови арести на лидери на АСНОМ и дейци на ВМРО.

Историческата комисия да организира научни конференции по горепосочените точки и с присъствието и на международни експерти. В същото време да се отвори широка обществена дискусия в медиите, с цел детайлно запознаване на гражданите и на двете държави. Двете правителства да предприемат конкретни стъпки за осигуряване на достъп на националните телевизии и в двете държави. Това е изключително важно за да се маргинализира политизирането на историята, а на преден план да излезнат експертите и историческите факти.
 Пълния текст на меморандума на БККС: Увод    
__ 1 __

21/10/20
00:43:17


Българския културен клуб Скопие (БККС) е организация на македонски граждани със съхранено българско самосъзнание. Тя е създадена на 04.05.2008 година. Почти всички нейни основатели са бивши членове на ВМРО-ДПМНЕ. През членството в тази партия виждахме възможност за запазването на идеала на дейците на историческото ВМРО за създаването на свободна, независима и демократична Македония, която да бъде пълноправен член на ЕС и НАТО. И не на последно място, постигането на обективизиране на историята на ВМРО и нейните дейци, политически разтълкувана от и в интерес на бивша комунистическа Югославия. Във ВМРО-ДПМНЕ влязохме с убеждението за общата история с Република България и че миналото на днешните й граждани няма нищо общо с това на античните македонци.

С идването на Никола Груевски начело на партията започна процес на целенасочено отстраняване на македонските българи от партията, което бе съпроводено с финансирания от държавата проект на "антиквизация". Така финансирания проект целеше създаването на "аргументи", а не обективизиране на комунистическата югославска историография, налагайки лъжливата представа за милениумски народностен континуитет. Тази политика доведе до вътрешно разделение в македонското общество и до конфронтация на страната ни с България и Гърция и спря евроатлантическата и интеграция за дълъг период.

По този начин, бягайки от историческата истина на историческото ВМРО, ВМРО–ДПМНЕ от единствена възможност за решение за проблемите със съседите, превърна се в проблем с дестабилизиращи регионални тенденции. Не е случайно, най сериозна подкрепа на тези политики получаваха от официален Белград и официална Москва, виждайки в тях естествен съюзник за забавянето и поставянето на пречки на евроатлантическата интеграции на страната ни.

Договорите с България и Гърция са международно поражение на политиките водени от ВМРО–ДПМНЕ. Имайки предвид, че новото ръководство на партията е предложено от Никола Груевски, с голяма убеденост можем да кажем, че ще продължи неговата политика на изграждането на заблуди към членовете и електората й. Не е случайно, че международните анализатори квалифицират формацията като „проруска партия“, а на последните избори на нея се гледаше като на заплаха за евроатлантическата интеграция на нашата страна. В една демократична държава има място за всякакви политически субекти. Проблемът е в това, че с тези свои политики ВМРО-ДПМНЕ черпи легитимност от ЕНП, с което допълнително заблуждава членската си маса и избирателите си. А с това влияе и негативно върху създаването на нови граждански евроатлантически формации, както и пречи в много голяма степен на създаването на нормален политически живот в страната ни.

БККС, смята че ЕНП трябва да преразгледа членството на ВМРО-ДПМНЕ в семейството на народните партии. Трябва също да бъдат взети предвид и начините на финансиране както на самата партия, така и медиите близки до нея заради антиевропейската риторика, която използват. С оглед на това, че историческото ВМРО е освободително и революционно движение, което не е било свързано с партийна идеология и е принадлежало на всички граждани, независимо от тяхната етническа принадлежност, трябва сериозно да се помисли върху възможността за забраната със закон на използването на това име за партийни цели.
 Защо БККС и какви са нейните виждания за бъдещето на Македония?    
__ 2 __

21/10/20
00:46:44
БKKС е основана като неправителствена организация в условия, когато в македонското общество владееше, и чрез медиите се налагаше и подхранваше климат на изключителна нетърпимост към македонските граждани, които се самоопределят като македонски българи. Има много случаи на наблюдение на македонските българи от службите за сигурност, но също така и на репресии поради техните убеждения и политически възгледи за бъдещето на Македония.

