Започват коледните пости
От днес започват 40-дневните коледни пости, които ще завършат на Бъдни вечер (24 декември). Рождественският пост е втори по продължителност след Великия пост и се нарича още Малка Четиридесетница. За вярващите това е време на смирение, молитви за пречистване от греховете, покаяние и прошка.
От днес до празника Въведение Богородично (21 ноември) са забранени венчавките.
Преди Коледа вярващите постят, за да се подготвят да посрещнат материализираното Божие слово - Божия Син Исус Христос. За практикуващите християни това е време на смирение, молитви за пречистване от греховете, покаяние, въздържане от страсти и пороци, прошка. Телесният пост, който се изразява във въздържание от храна, изисква да не се ядат месо и месни продукти, както и други храни от животински произход - мляко, сирене, яйца.
Ограничението е най-строго в първата седмица (15 - 21 ноември) и в периода 20 до 24 декември вкл, когато е позволена само растителна храна с олио. На празниците Въведение Богородично (21 ноември) и Никулден (6 декември), е разрешена консумацията на риба и вино.
Изключение се прави за деца, бременни жени, болни и възрастните хора, на които са разрешени мляко и млечни продукти.
Човек, който се готви за изповед и св. Причастие, е необходимо предварително да уточни с изповедника си начина и степента на постене. Който е болен или има хронични заболявания, непременно трябва да се посъветва с изповедника си, като му съобщи и мнението на лекаря. Според духовници не е толкова важно да се спазва стриктно физическият пост, а човек с делата си да покаже, че искрено се е разкаял за волните и неволните грехове, и да потърси опрощение.
40-дневният Рождественски пост често е наричан още Четиридесетница на апостол Филип, тъй като се празнува веднага след Деня на апостол Филип - 14 ноември. Установен е сравнително късно - в чест на Раждането на Спасителя, за да се очистят християните чрез покаяние, молитва и пост и с чисто сърце, душа и тяло благоговейно да посрещнат явилия се в света Син Божий.
История на Рождественския пост
"Пазенето на въздържанието е запечатено от четирите сезона, за да може през цялата година да помним, че постоянно се нуждаем от очистване и че чрез пост и милостиня трябва да изкореняваме греха, който се преумножава от слабостите на плътта и нечистите желания... Както Господ е щедър към нас с плодовете на земята, така и ние по време на поста трябва да бъдем щедри към бедните." - Св. Лъв Велики, папа Римски
"Рождественският пост напомня за поста на Мойсей, който, постейки 40 дни и нощи, получил каменните скрижали с Божиите слова. А ние, постейки 40 дни, съзерцаваме и приемаме живото слово от Девата, начертано не на камък, но въплътило се и родено, и се приобщаваме към Неговата Божествена плът." - Св. Симеон Солунски.
Рождественският пост е въведен в Църквата по-късно от Великия пост и е свързан с празника на Рождението на Спасителя.
На Запад първи започнали да честват Рождество Христово (около 350 г.), а на Изток честването на Рождество Христово било въведено от св. Григорий Богослов през 380 г., в Антиохия през 375 г., в Александрия през 432 г. от св. Кирил Александрийски, а в Йерусалим при патриарх Ювеналий (V век). Дните, в които това събитие било отбелязвано, се различавали в поместните църкви - на Запад го чествали на 25 декември, в Антиохия на 4 януари, в Александрия на 18 или 19 април или на 29 май. Малоазийските църкви празнували на 6 или 10 януари. Едва в края на IV в. и началото на V в. празнуването сравнително се уеднаквило и всички църкви с изключение на Арменската започнали да го празнуват на 25 декември.
Постни дни преди Рождество Христово са съществували още от времето, когато се празнувал заедно с празника Богоявление на 6 януари. Теофил Александрийски говори за 12 дневен пост. По-късно, когато цялата Църква започнала да празнува Рождество на 25 декември, постът преди Богоявление станал само един ден.
Преди Рождество в западните църкви постели от една до няколко седмици. В една своя беседа св. Йоан Златоуст говори за петдневен Рождественски пост. Броят на дните му постепенно нараствал и по времето на преп. Теодор Студит (IX век) той продължавал вече 40 дни. В едно свое съчинение той подробно описва храната за този пост, а самия пост нарича "четиридесетница на св. Филип". По този повод Антиохийският патриарх Валсамон (XII век) цитира позицията на Константинополския патриарх Николай III (XII в.), който твърди, че преди Рождество Христово трябва да се пости само осем дни, защото 40-дневен пост е достоен само за Христовото Възкресение. Тази неустановеност продължила до 1166 г., когато Константинополският патриарх Лука Хрисоверг определил преди Рождество да се пости 40 дни.
Други подобни ресурси
Лица: Инженер
Стоки: Информация, култура
Снимки от сайта или реклама на "Религия" | |||||||||||||||
Линк към сайта | <<<Натисни тук >>> | ||||||||||||||
Фирма | >>>>> | ||||||||||||||
Обект | >>>>> | ||||||||||||||
Лице за контакти: | |||||||||||||||
Телефон | |||||||||||||||
Идентификация | |||||||||||||||
Раздел: | Религия >>> | ||||||||||||||
Категория: | Религиозни празници >>> | ||||||||||||||
Група: | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
| |||||||||||||||
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ | |||||||||||||||
Задай въпрос, добави коментар >>> | Отвори формата за текст | ||||||||||||||
Брой посещения: 308 Гласували: 0 Оценка: 0.00 Последна редакция: 15/11/20 | |||||||||||||||
|