Какво е бъдещото на текстилния сектор |
__ 1 __
08/01/22 20:59:25 |
След две трудни години - едната под прякото влияние на COVID-19, а другата под знака на последиците от пандемията, световната модна индустрия изглежда е поела по пътя на възстановяването.
Текстилният сектор е готов отново да потегли през 2022 г. - възможен сценарий, потвърден и от консултантската компания "Маккинзи" (McKinsey). В доклада "Състоянието на модата 2022" (The State of Fashion 2022) тя прогнозира, че продажбите ще надвишат 3%, макар, че процесът на възстановяване няма да е хомогенен. Най-голям растеж ще бъде отчетен в Китай, където се очаква скок в сектора на луксозните стоки от 70 до 90 процента спрямо предпандемичната 2019 г. Анализаторите предвиждат и силни продажби в САЩ, докато подобрението в Европа ще е по-бавен. Без съмнение търговските условия обаче ще компенсират този по-умерен темп.
За да се осъществи желаният сценарий, текстилната промишленост ще трябва да се справи с наследените от пандемията прекъсвания във веригите за доставки и да "хване влака" към метавселената.
В началото на 2022 г. се задейства пътна карта с пет основни точки, които предлагат истинско предизвикателство за сектора, но и са ключът към това пандемията от COVID-19 да остане само лош сън, отбелязва испанското издание на "Бизнес инсайдър".
Възходът на местното производство
Заради почти двойното съкращаване на производството и опитите за възстановяване от последиците от COVID-19 търсенето през последните две години беше умерено. Това доведе до допълнителни разходи, които компаниите могат да поемат или да повишат крайната цена за клиентите, според икономиста от браншовата организация на износителите ESIC Кастейо Сирвент.
Този проблем повече не може да бъде отминаван от големите играчи в бранша: 87% от директорите на модни компании очакват нарушенията по логистичните вериги да имат отрицателно влияние върху маржовете, се посочва в доклада на "Маккинзи".
Хосе Луис Павия, който беше начело на "Индитекс Лефтис" (Inditex Lefties), твърди, че продължаващите проблеми с веригите за доставка ще заставят компаниите да се съсредоточат върху обновяването на системите за контрол на запасите. Цифровизацията и технологията ще са лостът за модните къщи, които поемат по този път.
Другата възможност са операциите по прехвърляне на бизнеса в съседни държави, т. нар. nearshoring. През 2022 г. над 70% от компаниите предвиждат да доближат производствените си центрове, а 25% възнамеряват да преместят изнесеното си производство (т.нар. аутсорсинг) в държавите, където са седалищата им.
Онлайн или физически магазини?
Търговията на дребно претърпя значителни промени заради растящия интерес на потребителите към онлайн търговията, обяви шведската модна група "Ейч енд Ем" (H&M), която затвори 30 магазина само в Испания.
Ситуацията в САЩ обаче дава надежди за по-оптимистичен сценарий. "Тази година имаше равнопоставеност между затварянията и отварянията на магазини и през идните години ще бъдат открити повече търговски обекти, отколкото в Европа", казва Луис Лара, преподавател в Училището по моден бизнес ISEM.
Според Хорхе Мас онлайн търговията и физическите магазини трябва да продължат да съжителстват, а тези, които не успеят да интегрират двата канала, ще отпаднат от играта. Павия е още по-краен, твърдейки, че органичният трафик на клиенти по улиците ще изчезне или в най-добрия случай драстично ще намалее.
Бъди бърз, но не бързай
Максимата "виж сега и купи" доведе до скъсяване на времето от моделиерната до магазина. Практически всеки може да предлага мода на добра цена. Това обаче доведе до глобално пренасищане на продуктово предлагане. Клиентът има огромен избор и това води до загуба на стойност. В онлайн магазина "Амазон" (Amazon), например, има продукти, за които се плащат само транспортните разходи.
Метавселената се превърна в следващата голяма технологична революция, която променя и световната икономика.
И текстилната промишленост нито иска, нито може да стои настрана от нея.
Дигиталният консултант за мода и търговия на дребно Коро Салданя определя метавселената като "обетованата земя на модата".
Метавселената е възможност за сектора. Тя предлага паралелна реалност и начини за себеизразяване, които не могат да се разкрият, нито да бъдат предадени много в реалния физически живот.
Най-престижните компании се ориентират към тази дигитална реалност и мотивът е оправдан: през 2030 г. метавселената ще осигурява 10% от продажбите на луксозния сектор, се посочва в доклад на "Морган Стенли" (Morgan Stanley).
"Баленсиага" (Balenciaga) започна да предлага четири виртуални тоалета в игралната метавселена "Фортнайт" (Fortnite), а "Долче и Габана" (Dolce & Gabbana) продадоха първата си колекция в незаменим токен (вид криптовалута). "Гучи" (Gucci) продаде виртуална чанта двойно по-скъпо, отколкото струва в действителност.
Най-големият проблем на модната индустрия днес е, че за да бъде наистина устойчива, трябва да промени търговския си модел, казва Хема Хомес, изпълнителен директор на платформата "Слоу фешън некст" (Slow Fashion Next).
Хосе Луис Павия също споделя това мнение: индустрията на "бързата мода" трябва да се преобрази радикално или е обречена да изчезне.
Вече не е достатъчно просто да се ушие дреха от най-добрите материали или да се плати малко повече на работниците, които се трудят по 12 часа дневно за 50 евро на месец. Според Гомес ключът към успеха е да се намали годишното производство, тъй като от 2000 до 2015 година модният сектор е удвоил продукцията си и се очаква тя да продължи да нараства, достигайки 63% до 2030 г. |
|