Основахме неправителствена организация, защото сме категорично против политически партии на етническа основа. Изхождайки от този принцип, ние се обявяваме за изменения в Конституцията на Република Северна Македония в посока определянето й като напълно гражданска държава. За нас е неприемливо да изброяваме "части от народи" в Конституцията, което води до извода, че центровете на тези "части от народи" са извън родината ни. Конституцията трябва да бъде консенсус на всички етнически общности, чрез който те да декларират своята решимост, че центърът за всички нас е Скопие и ние ще се ръководим от националните интереси на родината си. А тя от своя страна ще осигури условия за всички свои граждани, независимо от етническия им произход, да се чувстват пълноценни участници в изграждането на нейното благосъстояние и бъдеще.

Неведнъж сме подчертавали, че БККС е за функционирането на върховенството на закона, свободата на медиите, зачитането на правата на човека и във външнополитическия план за изграждане на добросъседски отношения и пълноправното ни членство в ЕС и НАТО.

Имайки предвид общата история, която беше призната с подписаното споразумение между Република България и Република Северна Македония, многократно подчертавахме, че не чувстваме национални, а схоластични различия спрямо нашите съграждани, които се самоопределят като македонци. И едните и другите се идентифицираме и исторически се позоваваме на едни и същи исторически фигури (Гоце Делчев, Дамян Груев, Григор Пърличев, Кузман Шапкарев и др.)

И говорим на един и същи език. За нас българският литературен език и македонският литературен език са две равностойни норми на един общ език, но ние уважаваме правото на всички, които разглеждат македонския като отделен език. Тъй като според конституцията това е официалният език на страната ни - РС Македония, ние се стремим той да бъде уважаван от всички, включително и от Република България.

Въз основа на горното, БKKС няма искане за включването на македонските българи в конституцията на страната ни. Подобни искания за включване на македонските българи в македонската конституция, според нас, идват от същите центрове, които насърчават и финансират исканията за признаване на т.н. "македонското национално малцинство" в България. За да се превърне в обект на търговия и напрежение между двете страни.

Подобни сделки не са възможни, тъй като сме на различни мнения по отношение на „общата история“, призната с подписания Договор от двете държави. Лидерите на "македонското национално малцинство" отричат, че имаме обща история. Според тях някъде между Пиринско и други части на България е имало етническа и езикова граница - което не съответства на историческата истина. Те също така вярват, че бежанците от Македония от Османската империя, а по-късно и от Сърбия и Гърция, по някакъв начин са били асимилирани в България, което също по никакъв начин не отговаря на истината. Тези хора са ходили при свои и са били приети като свои, а много от тях са сред строителите на съвременната българска държава, ставайки учители, писатели, офицери, политици и дори министри и министър-председатели.

От всичко това е много лесно да се отгатне кои центрове поддържат и финансират тези заявки. Едва ли това е настоящото правителство на Република Северна Македония, което е подписало Споразумението за добросъседство и сътрудничество между двете страни. Цялата ни дейност от деня на нашето създаване до днес се ръководи от тези принципи и с популяризиране на личности и събития, които са част от общата история между Република Северна Македония и Република България.
 За подписания Договор за приятелство, добросъседство и сътрудничество    
__ 3 __

21/10/20
00:51:58
Ние от БККС приехме с голяма радост подписването на Споразумението за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република Македония и Република България. На първо място, защото Споразумението слага край на замразените отношения между двете страни, като ги регулира по начин, който осигурява основа за тяхното цялостно и задълбочено развитие във всички области. Но и поради факта, че за първи път Споразумението признава, че двете страни имат обща история.

На второ място, защото той беше предшественик и подбудител на подписването на Споразумението с Гърция, което разреши дългогодишния спор за името. Всичко това беше предпоставка днес да заявим с гордост, че РС Македония е член на НАТО и е на ръба да започне преговори за присъединяване към ЕС.

Но няма начин да не изразим голямата си загриженост от скорешното драстично влошаване на отношенията между Република България и Република Северна Македония. Това влошаване на отношенията между двете страни е резултат от различни тълкувания на общата история. Което от своя страна не дава възможност за видим напредък в работата на Съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по исторически и образователни въпроси. Очевидно е, че историческите спорове между двете страни набират скорост в момент, когато РС Македония беше на прага преди присъединяването си към НАТО, преди изборите и сега преди началото на преговорите за присъединяване към ЕС. Не е изключена възможността, този спор да се използва от центрове извън Скопие и София. Всичко с цел за да се запази дългогодишният монопол върху коридора север-юг, който във възможността за създаване на стабилизиращият коридор изток-запад вижда неприятелски конкурент. Но и за да създават проблеми в рамките на ЕС и НАТО.

Най-тревожното в резултат на историческия спор е, че той остави на заден план и дори и попречи на сътрудничеството между двете страни в останалите области.

А такова сътрудничество (икономическо, инфраструктурно, медийно, туристическо) представлява изключителен интерес за гражданите от двете страни. Най-вече заради тяхното сближаване и взаимно разбирателство, което със сигурност ще улесни разрешаването и на най-трудните и натрупани от години проблеми, свързани с общата история.

За да се преодолеят новите проблеми в отношенията между двете страни и намеците, че България ще се противопостави на планирането на първата междуправителствена конференция, а търгвайки от:

- многократно заявената позиция на двете страни, че членството на РС Македония в НАТО и ЕС е в съответствие с техните национални интереси и

- не даването на възможност, центрове извън Скопие и София да охрабравят и насърчават онези политически сили в двете страни, които от самото начало се обявиха против Договора

БKKС предлага, в духа на подписаното споразумение, министър-председателите на двете страни да се споразумеят за създаването на пътна карта за работата на историческата комисия. В която „имайки предвид общата им история, която свързва двете държави и народите им “ (съгласно Договора), да се опише подробно във времето и като съдържание в детайли работата на историческата комисия, но и резултатите, очаквани от нея.

Всичко това може да стане в съответствие с чл. 13, параграф 2 от вече подписаното споразумение, който изрично гласи:

- Този Договор може да бъде изменян с писменото съгласие между двете Договарящите се страни. Измененията се договарят по дипломатически път и влизат в сила в съответствие с алинея 1 на този член.

По този начин целият процес ще бъде предвидим и договорен от двете страни по взаимно съгласие, историята ще бъде оставена на историците, а политиците ще се занимават със попълване със съдържание на останалите точки от споразумението.
 Пътна карта за работата на историческата комисия    
__ 4 __

21/10/20
00:52:50
Като основа за съдържанието на тази Пътна карта за работата на историческата комисия, предложена от БKKС, е Рамковата позиция на Р. България за разширяването на ЕС и процеса на стабилизиране и асоцииране: Република Северна Македония и Албания от 09.10.2019.

По отношение на работата на Съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по исторически и образователни въпроси, параграф 1 изисква:

- постигане на конкретни резултати в работата на Комисията, верифицирани от Съвместна междуправителствена комисия, относно периода от общата ни история до 1944 г., в т.ч. постигане на договореност за Гоце Делчев, ВМОРО-ВМРО и Илинденско-Преображенското въстание;

БKKС категорично се противопоставя срешу дефинирането на нашата обща история до посочената в Рамковата позиция 1944 г. По следните причини:

- Очевидно е, че авторът на тази разпоредба изхожда от етнически принцип при дефинирането на общата история, което от своя страна води до извода, че историята принадлежи само на един народ и една държава. Това противоречи на взаимното съгласие, че двете страни са подписали споразумението „имайки предвид общата им история, която свързва двете държави и народите им“.

- Отрича факта, че в Македония живеят македонски българи и след 1944 г., а ВМРО продължава битката за създаване на Свободна, независима и демократична Македония под протектората на Англия и САЩ, поради което огромен брой нейни дейци са разстреляни или попаднали в Идризово.

-Защото историята е наука, която описва исторически събития и процеси, каквито са се случили в действителност, базирана на автентични и основани на факти исторически източници. Историческите процеси, свързани с общата история на Република България и РС Македония, не могат да бъдат изкуствено ограничени до 1944 година. Което косвено дава легитимност на СФРЮ, държавна формация, която вече не съществува. Общата история трябва да бъде обективизирана по начин, по който и двете общества да бъдат радостни от крайните резултати от първоначалното искане на ВМОРО за автономия на Македония и Одринско. А именно, че част от Одринската област е свободна в рамките на България и на част от територията на географска Македония се създава независима държава. То е резултат от общите усилия от Илинденското въстание в Петрова нива и Смилево, организирано и ръководено от ВМОРО.

-Защото установяването на 1944 г. като гранична линия на общата ни история на етнически принцип противоречи на основните принципи на историческата ВМРО, за която македонци са всичките й етноси. Поради тази причина в Устава му е записано, че "има за цел да сплоти в едно цяло всички недоволни елементи в Македония и Одринско, без разлика на народност... “, а девизът е Македония на македонците. Ние от БККС, които се считаме за истински наследници на идеите на историческата ВМРО, изхождайки от този принцип, с гордост заявяваме, че в същото време сме и македонски българи и македонци.

-Защото обективизираното ВМРО (създател на идеята за независима Македония) трябва да бъде в основата на съвременната македонска държава, а не да бъде погребано в учебниците по история преди 1944г. Тази роля на ВМРО трябва да бъде отразена в нейната конституция и да бъде в основата за създаване на гражданска десница, която да установи истинска историческа приемственост с нея. Разграничавайки се от югославската историческа интерпретация на организацията - която е идеологическата основа на сегашната ВМРО-ДПМНЕ, тя ще спомогне за установяването на нормална политическа сцена у нас. В такъв политически субект вярваме, че ще се включат много македонски българи, заедно с другите ни съграждани, независимо от техния етнически произход.

Както вече заявихме, БKKС предлага в духа на подписаното споразумение министър-председателите на двете страни да договорят Пътна карта за работата на историческата комисия. Тя трябва да съдържа безспорни международни споразумения, актове, събития и документи, които ще опишат целия процес, който поради политическите обстоятелства довел до „обща история, която свързва двете държави и народите им“. По този начин ще бъде постигнато и писмено съгласие от двете правителства, имайки предвид нарастващия консенсус, че решението на този спор е в признаването както на миналото, така и на настоящето.

Пътната карта трябва да изисква конкретни резултати от комисията в рамките на предварително определен срок. Работата на комисията трябва да бъде прозрачна и гражданите да бъдат информирани своевременно за резултатите. Основите, на които ще бъдат заложени принципите за работата на историческата комисия, трябва да ограничат до крайна степен политизирането на този процес. Ако с подписаното споразумение двете правителства признават факта на „общата история“, то тогава това не може да бъде междудържавен спор.

Пътната карта трябва да даде сила на онези лица и политически субекти в двете страни, които подкрепят споразумението и работят за неговото прилагане. И от друга страна, да маргинализира онези, които са се изказали срещу него от самото начало. Ако имаме обща история, тя не може да бъде открадната и историята не може да бъде променяна, защото е такава, каквато се е случила. Не са приемливи и сложни обяснения на явни събития.
 Времева рамка на Пътната карта за работата на историческата комисия    
__ 6 __

21/10/20
00:57:03
1. От самото начало на своята работа историческата комисия трябва да постигне съгласие въз основата на обективни критерии за съвместно честване на исторически личности. Това трябва да бъдат лицата, родени и израснали на територията на географска Македония, които са служили на българската държава; лицата или организациите, които определят свойте говори като български; лицата и организациите, които са се борили за автономна или независима Македония, но са използвали българския език за своите документи, знамена и агитационни материали. Трябва да стане ясно, че тези лица и организации са еднакво културно и историческо наследство и на двете страни, и на двата народа.

2. Историческата комисия да постигне съгласие и да предложи на двете правителства в образователната система на двете страни да включат като задължителни материали за четене:

- Спомени, автобиографии, народни песни, стихове на възрожденци, родени на територията на географска Македония

- Спомени на дейците на ВМРО, както и свидетелства и автобиографии на техни съвременници, но също така и дела на чуждестранни автори, свързани с дейността на ВМРО

- и други, за които историческата комисия ще се съгласи

3. Организиране на дискусии между начални училища, средни училища и университети от двете държави по теми, свързани със задължителното четене, за неопределен период

4. Всички заключения на Съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по отношение на историческите събития и личности, основаващи се на автентични и основани на доказателства исторически извори, да бъдат въведени в образователната система на двете страни преди затварянето на глава 35 от предприсъединителния процес на РС Македония.

Целта на предложената Пътна карта е България и Северна Македония да се върнат към духа и буквата на ДОГОВОРА ЗА ПРИЯТЕЛСТВО, ДОБРОСЪСЕДСТВО И СЪТРУДНИЧЕСТВО МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МАКЕДОНИЯ.

В Договора е записано:

" Имайки предвид общата им история, която свързва двете държави и народите им"

От този текст произлиза, че е враждебен акт всеки опит, който пряко или косвено оспорва:

1. Общата история на България и Македония

2. Съществуването на две държави и два народа, които са равностойни наследници на тази обща история.

Внушенията че:

- една от държавите или един от народите "краде“ културното или историческото наследство на другата държава или на другия народ.

- една от държавите или един от народите се опитва да "промени" историята на другата държава или на другия народ

Считаме ги за враждебен акт срещу двете страни.

По отношение на езика призоваваме българската страна да спре да налага каквито и да било условия, като например поставяне на „*" или каквато и да е пречка за използването на македонски език като официален език във всички международни организации.

Всяка независима държава има право да определи своя официален език, който може да бъде международен език като английски, френски, испански, арабски и др., или да изгради и кодифицира свой собствен национален език и да го назове, както самата прецени.

В същото време призоваваме Северна Македония да влезе смело в процеса на обективизиране на своята история. Време е всички граждани да разберат сами за дейността на възрожденците и революционерите чрез техните дела, а не чрез посредници, които за политически цели ги заплашват, че някой се опитва да промени историята ни. Историята не може да се променя! Тя се е случила така, както се е случила, независимо от политическите манипулации.

Само истината ще ни направи свободни. Но истината може да бъде постигната само чрез свободна дискусия, без обиди и унижения, като същевременно се зачитат правата и достойнството на двете страни.

Самият факт, че част от Одринския регион е свободен като част от България, а на част от територията на географска Македония е създадена независима държава, представлява изпълнение на заветите на нашите предци. За първи път от повече от 100 години сме на път да бъдем в общо геостратегическо пространство чрез членството си в ЕС и НАТО. Днес приблизително равен брой потомци на основното население на географска Македония живеят в РС Македония и в България. Различното етнонационално самоопределение на мнозинството в тези две групи не трябва да бъде пречка за сътрудничеството между двете страни.

Напротив! Заветът на общите ни предци задължава двете държави и двата народа да се обединят и заедно да изграждат европейското бъдеще на целия регион.

Македонският народ няма причина да се срамува от историята на своите предци, такава каквато тя е била. Българският народ има много причини да смята консолидацията на македонската държава и македонския език като триумф на вековните усилия на неговите предци – от двете страни на Осогово.

Да живее свободна и независима Македония!

Да живее разбирателството и сътрудничеството между Република Северна Македония и Република България.
 Скопие изпраща Любчо Георгиевски с разяснителна мисия в София    
__ 7 __

21/10/20
20:43:08

Бившият македонски премиер и създател на ВМРО-ДПМНЕ Любчо Георгиевски (1998-2002 г.) ще пристигне в България през следващите дни с цел да подпомогне разрешаването на споровете, които съществуват между двете държави в момента. Визитата ще се осъществи, след като той е имал наскоро разговор с премиера Зоран Заев.

Бившият премиер съобщи, че ще има публични изяви с цел да развие някои тези, които се разпространяват в момента и България да оцени правилно поведението на висшите македонски държавни ръководители.

Георгиевски смята, че в София не разбират какво означава един македонски президент или премиер да съобщи, че Гоце Делчев е общ герой и на Македония, и на България. Любчо Георгиевски на няколко пъти подчерта положителната роля на президента Стево Пендаровски и по-специално на премиера Зоран Заев, които били за сближаването с България, която те определяли като приятелска държава.

"Това бе немислимо само до преди три години. Аз самият не съм казвал подобни неща, защото щях да бъда разкъсан", каза той за телевизия "Алсат". Бившият македонски премиер призова за бързо намиране на решение, защото иначе СР Македония ще продължи да затъва.

Георгиевски призна, че много малко неща са направени за сближаването с България за изминалите 30 години и че македонската дипломация е проспала последната година и особено периода, когато се дебатира и приема рамковата позиция за Македония в българския парламент.

По отношение на миналото той изрази учудване как в условията на демокрация продължават да съществуват някои стари твърдения. Любчо Георгиевски призова всеки македонски гражданин, който иска да научи историята да отиде да си купи книгите, издадени от Македонския архив по времето, когато той е бил оглавяван от Зоран Тодоровски.

"Там няма фалшификации, всичко е в оригинал. Навсякъде може да се види, че македонец и българин са едно и също", подчерта Георгиевски и обърна внимание на фактите, че в Македония "няма нищо за периода на двете Балкански войни (1912-1913 г.) и Първата световна война (1914-1918 г.).

И това е много просто, защото тогава и леви, и десни са на страната на България. Имаме хиляди доброволци, които се сражават в редовете на българската армия. В Македония също така не знаят нищо за Македонската патриотична организация в САЩ и Канада, която бе създадена от елита на македонската българска емиграция.
 Заради 'македонския език' България блокира договор на Скопие с Фронтекс    
__ 8 __

22/10/20
19:18:13

България е единствената държава, която блокира подписването на важно споразумение за управление на границите между Северна Македония и европейската служба за охрана Фронтекс и проблемът е в начина, по който югозападната съседка обозначава езика си.

Това потвърди говорител на Европейската комисия. Става дума за споразумение, работата по което е започната от Фронтекс през юли 2018 г. и което позволява на Европейската служба за гранична и брегова охрана да извършва общи операции и да разполага свои екипи в гранични на ЕС региони за справяне с нелегалната миграция ("особено с внезапните промени в миграционните потоци") и трансграничната престъпност и при нужда да оказва техническо и оперативно съдействие на националните гранични сили.

България не дава съгласието си за споразумението. Държавната македонска агенция цитира еврокомисаря за вътрешни работи Илва Йохансон, според която комисията е в контакт с българската страна, "за да се намери решение".

Защо споразумението е важно

В тази публикация се казва, че дипломатически източници подчертавата по-големия напредък на Албания и Черна гора - споразумението с Тирана е финализирано, а това с Черна гора върви по добър път.

Всъщност с Черна гора, както и със Сърбия, такива споразумения вече са сключени, както следва от прессъобщение на Европейския съвет от май тази година, а черногорското е в сила от 1 юли. Документът, подписан с Албания, действа от май 2019, когато Фронтекс осъществява първата си съвместна операция на територията на съседна на ЕС държава, която не е в блока.

Това е важно, тъй като Западнобалканският маршрут бе основна точка за влизане на над 1 млн. мигранти през 2015 г., прекроили политическия пейзаж в Европа, а Северна Македония и Сърбия бяха важна брънка от веригата в началото; Черна гора стана част от пътя на мигрантите малко по-късно. По сходен документ се работи с Босна и Херцеговина, а с това Фронтекс би имала гранични споразумения с всички държави от ЕС по протежение на Западнобалканския маршрут.

Втора спорна тема на България и Северна Македония

МИА не уточнява, че проблемът е в употребата на термина "македонски език". Именно той се споменава от комисията, без да се съобщават обаче подробности.

"Двустранният спор на България заради споменаването на македонския език е действително единственото оставащо препятствие пред подписването на споразумението."

Европейската комисия

За утре е насрочена видеоконференция в областта на правосъдието и вътрешните работи, която събира ЕС и Западните Балкани - инициатива на германското председателство с участието на еврокомисаря за правосъдието Дидие Рейндерс и еврокомисаря за вътрешни работи Илва Йохансон.

Това е втора тема, по която България става пречка за Северна Македония на европейско ниво. Първата е началото на преговорите на Скопие с ЕС, обвързано с напредък по спорни въпроси от историята, употребата на израза "македонски език" и теми като наличието на македонско малцинство, което Северна Македония има задължение да не насърчава и отстоява според Договора за добросъседство. В Рамковата позиция на България, приета за преговорите със Северна Македония миналата година, се иска страната да се въздържа от употребата на израза "македонски език", чието съществуване София не признава.

Основното искане, което София повтаря пред Скопие заедно с няколко други, е придържането към Договора за добросъседство. Макар позицията на България за македонския език да е известна и непроменена от години обаче, тя не е част от договора. В последните дни властите в Северна Македония използват различни поводи да подчертаят, че отказът от изрази като "македонски народ" и "македонски език" е невъзможен.

МВнР: България подкрепя финализирането

По-късно пресцентърът на Министерството на вътрешните работи отговори на "Дневник", че България подкрепя финализирането на споразуменията "с държавите от Западните Балкани, включително с Република Северна Македония."

Същевременно "условие за подписване на утвърдения проект на Споразумение е актуализираният текст да не съдържа клаузи, които биха влезли в противоречие с двустранните договорености между Република България и Република Северна Македония, в т.ч. Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република България и Република Македония, подписан на 1 август 2017 г.,".

"Българската страна е заявила многократно пред съответните работни органи на ЕС своята позиция по въпроса и е направила съответни конструктивни компромисни предложения, които да позволят бързо финализиране на процеса по сключване на споразумението между ЕС и Република Северна Македония."


"Дневник" изпрати запитване и до Фронтекс, което няма отговор от нито една от институциите от вчера до публикуването на този текст.

 От Скопие: България е над ЕС - нова история или вето за Македония    
__ 9 __

29/10/20
15:14:55

България е над ЕС - нова история или вето за Македония, пише скопският вестник "Вечер" на заглавната си страница.

Българският посланик Ангел Ангелов заяви вчера след работна закуска с външния министър Буяр Османи и германския посланик Анке Холщайн, че България не може да промени позицията си за старта на преговорите на Северна Македония с ЕС, защото вече има приета от парламента декларация и решение на правителството по този въпрос, допълва изданието, цитирано от БТА.

Посланикът охарактеризира натиска на някои страни членки на съюза като проблем на Брюксел, а не на София. Българският посланик не пожела да коментира дали България ще наложи вето на първата междуправителствена конференция на Северна Македония и ЕС, ако историците не успеят да постигнат съгласие по спорните въпроси, като отбеляза само, че работната закуска е била посветена на Берлинския процес, посочва вестникът.

Германия пък още веднъж потвърди подкрепата си за Северна Македония - германският посланик Анке Холщайн, която също участва в срещата, каза, че Берлин ще направи всичко възможно първата междуправителствена конференция на Скопие и Брюксел да се организира до края на годината, по време на германското председателство на ЕС, пише още "Вечер".

Договорът за приятелство на Северна Македония и България, подписан през 2017 г., представлява рамка за решаване на всички разногласия между двете страни, проблемите трябва да се решават, а не да се замитат под килима, заяви вчера Буяр Османи, предаде агенция МИА.

Срещата бе организирана като част от дейностите в рамките на съвместното председателство на България и Северна Македония на Берлинския процес.

Османи каза пред журналисти, че "замитането под килима" на проблемите не означава, че те престават да съществуват, а напротив - прави ги по-големи и по-трудни за решаване в бъдеще.

"Ние трябва открито и приятелски да си кажем мнението по спорните въпроси и да изслушаме и останем отворени за мнението на българите", подчерта министърът.

Той добави, че и двете страни осъзнават трудностите в този процес, но и неговата важност, както и факта, че стратегически приоритет и за двете е Северна Македония да се придвижи напред към Европейския съюз.

Османи изтъкна, че договорът не е едностранен акт, чиято функция престава в момента на подписването му, а "рамка за решаване на разногласията".

"Това означава, че дори по време на изпълнението му да имаме различни очаквания или различни гледища за динамиката на приложението, аз мисля, че можем да седнем и да разгледаме всеки въпрос в тази рамка", каза външният министър.

Османи посочи, че договорът не е сам по себе си решение за споровете, а предлага инструменти и възможности за провеждане на откровени разговори със съседите.

"Вярвам, че сме открили нова ера на сътрудничество и приятелство с България и че постепенно ще преодолеем разногласията от миналото и ще приложим европейското сътрудничество в двустранните си отношения", каза Османи.

Министърът подчерта, че съвместното председателство на Берлинския процес трябва да се използва за по-нататъшно задълбочаване на отношенията, като отбеляза, че България е сериозен поддръжник на европейската интеграция на региона.
 Македонската историческа наука е в неволя    
__ 10 __

19/12/20
22:30:06

Както политическата ни мисъл в началото на 90-те години, така и днес историческата ни мисъл се намира в дълбока неволя. Тогава при срещата си със западната политическа мисъл като кула от карти се срути цялата ни запазена марка за социалистическото самоуправление, която превърна в напълно ненужни писанията ни и тогавашните истории.

Дилемата пред мнозинството професори, които не бяха достатъчно стари, за да сложат край на кариерата си, нито пък толкова млади, за да започнат нова, бе драматична. Тяхното бъдещо поведение зависеше от техния характер: някои обърнаха нова страница и започнаха да учат от начало. Други решиха цинично да приемат танца и правилата на новата “демократична” наука.

Пред подобна драма днес е изправена македонската историческа наука. От онзи ден натискът върху нея, вече не е само от София, а и от Брюксел. Добавянето и на двата договора – Преспанският с Гърция и този за добросъседство и приятелство с България – в текста, предложен от Германия с изричното подчертаване, че става въпрос за “две решителни крачки, които трябва да сложат ефективен край на всички искания, базирани на погрешно тълкуване на историята”, предрича бурни времена, не само за нашите политици, но и за нашите историци.

Противно на дипломатическия език, който успокоява, че става въпрос за всички страни от Балканите, намекът на Брюксел е ясен: става въпрос за нас /Македония/.

Нещо повече, може да заключим, че ЕС ни припомня, че така, както не бяхме прави, когато положихме идентичността и културата си върху основите на Антична Македония, която научната мисъл счита за част от елинската, днес не сме прави, когато отричаме общата си история с България. Призивът от страните-членки на ЕС, които без никакво съмнение са се консултирали и със собствените си историци за балканските исторически спорове, е открит призив – нашият исторически и политически разказ да бъде в съзвучие с европейския и световния. Не с българския, както ние си мислехме.

На ход са нашите историци.

По отношение на политиците, едните са изправени пред предизвикателството как конструктивно да подходят пред тежкото предизвикателство за страната ни, а други вече започнаха да играят на “националната карта” с Гоце, така, както играеха с Александър и “името”. Тази “национална карта” ни струва безсмислено загубени 30 години от нашите животи в една погрешна битка.

——————————————————————

Коментар на Денко Малевски, първият министър на външните работи на независима Македония. При възникването на спора с Гърция Малевски призоваваше публично за бързото му разрешаване.

Тази пролет след като написа, че сме били един народ и че Гоце Делчев е българин, той бе подложен на публичен линч, напомнящ времената след 1945 г, когато всеки с различно мнение бе преследван и анатемосван. Президентът Стево Пендаровски веднага го освободи от длъжността съветник “поради намалени бюджетни средства”.

Малевски е професор по международни отношения в Университета в Скопие. Анализът е публикуван в Плусинфо.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  395       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   21/10/20

Google